הציר הירוק – ירוק רעל! על הברית ההזויה שבין האיסלמיסטים לאנרכיסטים.

 

גורג בוש הבן דיבר על 'ציר הרשע' בדברו על ציר העימות מול ארה"ב. גם לישראל יש את הציר שלה 'הציר הירוק  – ירוק רעל'. זהו הציר ההזוי שבין ארגוני הטרור האיסלאמיים הקיצונים שציבעם כצבע האיסלאם –ירוק לבין ארגוני השמאל הקיצוני מאד הקוראים לעצמם "פעילים" אך השם היאה להם יותר הוא "אנרכיסטים" בצידה השני המוחלט של הקשת הפוליטית אשר בדרך כלל מקושרים גם למודעות סביבתית גבוהה (ירוקה). ראינו את הציר הזה באוניבסיטאות בארה"ב בשנות התשעים, באקדמיה הבריטית בעשור האחרון, על סיפון המארי מרמרה הטורקית ואנו נראה אותו שנית בשבוע האפרטהייד הישראלי השבוע.

ולמה אני קורה לזה ציר הזוי? מכיוון שחוץ משנאה עמוקה לישראל אין שום דבר למשותף לשתי הקצוות הכה רחוקים הללו של החברה האזרחית, פעילים אנרכיסטים חילוניים, בדרך כלל מערביים ואפיקורסים מוחלטים יחד עם פעילים מאמינים שבדרך כלל אינם מערביים. השינאה המאחדת והעמוקה הזו ניזונה ממקורות רבים, אפשר למנות כמה מהם:

הראשון והברור הוא המדיניות הישראלית בשטחים – בין אם אתה מצביע ימין או תומך שמאל, המדיניות הישראלית הצמיחה לנו אויבים רבים בזירת הארגונים הבלתי מדיניים (NGO) ההבדל היחיד הוא שמצביעי הימין בצדק או שלא בצדק מוכנים לשלם את המחיר הבין לאומי והפנימי של המדיניות הזו.

מקור נוסף לשנאה הזו הוא פשוט אנטשמיות. אנטשמיות מסורתית טובה וישנה עטופה בתורה מדינית או דתית מודרניות. האנטישמיות האירופאית הקלאסית שינתה את כיוונה לאנטי ישראליות אבל אל תטעו זה אותה הגברת בשינוי אדרת. די להביט בכתובות נגד מנהיגי מדינות ערב במהפכת היסמין השוטפת בשבועות האחרונים את צפון אפריקה והמזה"ת, כדי להבין זאת. מגני דוד מעטרים את ראשו של מובראק, קדאפי ושאר הדיקטטורים. ככל שישראל הופכת לריכוז היהודי הגדול בעולם (והיא הפכה לכזו רק בשנים האחרונות כאשר עקפה את ארה"ב) המושגים אנטי-ישראליות ואנטישמיות מתלכדים. הסכסוך הישראלי -פלשתינאי הוא רק התירוץ או הזרז.

   

סימליות, בסכסוך הישראלי פלשתינאי שהוא קטן במונחי אוכלוסיה ושטח גיאוגרפי יחסית לסכסוכים אתנים אחרים בעולם, יש את כל האלמנטים הסמליים המתארים את כל קווי ההפרדה והקונפליקט הקיימים כיום בתבל: מערב מול מזרח, צפון מול דרום (עניות מול עשירות), אמריקניזציה וגלובליזציה מול מזרחיות ולוקליזציה, דמוקרטיה מול ריכוזיות, טכנולוגיה, דת, מים, פליטים… זהו גן עדן לקבוצות קיצוניות, כל אחד ימצא את האג'נדה שלו בסיכסוך הזה.

אני רוצה להדגיש כאן את נושא הקיצוניות. אין לי דבר נגד שום דת (כל עוד אינה מטיפה להרוג אותי) ובודאי שאין לי דבר נגד פעילי איכות הסביבה – נהפוך הוא – בתחום הסביבתי יש לעשות משהו ומהר והמשהו הזה קשור בתימחור ההשפעה הסביבתית השלילית שאינה באה לידי ביטוי בערך המוצרים כיום. אבל יש לי בעיה "קיצונית" עם קיצוניות. תיאוריות אידיאולוגיות הורגות, ותיאוריות אידיאולוגיות קיצוניות הורגות באופן קיצוני.

הדוגמא ההסטורית הטובה ביותר בהקשר לתפיסות הקיצוניות הנוכחיות בתחום הסביבה הוא הקומוניזם. אין כמעט אדם בעולם שלא יזדהה עם הערכים הבסיסיים של קומוניזם: צדק, שיוויון, שירותים חברתיים לכל האוכלוסייה ובחינם, קבל לפי צרכיך ועוד. אז מה גרם לתנועה הערכית הנהדרת הזו להפוך לדבר הנורא ביותר בתולדות האנושות שאחראי על ההרג הגדול ביותר בתולדות המין האנושי (יותר מהפשיזם /הנציזם)? קיצוניות ומחסור באיזונים.

ראינו פיגועי טרור רבים בשם האיסלאם הקיצוני, אני מעריך שנראה בשנים הקרובות גם שימוש בכוח וטרור פיזי גם בשם ארגונים סביבתיים קיצוניים, אבל נחזור לציר הירוק.

