זרקור על כלכלת טייואן

הידיעות להלן באדיבות אופיר גור הנספח המסחרי בנציגות ישראל בטאיפה (טייואן).

 

תמורות חיוביות במגמת ההאטה הכלכלית בטיוואן

המועצה הטיוואנית לתכנון כלכלי ופיתוח (CEPD) העריכה כי ההאטה הכלכלית בטייוואן צפויה להיחלש באופן הדרגתי במחצית השנייה של 2009 וזאת לאור תחזיותיהם של מספר אירגונים בינלאומיים בנוגע למגמה חיובית בכלכלה העולמית ברבעון הרביעי של השנה.

 בהשוואה לרבעון הרביעי של השנה שעברה ניכרת האטה משמעותית ועלייה באבטלה ברבעון הראשון של 2009 בכלכלות המרכזיות בעולם, וזאת כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי, כך מסרה המועצה הטייוואנית. תחזיות רבות צופות מגמת עלייה ברבעון הרביעי של 2009 וחזרה למסלול הצמיחה המקורי בשנה הבאה, שעה שהצעדים השונים, הכוללים ייעול ניהול המלאי, מדיניות מוניטרית נוחה וחבילות של תמריצים כלכליים, יניבו תוצאות. בטייוואן. במחצית הראשונה של 2009 התכווצה הכלכלה בשיעור שיא של 10.24 אחוזים (בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2008) וזאת בעיקר עקב הירידה ביצוא ובהשקעות בצל המשבר הכלכלי העולמי. היצוא והייצור הטייוואנים המשיכו לרדת באפריל, ובכך הצביעו על כך שהכלכלה הטייוואנית עדיין מצויה במיתון. אף על פי כן ניכרת האטה בשיעורי הירידה, כך לדברי ה-CEPD.

למרות הירידה בשיעור האבטלה בחודש אפריל, שוק העבודה הלאומי עדיין מציב אתגרים רציניים. אם זאת מדד אמון הצרכנים עלה בחודש מאי, חודש שלישי ברציפות, וכן נרשמה עלייה של יותר מ-25 אחוזים בבורסה המקומית וקפיצת הדולר הטייוואני לרמתו הגבוה ביותר מול הדולר האמריקאי מזה חמישה חודשים. כל אלה מהווים, לדברי ה-CEPD, אינדיקטורים לעליית ברמת האמון של משקיעים זרים וצרכנים מקומיים בכלכלה הטייוואנית.

בתחזיתה להמשך השנה, ציינה המועצה כי קצב הירידה בצמיחה הכלכלית בטייוואן צפוי לרדת בהדרגה במחצית השנייה של שנה זו, הודות לתוכנית התמריצים הכלכליים של סין, אשר שמה לה למטרה להעלות את הביקושים המקומיים וכן לאור התייצבותה של כלכלת ארה"ב. גורמים נוספים להם יד בשינויים בקצב הצמיחה כוללים צפי לזרימת הון לטייוואן לאור התחממות היחסים בין שני צידי מיצרי טייוואן, תוצאות צפויות של יישום פרוייקטי תשתית בששת החודשים האחרונים של השנה ופיתוחן של שש תעשיות הדגל של טייוואן במטרה להעלות את רף התחרותיות של המדינה.

התפרצות שפעת החזירים עלולה להוות רכיב לא צפוי שישפיע על תהליך ההתאוששות של הכלכלה הטייוואנית, לאור עליית הסיכויים להתחזקות המגיפה בחודשי הסתיו והחורף של שנה זו.

 

תוכנית הממשל הטייוואני לקידום תעשיות מובילות בטייוואן

לאחרונה הצהירה הממשלה הטייוואנית על תוכנית לקידום שש תעשיות בעלות פוטנציאל עסקי של כטריליון דולר טייוואני בשנה (כ- 33 מיליארד דולר אמריקאי). שש התעשיות, אותן מנתה הממשלה הינן: ביוטכנולוגיה, תיירות, אנרגיה ירוקה, שירותים רפואיים, חקלאות מתקדמת ותרבות ויצירתיות.לדברי השר ג'אנג ג'ין-פו מרבית התעשייה הטייוואנית סובלת מריכוזיות יתר, מוכוונת ייצוא ונשענת על הכלכלה העולמית. שש התעשיות שלעיל, לעומת זאת, מוכוונות בעיקרן לצריכה מקומית. הוא הוסיף, כי שש התעשיות הנ"ל מגלגלות את היקף העסקים הגדול ביותר לאחר תעשיות המוליכים למחצה, FLAT PANELS וטכנולוגיות מידע ותקשורת, ולהן פוטנציאל ייצור של 1.357 טריליון דולר טאיוואני (41 מיליארד דולר) ויצירת כ-700 אלף מקומות עבודה תוך שלוש עד ארבע שנים.

