צרכנות פוליטית: האם החרם התיירותי על טורקיה עובד?

מדינת ישראל רגילה לצפות בחרם צרכנים פוליטי בעיקר מהצד המוחרם (החרם הערבי, חרם הצרכנים האירופאי המרים ראש באופן איטי אך עיקבי בשמונה השנים האחרונות). החרם התיירותי על טורקיה הוא אולי הפעם הראשונה בה אנו המחרימים. החרם התיירותי על טורקיה צמח באופן ספונטני ומנהיגיו הינם בעיקר ראשי ועדי העובדים הגדולים שהטילו וטו על נסיעות מאורגנות של קבוצות עובדים לטורקיה.

למי שאולי שכח, במהלך "עופרת יצוקה" בדצמבר- ינואר האחרונים נערכו הפגנות ענק בטורקיה נגד ישראל, ההפגנות שהיו אלימות מאד ונשאו אופי אנטישמי/ איסלאמי קיצוני, כללו מצור דה-פאקטו בן עשרה ימים של ההמונים על הקונסוליה הישראלית באיסטנבול, והיו מאורגנות היטב. ההוראה לבצען וארגונן באו לא פחות מאשר מראש ממשלת טורקיה ארדואן.

במאמר מוסגר, למה אני כותב אנטישמי/איסלאמי קיצוני ביחד? מכיוון שהאנטישמיות לא עברה מהעולם היא רק הצטמצמה קצת בעשורים האחרונים, ועתה היא פורצת שוב בצורה חדשה וזאת תוך כדי התבססות מדינת ישראל בעשור האחרון כריכוז הגדול ביותר של יהודים בעולם (ארה"ב הייתה הריכוז הראשון בגודלו של יהודים בסוף המאה העשרים) בדורנו נוצרת זהות בין האנטישמיות המסורתית (אנטי דתית) לבין השנאה המוסלמית נגד הישראלים (כתוצאת ההיסטוריה של מאת השנים האחרונות) האנטישימיות הישנה היא האנטי ישראליות החדשה. אבל זה לא מרכז הפוסט הזה.

לפני כחודש ביקרה בישראל קבוצת אנשי תיירות גדולה מטורקיה בנסיון לשכנע את הישראלים לחזור לטורקיה, מועד הביקור אינו מקרי כמובן, אנו נמצאים בסוף האביב ולפני חופשות הקייץ.

על מנת לראות האם החרם אכן מגיע מהצרכנים הסופיים (הישראלים התיירים) הרצתי את המילה "טורקיה" בכלי Google Trends זהו כלי פשוט ורב עוצמה של גוגל המראה את נפח החיפוש (נומינלי) של ביטוי מסויים באופן כללי ומאז מחצית 2007 גם באופן נפרד באתרי החדשות.

התוצאות מאד עקביות. בעוד שכל שנה אנו רואים גידול של מאות אחוזים בחיפוש המילה "טורקיה" במהלך חודשי הקיץ (אפריל – ספטמבר) הרי שהשנה המגמה אינה מופיעה ומספר החיפושים באינטרנט בעברית של המילה טורקיה בחודשי הקיץ זהה בערך לזה של ימות החורף.

התשובה לפיכך חד משמעית בעיני- החרם התירותי על טוריקה עובד גם עובד! האם זה טוב ליהודים? זאת אינני יכול להגיד.

להלן הגרף Google Trends

 

18 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

    1. כתבת שם אוסטרליה בטעות.

    2. הביקורות וההפגנות נגד ישראל במהלך המלחמה האחרונה לא היו אנטישמיות. הם היו פועל הכרחי מהמעשים של מדינת ישראל.

  2. מייקל הגב

    חבל שכתוצאה מההתבטאויות הצבועות והמטופשות של ארדוגן בעלי בתי מלון, סוחרים ומלצרים פשוטים יאבדו פרנסה. כך אנשים פשוטים משלמים מחיר על הטמטום של מנהיגים פוליטיים.

