פרויקט אוסטרלי – ישראלי חדשני להמרת "גז חממה" מזהם – לדלק

מיזם ישראלי-אוסטרלי, ישתמש בטכנולוגיה סולארית שפותחה במכון ויצמן למדע, להפחתת פליטת פחמן דו-חמצני משריפת פחם חום. את המיזם הקימה באחרונה בישראל החברה NewCO2Fuels Ltd, השייכת לחברה האוסטרלית Greenearth Energy Ltd, אשר רכשה זכויות בלעדיות לשימוש בטכנולוגיה מחברת "ידע" המקדמת יישומים תעשייתיים על בסיס המצאותיהם של מדעני מכון ויצמן למדע.
מדובר בשיטה חדשנית לפירוק פחמן דו-חמצני (CO2) לתחמוצת הפחמן (CO) ולחמצן (02) באמצעות אור שמש מרוכז. אותה שיטה, אשר פותחה במכון על-ידי פרופ' יעקב קרני, מאפשרת גם לפרק מים (H2O) למימן (H2) ולחמצן (O2), ובאותו זמן לפרק את הפחמן הדו-חמצני.
תחמוצת הפחמן (CO) או התערובת שלה עם מימן, הקרויה סינגז, יכולה לשמש כדלק, למשל לייצור חשמל, או לעבור תהליך של המרה לדלק נוזלי כגון מתנול, אותו אפשר לאחסן, לשנע או לצרוך כדלק למכוניות.
השיטה נוסתה בהצלחה בתנאי מעבדה. כעת בונה חברת NewCO2Fuels Ltd ריאקטור בממדים תעשייתיים לפירוק פחמן דו-חמצני. החברה מבצעת חלק מתהליך הפיתוח בשיתוף עם המרכז הקנדי לחקר אנרגיית השמש במכון ויצמן למדע.
חברת Greenearth Energy מצפה שהמיזם הישראלי-אוסטרלי יאפשר לנצל ביעילות את המאגרים האדירים של פחם חום במדינת ויקטוריה שבדרום-מזרח אוסטרליה. כעת מוגבל השימוש בסוג פחם זה, מכיוון ששריפתו מלווה בפליטת כמות גדולה של פחמן דו-חמצני. האפשרות להמיר את הפחמן הדו-חמצני לדלק, בתהליך יעיל ונקי, תהפוך את מרבצי הענק של הפחמן החום, למאגר של דלק ידידותי לסביבה.
פרויקט סולארי במכון ויצמן למדע (יח"צ מכון ויצמן)

השארת תגובה