האוליגרכים, המיליארדרים החדשים של רוסיה

RusiaOlegarchהאוליגרכים, המיליארדרים החדשים של רוסיה, מאת: דיוויד א. הופמן. הספר הזה הוא סיפורם של שישה גברים ששינו את מהלך ההיסטוריה ברוסיה: סמולנסקי, לוז'קוב, צ'וביאס, חודרוקובסקי, ברזובסקי וגוסינסקי. גברים אלה הפכו סמל לשינוי העצום מסוציאליזם כושל לקפיטליזם אוליגרכי. על חורבות המשטר הקומוניסטי, ובעזרתו, הם השכילו לפרק את ברה"מ מנכסיה – בערמה ובעזרת קשריהם הפוליטיים – לצבור הון השווה מיליארדים, לשלוט על הכלכלה ועל אמצעי התקשורת הרוסיים, ולהכתיר מנהיגים שישמשו את צרכיהם.

יהדותם של חלק גדול מן הנמנים על הקבוצה, הובילה אותם גם אל גבולות הארץ, לעיתים במטרה להימלט מן החוק הרוסי, ולקיים כאן עסקים, ועל כן מן הסתם, מקומה של ישראל אינו נעדר מדפיו של הספר.

"האוליגרכים" מביא בעצם את סיפורה של אומה מוכת טראומה, הטראומה שהותיר בה המשטר הקומוניסטי, וניסיונותיה לחתור אל עבר העולם הקפיטליסטי, החופשי. הטראומה שהעבירה אותה על דעתה.

הקפיטליזם האוליגרכי, כך טוען מחבר הספר דייויד הופמן, אינו היעד הסופי של רוסיה. אך הוא היה צעד בלתי נמנע בדרך לכלכלת שוק חופשי. בסופו של דבר אין קפיטליזם ללא קפיטליסטים; אלה היו הראשונים.

דיוויד הופמן, עורך חדשות החוץ של הוושינגטון פוסט, הצטרף לשורות העיתון ב-1982. הוא סיקר את תקופת שלטונם הנשיאותי של רייגן ובוש. אחרי ששימש ככתב דיפלומטי ושליח העיתון בירושלים, נשלח לרוסיה שם שימש ראש מערכת העיתון במשך שש שנים.

גלן וולר, מאי 1995:
"אף שההפרטה העניקה לאילי ההון החדשים עושר אדיר, אין לראות בהם בני דמותם של ענקי הקפיטליזם המערבי. היחסים בין עולם העסקים לבין הממשל ברוסיה נשארו הדוקים מאוד. ממש יחסים של גילוי עריות.

אפילו העילית העסקית ,החדשה, צמחה מתוך המערכת הסובייטית – רוב הקבוצות הפיננסיות הפרטיות [אם לא כולן] עשו את ראשית הונן באמצעות זכות גישה לכספי המפלגה והקומסומול, או באמצעות קשרים פוליטיים במשרדים ממשלתיים. כיום הם ממשיכים להסתמך על חסדי הממשלה… עסקים גדולים ברוסיה ממשיכים להתלכד סביב מנהיגים פוליטיים חזקים."

הציון שלי: 10

השארת תגובה