  3. אודי גונן הגב

    ההפגנות היו אנטי ישראליות. ולטענתי זוהי התגלגלות של האנטישמיות המסורתית ובעתיד המושגים יתאחדו מבחינה רעיונית.
    הסיבה לא רלונטית כאן, יכולה להיות פעילות ממשלת ישראל או או כל סיבה אחרת. כאילו שעלילות הדם של ימי הבינים היו אמיתיות או רלונטיות לתוצאה הטרגית שלהן.
    ההפגנות לא היו בתוך המסגרת הנורמטיבית הדמוקרטית של הפגנות מחאה פוליטית במאה 21 היה בהן משהו הרבה הרבה יותר עמוק.

  4. עוז הגב

    ישראל מנסה להעניש את הטורקים. וואו…
    למה משול הדבר, לקובה המטילה חרם על ארצות הברית.
    אולי תלכו לקרוא משהו על טורקיה ? טורקיה אולי מפגרת טכנולוגית אחרי ישראל, אבל היא צועדת בצעדי ענק. זו מדינה שיש בה מפעלי לכלי רכב, פוטנציאל חקלאי אדיר ומשאבי טבע אדירים.

    אז הישראלים לא יבואו, לא נורא. יבואו אחרים, או שמקסימום התורכים יימצאו לעצמם פרנסה אחרת ככה או ככה הישראלים מנסים לדמות לעצמם חשיבות כאילו הפיל ישנה את מסלולו בגלל שהנמלה נשכה אותו באוזן.

    שלא לדבר על הטענות ההזויות שלך בדבר אנטישמיות. אולי במקום לכתוב תלך לקרוא משהו קודם ?

  5. אודי גונן הגב

    איני מעז לכתוב על נושא מבלי שיש לי שליטה מלאה בחומר וידיעות מעמיקות עליו.
    הפוסט הזה אינו יוצא מהכלל!

    אני חוזר ואומר שנית שגם המתקשים בקריאה יבינו: ההפגנות היו אנטי ישראליות!, השנאה לישראל (ואין זה משנה אם היא מוצדקת או לא) מלובנת על ידי האיסלאם הקיצוני היא התגלגלות מודרנית של האנטישמיות המסורתית.
    שינאה עיוורת מבוססת דת

  6. דודי הגב

    בתיירות הנכנסת לטורקיה, במושגי כסף. (כמה כסף משאירים התיירים, ולא מה מספרם).

  7. אודי גונן הגב

    1. אנא שמור על שפה סבירה לפחות ורצוי מנומסת
    2. אינני בעד החרם או נגדו- נא ראה השורה האחרונה- אני מביא את הגרף של גוגל
    3. אתה מוזמן להעלות את העובדות המסחריות שציינת שנית אך אנא שמור על פרופורציות
    4. נסיעה טובה

  8. עוז הגב

    "אני חוזר ואומר שנית שגם המתקשים בקריאה יבינו: ההפגנות היו אנטי ישראליות!, השנאה לישראל (ואין זה משנה אם היא מוצדקת או לא) מלובנת על ידי האיסלאם הקיצוני היא התגלגלות מודרנית של האנטישמיות המסורתית.שינאה עיוורת מבוססת דת "

    אודי אני חוזר ואומר,
    לטענות שלך אין בסיס, לפחות לא בפוסט הזה.

    ואני עצלן מדי בכדי להעלות את העובדות הכלכליות מחדש, חבל שמחקת. מכיוון שראיתי שאתה יודע להשתמש בגוגל, אתה יכול לחפש את:
    turkish tea exports
    turkish economy size
    cia fact book

    זה ייתן למי שקורא את הבלוג שלך קצת פרופורציה על המקום המתאים של ישראל בסדר העולמי.

    השנאה העיוורת מלובנת הדת היא בעיקר אצל היהודים בישראל ששמשיכים להתעקש שכל מי שמבקר את המדיניות של ממשלתם הוא אנטישמי.
    אתה אומר שאתה כותב רק על נושאים שאתה מבין בהם, אבל אינך מראה בקיאות בעינייני טורקיה (לפחות לא בפוסט זה) והלכותיה בעולם. אתה מוזמן לשנות את דעתי בנושא בכתיבה עניינית מלווה בקישורים ועובדות שאינם מוטים (כלומר, לא קישורים כמו של דגנית).

