האם נשיא סין משקר?

מחלוקת טריטוריאלית חריפה קיימת בים סין הדרומי בין סין הטוענת לריבונות על שטחי ים עצומים באזור (מסומנים בקו האדום בתרשים) ובין מדינות אחרות כגון פיליפינים, אינדונזיה, וייטנאם ומלזיה. מחלוקת טריטוריאלית זו הינה מקור לחיכוך צבאי מוסכן בין סין וארה"ב ובעלת פוטנציאל להסלמה לכדי ירי במקרה של שיקול דעת מוטעה של אחד ממפקדי כלי השיט הצבאיים הרבים המפטרלים באזור.

סין מצידה מנסה להנמיך את הלהבות, נשיא סין, שי ג'ינפינג, אמר לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית בחודש ספטמבר 2016 כי "… לסין אין כוונות להקים בסיסים צבאיים באיים". הצהרות אלו של נשיא סין ניתנו לאחר הצהרות רבות ודומות מפי בכירים סינים רבים כולל שר החוץ הסיני ואנג היי (האיש שלעולם לא תראו אותו מחייך). והנה, הפלא ופלא, נחתו בשבועת האחרונים מטוסי קרב סינים באיים הללו, ולא סתם מטוסים, מפציצים אסטרטגיים המסוגלים לשאת פצצות גרעיניות.

אז מה, האם הסינים משקרים ביודעין?

ובכן התשובה הפשוטה והישירה היא כן! זה לא צריך להפתיע אף אחד שכן שקרים אלו מגיעים מצד אומה שבנתה את כוחה בין השאר על ידי גניבה מאסיבית של קניין רוחני במשך מעל 40 שנה מהמערב.

והתשובה המורכבת? זה תלוי את מי שואלים ואיך מגדירים שקר. חבר שלי טוען שיש בתרבות הדיפלומטית בסין דבר הנקרא 'שקרים מנומסים' כלומר הדובר הסיני משקר, הנמען אליו מופנים הדברים יודע שהוא משקר, אבל לצורך העמדת הפנים הדיפלומטית כולם מעמידים פנים שהם מאמינים אחד לשני והכל בסדר…

אז הסינים כנראה שיקרו כאשר אמרו שהאיים המלאכותיים בים סין הדרומי ישמשו רק כמסתור לדייגים מסכנים במצוקת הסערה, ולראיה בנו באיים אלו שדות תעופה מתקדמים, מערכות הגנה מתוחכמות ומערכי טילים כל הללו, איך לומר, פחות שימושיים לדיגים הנקלעים למצוקה בלב ים. הנה גם ביקרו באיים מפציצים אסטרטגיים בהצגת תכלית ברורה שלא עולה בקנה אחד עם ההצהרות המפוייסות של השנים האחרונות. והמערב (למעט כמה אידיוטים שימושיים) הבין שסין משקרת אולם לטובת היחסים הדיפלומטיים העמיד פנים כאילו מאמינים לה – למעט האמריקאים שמבצעים במקום סיורים מוגבלים במסגרת 'מבצעי חופש שייט'.

התרבות הסינית מוצאת את ביטויה בהתנהלויות הפוליטית של המדינה (זה המקרה בכל תרבות לאומית), מאו צה טונג, מנהיג סין עד 1976, אחד מרוצחי ההמונים הגדולים בתולדות המין שלנו, אולם גם מי שנחשב להוגה צבאי מבריק ולמי שמיסד באופן כתוב את תורת לחימת הגרילה, הדגיש בכתביו את נושא ההונאה. קונפוציוס הדגיש במאמרותיו את הרעיון שאין לחלוק מידע אם אין חייבים לעשות כך ועדיף לא להציג ליריב את כוונות המדינה והצבא בכל נושא וגם בזמני שלום.

נראה כי כוונותיה של סין לגבי השימוש באיים הללו קיבל הבהרה משמעותית לאחר תרגולי הנחיתה של המפציצים האסטרטגיים בשבוע שעבר.

השארת תגובה