ההתאוששות מהמשבר הכלכלי בראי הלוגיסטיקה

המשבר הכלכלי עדין לא מאחורנו, ההשלכות הכלכליות שלו ובעיקר הפוליטיות טרם עברו, אם זאת חלק מנתוני המאקרו מראים על התאוששות מרשימה.

סקטור הלוגיסטיקה משמש ראי לפעילות הכלכלית, חברות יכולות לצאת בהכרזות לעיתונות עד מחר, אולם תפוסת האוניות, מחירי ההובלה במשאיות וכו ממלמדים טוב יותר מכל דבר אחר על המצב הכלכלי. לאור זאת הודעת סוכנות הידיעות הצרפתית על מספר האוניות המובטלות – מעודדת. בשיאו של המשבר עמדו מושבתות אלפי אוניות בעלות נפח מצרפי של מליוני TEU (זוהי יחידת מדידת הנפח בעולם הלוגיסטיקה ומשמעותה נפח של מכולה סטנדרטית של 20 רגל)

 סוכנות אלפאליינר מדווחת כי הנפחים הללו מייצגים 2.5% בלבד מכלל הקיבולת העולמית, וכי מדובר במספר הנמוך ביותר של נפחים ללא תעסוקה מאז חודש דצמבר 2008 
הצי הגלובלי של האוניות המושבתות מעבודה עומד כיום על 174 אוניות בלבד בנפח כולל של 340 אלף TEU, וזאת הודות לדרישה גוברת לרתימתן מחדש של האוניות המובטלות לשירות בקווי הספנות השונים. 
סוכנות הידיעות הצרפתית אלפאליינר מדווחת כי הנפחים הללו מייצגים 2.5% בלבד מכלל הקיבולת העולמית, וכי מדובר במספר הנמוך ביותר של נפחים ללא תעסוקה מאז חודש דצמבר 2008. 
מהדיווח של סוכנות אלפאליינר עולה עוד כי הירידה במספר האוניות המובטלות מגיע בתקופה בתקופת שיא מבחינת מסירת אוניות חדשות לבעליהן ברבעון השני של השנה. מהסוכנות נמסר כי במהלך אפריל – יוני 2010 נמסרו כ-88 אוניות חדשות לבעליהן בנפח כולל של 440 אלף TEU. הדיווח של הסוכנות הצרפתית מציין כי זהו המספר הגבוה ביותר אי פעם של מסירת אוניות חדשות במהלך תקופה של רבעון.

ואם הסקטור הלוגיסטי הוא ראי הכלכלה אזי מראה מראה שעל הקיר, מי הכלכלה הצומחת ביותר בעולם?

תפוקת נמלי סין עומדת כיום על 7.66 מיליארד טון ושמונה נמלים בסין נמנים על 20 הנמלים הגדולים בעולם. משרד התחבורה הסיני: התפוקה של נמלי סין עולה מדי שנה ב-500 מיליון טון
 
תפוקת נמלי סין עומדת כיום על 7.66 מיליארד טון – זאת בהשוואה לתפוקה של 10 מיליון טון בשנת 1949, שנת ייסוד הרפובליקה של סין. מספר נמלי הענק של סין עלה מ-16 נמלים בשנת 2008 ל-20 נמלים כיום, והנפחים המשונעים בנמלי סין דורגו במקום הראשון בעולם זו השנה השביעית ברציפות. כך נמסר בדיווח רשמי של משרד התחבורה הסיני. 
ממשרד התחבורה נמסר עוד כי סך הגידול ביכולת הטיפול במטענים של נמלי סין גדלה מדי שנה ב-500 מיליון טון, מספר השווה בגודלו לתנועת המטענים של נמל שנחאי. עוד נמסר כי תפוקת הטיפול במכולות  גדלה מדי שנה ב-30% וזאת במהלך עשר השנים האחרונות. 
שמונה נמלים בסין נמנים על 20 הנמלים הגדולים בעולם, ומחצית מעשרת הנמלים הגדולים בעולם הינם נמלים בסין, כגון נמל שנחאי (מקום ראשון), נמל שנזן (מקום רביעי), נמל Guangzhou (מקום שביעי), נמל Ningpo-Zhoushan (מקום שמיני), ונמל Qingdao (מקום עשירי).
עוד נמסר ממשרד התחבורה הסיני כי התייעלות הנמלים ומשך זמן הסבבים השתפרו באופן ניכר, כך שכמות הטון שנפרק בעת הגעת אוניה לנמל הוכפל, בעוד שזמן שהיית האונייה ברציף מגיע לעשירית מהזמן שהיה נהוג באמצע שנות השמונים, וכי עלות המשלוח של טון מטען אחד נמוכה ב-20% ממחירה לפני 30 שנה.

השארת תגובה