  9. אודי גונן הגב

    לאחר עופרת יצוקה הורדה סחורה ישראלית ממדפי רשתות גדולות בבריטניה. האם זה השפיע במשהו על הכלכלה הישראלית? כמה מאות אלפי דולרים מתוך יצוא של עשרות מיליארדים? התשובה כנראה כי בטווח הקצר – לא. וזה בדיוק מה שגורם לטורקים להרהר ולהגיע לישראל במשלחת פיוס (אגב מבורכת)- המשחק הזה בין הטווח הארוך לקצר.
    שיווק זה חצי אומנות וחצי כלכלה, התפיסה והאסוציאציות שמעורר בנו מתוג מסויים והאם אלו מתקשרים לחשק חיובי- קנייה, או שלילי- לא נוגע בזה.
    טורקיה זה מותג תיירותי אירופאי לפחות (אם לא עולמי)- חופים, בזארים ססגוניים, תה (יש לי פרק שלם בספר על התה הטורקי). ממשלת טורקיה משקיעה מאות מליונים בבניית המותג הזה.
    חדשות שליליות הנקשרות למותג הן סיוט למפרסמים שכן הן נוטות "להדביק" ולעבור מצרכן אחד למשנהו. הישראלים לא יבואו- לא נורא יבואו הגרמנים או הרוסים אבל גם הם אולי יחשבו פעמים אם המותג טורקיה בטווח הארוך יתקשר אצלם אסוציאטיבית לאיסלאם קיצוני וסכנת נפשות.
    לכן הכלל בשיווק הוא שאת החדשות הרעות משתדלים להרוג בשקט בשקט כאשר הן עוד קטנות. זה לא שהחרם הישראלי ימוטט את כלכלת טורקיה- טורקיה היא ללא ספק כלכלה אדירה וצומחת ואנו מדינה קטנטונת. זה פשוט גרוע באופן כללי לעסקים.
    מבחינת הטורקים השאלה בטווח הארוך אינה חרם ישראלי או אחר- השאלה היא חוזקו של המותג הטורקי בתחום התיירות.

  10. עוז הגב

    ובכל זאת, אני לא חושב שחוות הדעת הגרמנית מושפעת מחוות הדעת הישראלית. בגרמניה חיים כמה מליוני תורכים בעלי קשרים משפחתיים לטורקיה. אני לא חושב שמישהו בגרמניה חושב שתורכיה היא איסלאם קיצוני. מדובר במדינה חילונית למדי, הרבה יותר חילונית מישראל.
    הרוסים בממוצע עניים יותר מהתורכים, ולכן זה לא נורא אם הם לא יבואו (חוץ מזה שהם שונאים כל דבר שהוא לא בלונדיני).

    אני חושב שאולי התורכים מסכימים איתך בנושא הטווח הארוך, אבל נראה לי שהם ייסתדרו מצויין גם בלי ישראל. אתה מוזמן לחפש בגוגל נתונים על היקף רכישות הנדל"ן של אנגלים בחוף הדרומי של תורכיה. או על היקף ההשקעות הגרמניות בתורכיה.

    תשים את כל זה בפרופורציה לגודל של ישראל, ותבין, שהחרם הישראלי בעיקר מזיק לישראלים לא לתורכים. אל תשכח שהתורכים קונים נשק מישראל, והם כבר השעו את החוזים לשיפוץ המסוקים והטנקים שלהם בתע"ש. מדובר בהפסדים של מליונים למשק הישראלי.

    במקרה הזה, ישראל משולה לילד קטן וכועס שמנסה להכאיב לקיר בטון באגרוף חשוף ובנגיחות ראש. הווה אומר, ישראל בסוף תצא בשן ועין מהמדיניות של בידוד עצמי.

    לא כל מי שמבקר את ישראל הוא אנטשימי. רג'יפ טאיפ ארדואן הוביל קו ביקורת ענייני מאוד, וההמונים שהפגינו נגד ישראל מחו בעיקר על הרג של חפים מפשע. בתוך כל זה יש גם גורמים אנטישמיים שתופסים טרמפ על העסק. מכאן ועד למסקנות הגורפות שאתה מסיק יש כמה שנות אור טובות.

    אבל, כפי שכבר אמרתי, הביביזם (מלשון BIBI) שולט היום בשיח הישראלי, וזה מאוד פופולרי לצעוק גוועלד אנטישמים. הצרה עם זה שזה בהחלט מנטרל כל שיח ענייני על המעשים של ישראל, וגורר שנאה.

