האם יורדת הסבירות לעימותים א-סימטרים ועולה מחדש הסבירות לעימות מקיף בין מדינות?

בראיון ארוך, תא"ל Mark Odom מ-TRADOC האחראי על בניית הקונספט, מסביר שכדי לנצח איומים כאלו נדרש לשנות מבנים ארגוניים ועקרונות פעולה מסורתיים, החוצים זרועות והירארכיות פיקודיות. הוא התייחס למספר הנחות:

  1. ארה"ב תאותגר בכל ממדי הלחימה – יבשה, ים, אויר, חלל, סייבר. לכוח הלוחם תהיה עליונות זמנית בלבד בממד נקודתי. זה שונה לגמרי מההנחה הרווחת מאז שנות ה-70 וה-80 שבכל עימות תהיה לארה"ב עליונות בכל התחומים, דבר שהביא למבנה הכוח הנוכחי.
  2. התפשטות רוסיה וסין לממדי לוחמה חדשים – מדיה, סייבר וחלל, שאינם מוגדרים כיום כמלחמה. זה מאפשר להן הפעלת אמצעים שנחשבו אסטרטגיים (סייבר, טילים, לוחמה אלקטרונית), למטרות טקטיות. דוגמה לכך היא חייל אמריקני שלוחם בעיראק נגד דאעש, שמשפחתו, הגרה בוושינגטון, מזוהה ע"י האויב וכך ניתן להשפיע עליו באופן מדויק ובממד אחר לחלוטין.
  3. אסטרטגיית היריב – קיום רצף של "לוחמה" – שלבים של תחרות, עימות צבאי וחזרה לתחרות (competition, armed conflict and return to competition). בזמן של תחרות רוסיה מנסה לשבור את המערב ע"י גרימת פיצול פוליטי במדינות ובבריתות. הם מפעילים אמצעי מודיעין מאירופה ועד ארה"ב, מממשים לוחמה לא קונבנציונלית, המייצרת אירועים אמיתיים בשדה הקרב, כדי לחזק לוחמת מידע המתאפשרת באמצעות ממדי החלל והסייבר. זה איפשר את התנאים למתקפה על חצי האי קרים ומזרח אוקראינה. האתגר הוא הקושי להביס פעילות רב ממדית כזו, כשהיא גולשת בזמן קצר מאוד ללוחמה קונבנציונלית. זמן ארוך להתארגנות, כמו מבצע "סופה במדבר", לא יתקיים בעתיד.
  4. אסטרטגיית היריב בזמן עימות – ניסיון לפלג את המערב במרחב ובזמן בעזרת מערכות בתחומי החלל, סייבר והמידע, ובעזרת מבחר כלי נשק קונבנציונליים שהולך וגדל. כל זה מתחדד לאור הנוכחות האמריקנית המוקטנת באירופה ובאזורים אחרים. ייקח זמן להגיע לשם בעת עימות. לאחר ההגעה, הכוחות ייתקלו בניסיון לבודד אותם. הרוסים יוצרים מעין עליונות אווירית ע"י אמצעי נ"מ מאסיביים מהקרקע וימנעו בכך פעילות מודיעינית (ISR) אווירית אמריקנית במרחב הלחימה. גם סיוע האש האווירי הקרוב לא ישרוד בתנאים אלו (אם לא ידוכא מערך הנ"מ הזה). התנאים בשטח יאפשרו לרוסים שימוש ב-ISR שלהם להשגת דיוק גבוה יותר, ולסיוע האווירי שלהם לתקוף כוחות קרקעיים אמריקניים שאינם מוגנים נ"מ. בנוסף, קיימת היכולת הרוסית באמצעי ל"א, לחימה מנגד בחלל ולחימה נגד מערכות ניווט לווייניות.

 

השארת תגובה