 

סיכום תערוכת קומפיוטקס 2009 בטאיפה

תערוכת קומפיוטקס, מתערוכות המחשבים הגדולות בעולם ומשמשת כמדד טוב להערכת המגמות העתידיות והטכנולוגיות החמות ביותר בשוק. השנה כיכבו מוצרי NET-BOOKS, GREENTECH ו-SELF BRANDING

.

התערוכה שנסגרה ב-6 ביוני בטאיפה, משכה מבקרים רבים יותר וכללה מספר מציגים גדול יותר מאשר התערוכה בשנה שעברה, למרות המשבר הכלכלי ושפעת החזירים. יש המפרשים זאת כסימן להתאוששות הכלכלה העולמית.

וולטר יה, סגן הנשיא בפועל של המועצה לפיתוח סחר החוץ של טייוואן (TAITRA), ציין כי תערוכת קומפיוטקס היוותה השנה מוקד התעניינות בינלאומית עם כיסוי תיקשורתי נרחב, בין היתר של ה-BBC, הניו-יורק טיימס, בלומברג ו-NHK היפנית. יה ציין כי המוצרים החדשניים שהוצגו בתערוכה מצביעים על כך שהזדמנויות עסקיות חדשות נמצאות במוצרים חדשניים.

לדברי יה, אירחה התערוכה השנה כ-1,712 מציגים ב-4,498 ביתנים. מבקרים מ-214 מדינות הגיעו לתערוכה. היקף העסקאות שנסגרו בתערוכה הגיע לסך של כ- 20 מיליארד דולר אמריקאי. במהלך ארבעת ימי התערוכה, ביקרו בתערוכה יותר מ-100 אלף מבקרים מרחבי העולם, עלייה של חמישה אחוזים ממספר המבקרים בשעה שעברה.

ארה"ב, יפן, הונג-קונג, סין ודרום קוריאה היו חמש המדינות המובילות מבחינת מספר הקונים, כשהשנה הצטרפה לראשונה אוסטרליה לרשימת עשר המדינות המובילות. 

ג'אנג לי, סגן יו"ר איגוד המחשבים של טייפה, אחד הגופים המארגנים של התערוכה, ייחס את הצלחת תערוכת קומפיוטקס להפיכתה למוקד רב-תעשייתי ופלטפורמה לחברות להצגת מוצרים חדשים.

 

חשש ממחסור במים בטייוואן ובחינה מחודשת של מדיניות השימוש במים

ראש ממשלת טייוואן, ליו ג'או-שואן, הורה לסוכנויות הממשלה הרלוונטיות להמשיך במעקב אחר כמות המים ברחבי המדינה, למרות שכמות המשקעים המכובדת שירדה בימים האחרונים הורידה את הסיכויים למחסור במים. דובר הקבינט הטייוואני ציין כי ראש הממשלה הורה לכל סוכנויות הממשלה להכין עצמן לתסריט הגרוע ביותר, בו לא יהיה מנוס מהפסקת השימוש במים להשקייה חקלאית ואף הגבלת מכסות המים לשימוש תעשייתי. על פי דיווחי משרד הכלכלה הטייוואני, היצע המים צפוי להשאיר יציב במרבית האיזורים לפחות עד ליולי, הודות לכמות המשקעים האחרונים שירדו והעלו את רמת המים במאגרים, אך  הוסיפו והזהירו מפני האפשרות של מחסור במים בדרום האי, ובעיקר במחוזות ג'יא-יי וטאי-נאן, מרכזי גידול האורז והפירות באי, אם המשקעים בתקופה הקרובה יהיו מוגבלים.

בנוסף לכך, הורה ראש ממשלת טייואן על המשך פעילותו של המרכז הלאומי לפעילות בשעת חירום (Central Emergency Operation Center), גוף ממשלתי שהוקם במטרה להתמודד עם אסונות טבע, לאור דאגתו מעונת הטייפונים הקרבה ובאה, ובצל האסונות שהביאה עונה זו בשנה שעברה. לדברי ראש הממשלה, על סוכנויות הממשלה להיות דרוכות בעת ובעונה אחת הן לאפשרות של מחסור במים והן לסכנת שטפונות בעונת הטייפונים.

2 תגובות

  1. קאי-שק, צ'אנג הגב

    מצטער, אך כאביה של טייוואן המודרנית, חרה לי שאין כל תגובה לפוסט הנ"ל, ולכן החלטתי לעשות מעשה, למרות שהאופיר גור הזה נשמע לי מפוקפק.

  2. אודי הגב

    למה יש לי הרגשה שאתה הוא אופיר גור

השארת תגובה