    אם ישראל הייתה מודה בטעות, ומאפשרת חקירה בין לאומית של פשעי המלחמה שהיא בצעה, ומביאה לדין קצינים שפשעו אז ייתכן שהביקורת הייתה נשארת עניינית. אבל… ישראל ממשיכה להתחפר בעמדותיה ומבודדת את עצמה.

    כלשעצמו הפוסט שלך לא מצדיק את הטענות שלי, ולא מביא סימוכין לאנטשימיות שאתה טוען שקיימת. זה בסדר, ואתה אפילו מודה בזה, כשאתמה אומר שזו לא מטרת הפוסט. מאידך, הפוסט שלך, משמש ראייה נוספת למה שטענתי קודם בדבר השיח הציבורי של הישראלים בזמנים מעוותים אלו.

    למען הגילוי הנאות, אני חי בחו"ל, ואת התמונה שלי אני מקבל בעיקר מקריאה של בלוגים ועיתונות באינטרנט. אין לי בלוג משלי, אבל אני אשמח לספר לך איך רואים את ישראל בתורכיה ובגרמניה. אבל קודם לזה, צריך לנטרל את ההרגשה שכולם אנטשימיים, ולהתחיל להכיר בעובדה שישראל של היום היא לא ממש מקום מזהיר לחיות בו לא לישראלים ולא לפלשתינים.

  11. לדוד רווח הגב

    העובדה שאתה חי במקום מסוים ומחזיק בדעות פוליטיות מסוימות לא אומרת ששמש האמת זורחת מישבנך כל בוקר. הבקורת בתורכיה נגד ישראל חצתה ועוד איך את גבול האנטישמיות – גרפיטי נגד יהודים, התקפות על בתי כנסת ובכלל, התקפה על יהודים וישראלים, בניגוד לבקורת על מדיניות ישראל.

    ארדואן ידע היטב לאן מובילות ההתבטאויות שלו, ומי שבאמת מאמין שכל זה בא מתוך דאגה הומניטרית אמיתית, בבחינת תורכיה כמעוז זכויות האדם והמוסר האנושי, או שהוא תמים בצורה קיצונית או שהוא פשוט טפש. בדיוק כמו שבאגפים הקהים של הימין מדביקים אנטישמיות לכל בקורת לגיטימית על ישראל, בשמאל הטפש, הארץי, יש מי שמסרבים להכיר בכך שלעתים הבקורת אכן מונעת מאנטישמיות.

    אשר להשפעת החרם – גם בלי גוגל וניתוחים גאו-פוליטיים, עובדה היא שיותר ממשלחת אחת של אנשי תיירות תורכים באה לארץ בנסיון לאחות את הקרע. אכן, תורכיה מתפתחת יפה ויש שווקי תיירות גדולים בהרבה מישראל, אבל למלונאי שבנה על כך וכך נופשים מישראל בקיץ 2009 כל זה לא עוזר. ההנחה שלך כאילו הישראלים חושבים שחרם שלהם ימוטט את תורכיה היא מופרכת (שוב, הגישה הארץית כאילו מי שלא מסכים אתך הוא טפש) – מבחינת המחרים, הוא לא רוצה לשלם למי שמגונה בעיניו. אני מחרים את מי עין גדי. הם יתמוטטו? לצערי כנראה שלא. אבל בכל זאת אני לא רוצה לתת מכספי למי שפוגע בדבר שחשוב לי.

  12. אזרח. הגב

    של כלל התיירים הנכנסים מידי שנה לטורקיה.

  13. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

    אני מסכים עם עוז…

    ואוסיף שגם אני גר בחו"ל….

    ואוסיף שכמעט כל מי שאני מכיר שגר בחו"ל, לא מצליח כל כך למצוא את האנטישמיות המסיבית, שכל כך הרבה מדברים עליה מישראל…

    מפליא…

  14. אודי גונן הגב

    הפוסט האחרון שלי שלח אותי חזרה למקלדת המחשב במצב רוח מהורהר למדי. פוסט די אנמי, לא מושקע, אנקדוטי, התגלגל להיות הפוסט הנקרא ביותר שכתבתי באתר רשומות בשלוש השנים האחרונות (500 כניסות ב 12 שעות).
    "הטעות" הייתה שלי. האיזון – בן מטרת הפוסט (והעיקר) נושא הצרכנות הפוליטית והערת אגב אודות אנטישמיות ואנטי ישראליות- הופר. הצרכנות והשיווק נדחקו לשולים ואת מקומם תפס דיון ער האם כל העולם אנטישמי?
    אין לי מנוס מתקיפה ישירה של הנושא המאד רגיש הזה. למרות כי יהדות וציונות אינן מהתחומים החזקים שלי החלטתי להרים את הכפפה שזרקתי לעצמי.

