סיכום הייצוא הישראלי בשנת 2015

port_of_haifa
מכולות בנמל חיפה

שנת 2015 בייצוא הישראלי הייתה אחת הקשות שחווינו בשנים האחרונות והגרועה ביותר מאז משבר האשראי העולמי. סך יצוא הסחורות והשירותים של ישראל, התכווץ במהלך 2015 בשיעור דולרי של כ-%7 בהשוואה ל-2014 וירד להיקף כולל של כ-92 מיליארד דולר .

יצוא הסחורות ירד בשנת 2014 בשיעור של כ- %10 להיקף של כ-54 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ללא יהלומים ירד בשיעור של כ-%8 בהשוואה לשנה שעברה לרמה של כ-47 מיליארד דולר. בניגוד למגמה החיובית שרשם בשנים האחרונות, צפוי יצוא השירותים לרדת השנה בשיעור של כ-%3.

יצוא היהלומים נפל השנה בשיעור חד של כ-%25 לסך של כ-7 מיליארד דולר. היצוא החקלאי ירד בשיעור חד של כ-%16 להיקף של כ-1.2 מיליארד דולר. הייצוא התעשייתי ירד בשיעור של כ-%7.5 בהשוואה ל- 2014 והסתכם בכ-46 מיליארד דולר. ניתוח מגמות הייצוא של התעשייה מצביע על התאוששות מסוימת ביצוא התרופות ועלייה חדה ביצוא הרכיבים האלקטרונים. מנגד יצוא הכימיקלים רשם ירידה דולרית דו-ספרתית הנובעת בעיקר מהשפעת הנפילה במחיר הנפט העולמי והשביתה במפעלי כי"ל בדרום.

יצוא ההיי-טק התעשייתי רשם עלייה מרשימה של כ-%11 – וזאת בזכות יצוא הענפים הדומיננטיים: רכיבים, תרופות וכלי טיס. מדד ליבת יצוא ההיי-טק (סך יצוא ההיי-טק התעשייתי ללא הענפים הדומיננטיים) ירד השנה בכ-%5. הייצוא על פי אזורי סחר בסיכום 2015 ירד היצוא לאיחוד האירופי בשיעור של כ-%11, בעיקר בגלל ירידת ערך האירו מול הדולר וצלילת מחירי הנפט (והאנרגיה בכלל). היצוא של ישראל למדינות אסיה רשם גידול דו-ספרתי של כ-%16 בעיקר בזכות יצוא הרכיבים האלקטרונים, כשגם ביצוא לארה"ב נרשמה עלייה, אף כי מתונה יותר של כ-%3.

לראשונה צפויה השנה אסיה לעקוף את ארה"ב ולהוות יעד היצוא השני 1 בגודלו ליצוא סחורות מישראל .

יצוא השירותים לשנת 2015 מצביע על היפוך המגמה שרווחה בשנים האחרונות: לצד קיפאון מתמשך ביצוא הסחורות, צמח יצוא השירותים משנה לשנה בקצב מהיר יחסית ותמך בהמשך הגידול של הייצוא הישראלי – אולם השנה חלה הרעה ולראשונה מאז משבר האשראי העולמי צפויה ירידה בהיקף יצוא השירותים מישראל יצוא השירותים צפוי להתכווץ השנה בשיעור של כ-%2.5 להיקף כולל של כ-34 מיליארד דולר. יצוא השירותים העסקיים, המהווה למעלה מ-%70 מסך יצוא השירותים וכולל בין השאר את יצוא שירותי ההיי-טק (שירותי מו"פ, שירותי מחשוב ותוכנה), צפוי לשמור על יציבות ולהסתכם בכ-25 מיליארד דולר בדומה לשנה שעברה. יצוא שירותי המו"פ ירד השנה בשיעור של כ-%15, כאשר יצוא שירותי מחשוב ותוכנה, שמר על יציבות ועלה בשיעור קל.

השארת תגובה