את הציר הירוק רעל הזה צריך לשבור אך הטקטיקה שונה לכל צד של הציר. מול הצד האיסלאמי הקיצוני אנו פועלים כבר עשרות שנים בעיקר בתחומי מודיעין ופעולות צבאיות מול הארגונים עצמם וחתירה להסכם מדיני מול הנציגים המתונים (בחוסר הצלחה לצערי הרב). מול הצד השני של הציר יש צורך בסוג פעולה אחר לחלוטין שאנו רואים רק את ניצניו – דיפלומטיה ציבורית.

באופן מסורתי הדיפלומטיה הישראלית טובה יחסית בעבודה 'אחד על אחד' עם מקבלי ההחלטות במדינות היעד השונות. התוצאה מפעילות זו הינה תהליכים ה"יורדים" מההנהגה אל החברה או מה שנקרא Top Down, עליית כוחם המבורכת של הארגונים האזרחיים יחד עם מהפכת המידע, הטוויטר וכו' יוצרים אתגרים והזדמנויות חדשות. תהליכים המתחילים בחברה האזרחית ועולים ומשפיעים על מקבלי ההחלטות Bottom Up, מדובר בתהליך דמוקרטי נהדר אך כמו כל שינוי יש להעריך מולו, וההערכות הזו ברמת המדינה צריכה להיות דיפלומטיה ציבורית.

מדובר בקמפיין ארוך טווח ורחב בהיקפו המיועד לחברה האזרחית עצמה (לא למקבלי ההחלטות) המדגיש את הצדדים החיובים בישראל (מדע , טכנולוגיה, דמוקרטיה, תרבות אומנות) אין מה לנסות להציג את עמדתנו בסכסוך – זה קרב אבוד מראש בהקשר הזה-  דעת הקהל תמיד תצודד בצד החלש, אבל צריך לנסות להוריד את כמות הסיקור של הנושאים השליליים (אולי על ידי ניהול נכון יותר של התגובות האוטומטיות שלנו).

השותף הטבעי לקמפיין כזה הן הקהילות היהודיות בארצות היעד (לא בכדי משרד התפוצות וההסברה כורך את השניים הללו – אם כי את המילה הסברה יש לשנות לדיפלומטיה ציבורית), הקהילות נמצאות במקום, יש להם את הצידוק הערכי לפעול מכיוון שהם אזרחי אותה מדינה ויש להם את התשתית לפעול (ארגונית, כספית, פעילים).

הניצנים כבר כאן, בביצוע יש לנו עוד הרבה מה ללמוד ולהשתפר (הקמפיין האחרון של משרד ההסברה היה מיושן במקרה הטוב וגרוע במקרה הרע) אבל זה שלב מהותי בשבירת ציר הרעל הזה, הזמן פועל לרעתנו ושבוע האפרטהיד הוא צלצול אזעקה נוסף בקרב על דעת הקהל העולמית.

   

7 תגובות

  1. אלעד הגב

    כתבה מעניינת מאוד. אהבתי לקרוא.

  2. עידו לם הגב
  3. הלה, סידני, אוסטרליה הגב

    בבחירות האחרונות State Elections, NSW נחלו הירוקים כישלון (וביחס להצלחה העצומה בבחירות הפדרליות זהו כישלון חרוץ) וגם במריקוויל. זאת כתוצאה מה "Carbon Tax" עוד מס על דלק, לא פופלרי במיוחד – וגם כתוצאה מהמדיניות נגד ישראל, מה שגרם לאנשים בעלי דעה בנושא (יהודים וכיו"ב) לא להצביע להם, ואנשים "נמנעים" (אוסטרלים לבנים מאוסטרליה הלבנה) לא להצביע כי מעדיפים להשאיר את המזרח התיכון במזרח התיכון ולהתמודד עם בעיות מקומיות (כמו תחבורה, למשל).
    ואני כבר חשבתי להטיל ווטו על דודי שמש ומעבדי "סנטרינו" שפותחו בישראל וכולם נועדו לחסוך אנרגיה…

    • udigonen הגב

      תודה הילה על התגובה והקישור לבחירות במדינת NSW, אכן יש הקושרים בין ההפסד היחסי של הירוקים במדינה לבין עמדתם מול ישראל (ראי לינק כאןhttp://www.theaustralian.com.au/national-affairs/fiona-byrne-dodges-on-israel-boycott/story-fn59niix-1226027734069) אני חושב שהקשר הוא כפי שצינת פחות פרו ישראלי ויותר "}תתעסקו במה שנבחרתן להתעסק".

  4. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] גם התפיסות הערכיות של המפלגות הירוקות במדינות המערב והברית המאד לא קדושה שלהן עם ארגונים איסלמיסטים לעיתים קיצוניים. מספר שתיים במלגת הירוקים האוסטרלית […]

  5. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « גלובלי הגב

    […] גם התפיסות הערכיות של המפלגות הירוקות במדינות המערב והברית המאד לא קדושה שלהן עם ארגונים איסלמיסטים לעיתים קיצוניים. מספר שתיים במלגת הירוקים האוסטרלית […]

  6. עירייה מקומית בסדני נגד מדינת ישראל – חלק שני « אוסטרליה – יחב"ל על הזמן הגב

    […] גם התפיסות הערכיות של המפלגות הירוקות במדינות המערב והברית המאד לא קדושה שלהן עם ארגונים איסלמיסטים לעיתים קיצוניים. מספר שתיים במלגת הירוקים האוסטרלית […]

השארת תגובה