    דיון רציני ככל שיהיה בסוגיה זו אינו יכול להפתח ללא הקטע הקומי הציני והמדוייק כל כך של החמישיה הקאמרית על המזניק הגרמני בתחרות הריצה בה משתתף מתחרה ישראלי.
    המסר של הקטע ברור ונכון לטעמי, אנו נוטים לפעמים להטיל את אשמת "האנטישמיות" ולהשתמש בתירוץ המאד רגשי, טעון ובלתי ניתן למענה של השואה כדי להצדיק מעשים או כדי התנהגות בזירה הבין לאומית. ואילו מהצד השני לעיתים אין מנוס מהעובדות, נשיא איראן אחמניגאד בהתנהלותו בהכחשת השואה ובביטול מדינת ישראל הוא אנטישמי בעיני הרבה יותר מאנטי ישראלי.

    קודם כל שתי הבהרות:
    1. לגיטימיות: לא כל הפגנה אנטי ישראלית היא אנטישמית, מרבית ההפגנות הינן כמובן פוליטיות ולגיטימיות ומכוונות כנגד מדיניות ממשלת ישראל ולא כנגד הדת של העומדים בראשה או של אזרחיה. אם זאת חילול בתי כנסת, ציור צלבי קרס ואיומים בעלי אופי דתי הם לא לגיטימים.
    2. מיקוד הסיבתיות והרגשת השליטה: באופן כללי ישנם בחלוקה גסה שני סוגים של מבנה אישיות בהקשר של סיבתיות. אנשים הממקדים את הסיבות לדברים שקורים אותם בתוכם פנימה כלומר 'מעשי שלי הם שגרמו לתוצאה הזו', ואנשים הממקדים את הסיבות לדברים בגורמים חיצוניים כלומר 'לא משנה מה אעשה תמיד אגיע לתוצאה הזו'. הטענה כי כולם אנטישמים הינה טענה של סיבתיות חיצונית ומורידה במידה מסוימת מהאחריות של האדם למעשיו. אני מבקש להבהיר כי גם אם אני טוען שיש בביקורת כנגד ישראל הבטים אנטישמיים אינני מוריד בשום אופן מהאחריות שלנו לאירועים ומיכולת השליטה שלנו עלהם.

    הטענה העיקרית שאני חושב שהיא מאד נכונה (והיא אינה המצאה שלי זה זרם מקובל היום במחקר היהודי/ציוני) היא כי האנטישמיות המסורתית (במובנה האירופאי ימי ביניים) מפנה את מקומה ומתמזגת עם אנטישמיות מוסלמית קיצונית המוזנת מהשנאה לישראל בעקבות מאה השנים האחרונות של הסכסוך הישראלי-ערבי (והפלשתינאי בתוכו).
    הזימרות אגב לא השתנו כל כך, הקשר בין היהודים ומוקדי הכוח במשטר האמריקאי ובעולם, הקשר בין יהודים וכסף (פרשת מאדוף), השליטה היהודית באמצעי המדיה העולמים וכו'.
    העיקרון הוא טשטוש בין המושג ישראלי לבין המושג יהודי. הטשטוש הזה נובע מהריכוז של היהודים בישראל והפיכת ישראל לריכוז הגדול ביותר של יהודים בעולם (ועובר בכך את ארה"ב שהייתה הריכוז הגדול של יהודי העולם בסוף המאה העשרים.
    הטשטוש הזה אינו חדש כל כך, במיטב העיתונות המערבית כגון השבועון Time או Business Week נתקלתי עשרות פעמים בביטוי The Jewish state כשם למדינת ישראל. ואם ידידנו האמריקאים קוראים לנו כך מה לאיזו דקות אבחנה אנו יכולים לצפות מאחרים?
    אז כאמור לא כל ביקורת נגד ישראל היא אנטישמיות אבל לעיתים קרובות במדינות בעלות אוכלוסיה מוסלמית גדולה – היא כזו.
    ראיתי בדצמבר האחרון הפגנות אנטי ישראליות בגקרטה בירת אינדונזיה, 99% מהמפגינים לא ראו יהודי או ישראלי בימי חייהם אבל אופי השלטים והצעקות היה דתי אנטישמי ולא אנטי ישראלי.
    אין לי ספק כי מרבית היהודים באינסטנבול (אזרחי טורקיה) הגיפו היטב את תריסי ביתם באותם לילות של הפגנות, שלחו את הילדים לישון אצל הדודה בעיר השכנה ושמו נבוט תחת הכרית, ממש כמו סבי ז"ל באוקראינה לפני מאה שנה.

