הסכם סחר חופשי עם ארגנטינה נכנס לתוקפו היום

הסכם הסחר החופשי שבין ישראל וגוש מדינות המרקוסו"ר כמעט ולא הגיע לכותרות העיתונות הישראלית, באמריקה הלטינית דווקא הוא עשה רעש רב. בטקס החתימה נכחו נציגים בכירים מכל ערוצי המדיה המובילים כולל תחנת הטלביזיה המרכזית של ברזיל (200 מליון צופים).

הסכם בין מדינת ישראל לגוש המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי) נחתם בדצמבר 2007. עם אשרור ההסכם ע"י המדינות הללו, מלבד ארגנטינה, הוא נכנס לתוקף ב-1 ביוני 2010. ארגנטינה אינה צד להסכם ישראל-מרקוסור, אך ב-10 באוגוסט 2011 הודיעה ארגנטינה לנשיאה התורנית של השוק הדרומי המשותף (פרגוואי) שהיא השלימה את הליך האשרור וההסכם יכנס לתוקף 30 יום לאחר מכן, כלומר ב-9 בספטמבר 2011.

ישראל היא המדינה הראשונה מחוץ לאמריקה הלטינית שחתמה על הסכם סחר חופשי עם גוש המרקוסור. סמנכ"ל משרד התמ"ת וראש המנהל לסחר חוץ, בועז הירש: "אנו מייחסים חשיבות רבה להסכם הסחר בין ישראל וגוש המרקוסור, היוצר תשתית ייחודית לגישה לשווקים עבור התעשייה הישראלית, שכן מדובר בהסכם הסחר הראשון של מדינות המרקוסור מחוץ לאמריקה הלטינית. בנוסף, מדובר בהסכם סחר חשוב בין ממשלת ישראל לממשלות ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי אשר משמעותו הגברת הקשרים בין מדינות אלו וישראל והידוק הקשרים עם יבשת חשובה זו".

מדובר בהסכם עם גוש סחר בעל תל"ג מצרפי בסך של 2.8 טריליון דולר ואוכלוסיה המונה מעל 250 מיליון איש, כשהעוגן הכלכלי של הגוש הוא כלכלת ברזיל, אחת מ-9 הגדולות בעולם. ההסכם יכסה את הסחר בין ישראל והמרקוסור אשר עמד בשנת 2010 על 1.8 מיליארד דולר, והצפי במשרד התמ"ת הינו כי יתרום משמעותית לחיזוק ולהגברת היצוא הישראלי לגוש זה.

ב-2010 עמד יצוא הסחורות מישראל לארגנטינה על 130 מיליון דולר, כאשר הסקטורים המובילים הם מוצרים כימיים, מכונות וציוד חשמלי, מכשור רפואי ומוצרים פרמצבטיים.

לדברי הירש קרוב ל-65% מהיצוא מופנה למדינות עימן יש לישראל הסכמי סחר חופשי, בעוד שעבור גוש המרקוסור מדובר בהסכם הסחר החופשי הראשון מחוץ לאמל"ט. מדינות רבות אחרות ניסו להגיע להסכם עם גוש זה, החמישי בגודלו בעולם. ישראל הייתה גם הראשונה לחתום על הסכם אזור סחר חופשי עם ארצות הברית והייתה המדינה הראשונה לה היו הסכמי סחר חופשי הן עם ארה"ב והן עם האיחוד האירופי.

השארת תגובה