גוש היורו ממשיך לצנוח גם ב 2013

עדכון שלילי של תחזיות הצמיחה בגוש האירו עשוי להעניק לממשלות זמן נוסף להקטנת הגירעון התקציבי מבלי לנקוט בצעדי צנע חריפים יותר, ולהגביר את הלחצים המופעלים על הבנק האירופי המרכזי, להעניק דחיפה נוספת באמצעות תכניות תמריצים, אולי על ידי הורדת הריבית המרכזית כך טוען כריס וויליאמסון, כלכלן ראשי, Markit בסקירה שמביא מכון היהלומים הישראלי.

גוש האירו צפוי להתאושש לאט מהצפוי, ולשוב לצמיחה רק ב-2014, ולא כבר ב-2013 כפי שנצפה קודם לכן. התחזית הקודמת של הנציבות האירופית הייתה כי התמ"ג של אזור המטבע המשותף יעלה ב-0.1% ב-2013, אולם התחזית המעודכנת היא להתכווצות של 0.3%, לאחר ירידה של 0.6% ב-2012.

הנציבות האירופית הכירה בכך שהצמיחה עד כה מאכזבת, בשל הנזק הגדול מהצפוי שגרם המשבר של 2008-2009, במגמה שצפויה להימשך גם ב-2013. הסיבות שצוינו הן שיעור אבטלה גבוה, שצפוי לזנק ל-12.2%, השקעות חלשות, והיעדר הלוואות מהבנקים למשקי בית ועסקים.

התחזית המעודכנת פותחת דלת לאפשרות כי ממשלות יקבלו זמן רב יותר לצמצם את הגירעון התקציבי, כלומר ייתכן כי לא יחויבו לנקוט בצעדי צנע נוספים ואגרסיביים יותר. התפתחות זו תסייע בבירור להקל על מתחים פוליטיים וחברתיים שמורגשים במדינות הפריפריה כגון איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון.

כמו כן, עדכון תחזית הצמיחה יגרום באופן בלתי נמנע ללחץ נוסף על הבנק האירופי המרכזי, לפעול יותר בכל הנוגע להמרצת הכלכלה, ואולי להוריד את שיעורי הריבית.
התחזיות גם מחזקות את מגמת הקיטוב בגוש האירו. בעוד גרמניה צפויה לצמוח השנה ב-0.5%, צרפת תרשום צמיחה של 0.1% בלבד. לעומתן, כלכלות ספרד ואיטליה צפויות להתכווץ ב-1.4% וב-1.0%, בהתאמה. כל ארבע החברות הגדולות בגוש האירו צפויות לרשום צמיחה ב-2014. גם ספרד ופורטוגל צפויות להמשיך השנה במגמת ההתכווצות, אך לשוב ב-2014 למסלול הצמיחה.

השארת תגובה