  15. אדלר הגב

    לא משנה מה נעשה, אין לזה בכלל קשר לעופרת יצוקה או לכל מעשה של מדינת ישראל או של היהודים בכלל היהודים תמיד יתפסו כאשמים ובגלל שישראל היא חלק מהעולם היהודי גם היא.
    עופרת יצוקה היא מבצע מוצדק ביותר וזאת עובדה אך אין זה משנה כך היה באלפיים השנים האחרונות והדברים אינם עומדים להשתנות.
    טוענים לרוב כלפי מדינת ישראל שהיא מדכאת את הפלסטינים והיא גזענית אך האם היננו מרגישים את זה פה? האם פלסטיני יסכים שגדר הגבול של המדינה הפלסטיני יעבור ליד ביתו?? בוודאי שלא הוא יעדיף להשאר במדינה הגזענית לכאורה שפוגעת בו לכאורה גם כן.
    מדי פעם ניתן לשמוע שחברי הכנסת הערבים ממש יוצאים בהתבטאויות אנטישמיות ולא פחות שהם יושבים בכנסת של מדינת ישראל-מדינת היהודים!
    אם זכור לי נכון ח"כ ברכה (ח"כ ערבי) או ח"כ אחר אך אינני זוכר טען "אני מוכן להיות שהיד" וכך כל הזמן יוצא נגד המדינה ח"כ אחמד טיבי.
    בעיני האיסלאם זה ניתפס בתור דבר מאוד רקוב שיש חופש ביטוי המאשר לחברי פרלמנט ככה לצאת נגד המדינה וכל שהערבים יראו את זה ככה הם יתפסו את ישראל כמדינה רקובה שאין לעשות איתה שלום.
    אם מישהו בשמאל היה מבין מעט את התרבות הערבית בשמאל או במדינה בכלל הוא היה מבין למה לעשות שלום עם הערבים זה דבר בלתי אפשרי בגלל התרבות שלהם.
    אסור לישראל לוותר על ההתחלויות בשום פנים ואופן מכיוון שאצל הערבים זה לא התפס בתור אקט של "הינה-היהודים-רוצים-שלום" אלא בתור מצב של "ההתנגדות-שלנו-עובדת-בואו-נחזק-אותה" בגלל זה חובה עלינו להבין את המצב שאנחנו נמצאים עם הערבים ולדעת איך להתמודד איתו ולמה לעשות שלום עם העם הזה מעשה מאוד קשה ובהקשר עם תורכיה למה האשמות שהתורכים וכך המון חוגים בעולם מטיחים בישראל אינן צודקות וכן זה גלגול נוסף של האנטישמיות שכן היהודים תמיד הואשמו על כל דבר ולא משנה מה עשו ועם תקשיבו טוב הזעקות האלה בעולם שהישראלים הורגים ילדים נשמעות בדיוק כמו עלילות הדם באירופה.

    אני רוצה להוסיף קישור לטקסט שכתב אריק הופר שקוראים לו "מעמדה היוצא דופן של ישראל" שמאוד מתאים לנושא שלנו עכשיו
    http://www.kosherdelight.com/KDMag_March_07_08_Eric_Hooper.shtml

  16. צרכנות פוליטית? הקפה ישאר טורקי « יחב"ל על הזמן הגב

    […] גדול מהכתבות על צרכנות פוליטית עוסקות בטורקיה, כמו הפוסט על החרם, בכל מקרה הנושא של הקפה הטורקי של עלית מעניין, לא מדובר […]

השארת תגובה