טורקיה זה לא צחוק

בימים האחרונים החלפת המהלומות המילוליות והדיפלומטיות בין ישראל וטורקיה עולות לגבהים שלא יאמנו עבור שתי מדינות המקיימות בינהן קשרים דיפלומטיים, אבל טורקיה אינה איראן, היא מסוכנת הרבה יותר! וכדאי להמליץ לשרים ולפוליטיקאים קצת לצמצם את שטף האיומים והחרמות על מדינת ענק זו – זה לא יוריד מהכבוד שלנו, ההיפך, שתיקה רועמת מישראל ופעולות נקודתיות דווקא יכולים לפגוע 'בטוריקיטלר מאיסטנבול' הרבה יותר מהשפלת הקונסול הטורקי בכניסה לפגישה במשרד החוץ.

אוכלוסייתן של טורקיה ואיראן דומות, כ80 מליון איש – פי עשר מישראל. אולם התוצר התורכי יותר מכפול מזה האיראני (850 מיליארד דולר לעומת 400 מיליארד באיראן) ופי שלוש מזה של ישראל (התמ"ג הישראלי סביב 300 מיליארד). בניגוד לאיראן שכלכלתה מדשדשת ותלויה בייצוא נפט בלבד והשלטון אינו נהנה מלגיטימיות פנימית וחיצונית, טורקיה חברה מלאה במשפחת העמים, חברה בנאט"ו, יש לה קשרים נרחבים (אם כי מורכבים) עם אירופה, עם מדינות ערב ורוסיה. היא אינה נתפסת כאיום אזורי, כלכלתה מגוונת והסחר הבין לאומי שלה והתיירות פורחים.

טורקיה הייתה מעצמה עולמית בעבר (האימפריה העות'ומנית) והיא רואה עצמה כשחקן מרכזי באזור, אבל הכי חשוב, טורקיה קרובה אלנו. הקירבה הגאוגרפית משנה את המשחק. הצי הטורקי הוא מהגדולים בים התיכון (גדול מחיל הים הישראלי בסדרי גודל) והיכולות של טורקיה לעבור למעשים ולהפריע (בתירוצים שונים) לפעילות הפקת הגז באזורנו, להוציא משטי סיוע לעזה בחסות הצי הטורקי, לשלוח חיל מצב לעזה ועוד – היא עצומה.

ליווי צבאי טורקי למשט סיוע לעזה הוא סיוט דיפלומטי עבור ישראל, זאת פעולה הומניטרית שתזכה לגיבוי אירופאי, ערבי ובינלאומי מלא. ארדואן הוא מטורף, אנטישמי חולה גדלות הרואה עצמו כסולטאן המודרני של טורקיה – המטורף הזה עוד יכול לבצע את הנ"ל.

אנחנו מדינה קטנה ורצוי שנאמץ גישות פעולה של מדינות קטנות, אין לנו עורף לסכסוכים ארוכים – עורף מכל סוג שהוא: כלכלי, לכידות חברתית, מסחרי, תעשייתי, יתרות אנרגיה. לכן רצוי שנעבוד באופן חכם ולא אימפולסיבי בטח מול יריב כה חזק ומסוכן כמו טורקיה. במקרה הטורקי צריך לאמץ את התפיסה היהודית המסורתית – לחכות שהפריץ יתחלף.

כל פעולה נגד טורקיה שיכולה להיתפש על ידי העם הטורקי כפוגעת בכבוד הטורקי מחזקת את הטורקיטלר, לכן חשוב לא להשפיל בפומבי ולא לחזק את הנרטיב הישראלי האלים והתוקפני שארדואן מתחזק. יש לפנות לאופוזיציה, לחזק את הסחר כדי שיהיו מי בטורקיה שיפסידו מניתוק היחסים, לדבר על הארמנים, ללחוץ על טורקיה בזירה הבינלאומית עם הכורדים – בקיצור חכם וארוך טווח ולא אימפולסיבי.

 

השארת תגובה