הדילמה הכלכלית של הממשלה – להוריד מכסים לטובת הצרכנים או להשאיר מכסים ולהגן על התעשיינים והחקלאים

והפעם במסגרת הדיון על מציאת האיזון הנכון שבין טובת הצרכנים לטובת היצרנים הבמה ניתנת לחקלאים בתגובה לפרסום של משרד החקלאות ופיתוח הכפר על חלוקת רישיונות במכסה 7026 לייבוא ירקות (* כלומר פתיחת היבוא).

הגדלת הייבוא של ירקות מטיבה כמובן עם הצרכנים שכן מקובל להניח כי התוצרת המיובאת תהייה זולה יותר מזו המקומית, אולם מה אומרים החקלאים:

"מדינת ישראל החליטה להוריד את המכס על יבוא הפירות והירקות כחלק ממאבק כולל נגד יוקר המחייה עם זאת, ממשלת ישראל לא השכילה להבין את חשיבותה של החקלאות לתושבי מדינת ישראל ולעתיד מדינת ישראל. החקלאות במדינת ישראל, לא רק הפכה להיות שם דבר בעולם כולו, אלא אף הצליחה לייצר עצמאות כלכלית למדינת ישראל לאורך השנים." כך אומר ברק אומגה לשר החקלאות אורי אריאל: "במקום לעזור, אתה נותן יד להרס החקלאים במדינת ישראל, פוגע בבריאות התושבים ומאפשר לכמה טייקונים להתעשר עוד יותר. המחירים לא יירדו!" "אתה הורס את החקלאות ופוגע בבריאות התושבים. המשמעות של הורדת המכסים על הפירות והירקות היא פגיעה אנושה וגזר דין כנגד החקלאות המקומית הישראלית ובעקבות כך אובדן הביטחון התזונתי של מדינת ישראל שהוא הכרחי לקיומה של מדינה עצמאית (שאיננה תלויה במדינות אחרות) בתחום המזון. החקלאות היא תשתית לאומית לכל דבר ועניין."

"לאחרונה משרד האוצר החליט לבטל את הורדת המכסים על הדגים מכיוון שהוכח שהורדת המכס בעצם לא הועילה ולא הורידה בפועל את המחיר לצרכן. אנו דורשים ממשרד החקלאות, לפני שהוא פותח את הייבוא בצורה חפוזה ופופוליסטית, שיוציא דוח שיראה כמה משקל היה לייבוא על המחיר הסופי לצרכן? האם משרד החקלאות עשה סקר, או בדק מה מצב החקלאות ומהם המלאים הקיימים במשק? מהיכן תייבא? כמו בפעם הקודמת מעזה? מתורכיה? האם שר החקלאות, העמיד את היתר היבוא, או התנה זאת בפיקוח על שימוש בחומרי הדברה, השקייה במים מטוהרים ולא מזוהמים ועמידה בתנאי העסקה שאינם פוגעניים, כפי שנדרש מחקלאי ישראל לעמוד בהם? האם משרד החקלאות התנה את הייבוא בהתחייבות למחיר מדף לצרכן, כלומר שיהיה מחיר זול לצרכן? והאם משרד החקלאות התנה את פתיחת הייבוא בהתנייה של מרווחי המחירים, בין הקנייה והמכירה, לצרכן הסופי, אשר יעמדו על כ-45% כפי שנהוג במקומות אחרים בעולם?

מאפשר לכמה טייקונים להתעשר, אבל המחירים לא יירדו "מדינת ישראל פוגעת ביצרנים ובבעלי העסקים הקטנים מתוך הבנה שסקטור זה חלש ולא מיוצג כראוי בעוד שהמלחמה האמיתית שהמדינה צריכה להלחם בה היא מלחמה בעלויות הייצור. למדינה יש אפשרות להוזיל את עלויות היצור ב-40%, כך שיתגלגלו לצרכן וזאת תוך כדי התאמת הרגולציה לפערי התיווך של רשתות השיווק, שכבר שנים עושקות הן את הצרכנים והן את היצרנים במדינת ישראל."

"אנו חקלאי ישראל, דורשים לקחת בחשבון את איכות הפרי, מחיר הפרי והמלאי של חקלאי ישראל וממשרד החקלאות להוכיח לנו שהייבוא של תוצרת חקלאית באמת הוריד את מחירי התוצרת לצרכן, כפי שראוי לפני שפותחים ייבוא של תוצרת חקלאית."
"לפני כשבועיים ועדת הכספים דחתה בשנה את המשך המתווה להורדת המכסים על ייבוא דגים של האוצר לאחר שלא רק שההנחה לא גולגלה לצרכנים, אלא שמגדלי הדגים ספגו ירידה חדה של למעלה מ-10% בהכנסות."

"לא נאפשר שיירמסו את החקלאות הישראלית, שהיא חלק בלתי נפרד מחוסננו הלאומי, ברגל גסה". אנו דורשים ממך לפעול באחריות כמפצופה מהשר שאחראי על החקלאות ולבטל לאלתר את הייבוא עד שתעשה בדיקה מקיפה האם אנחנו בפני חוסר שמצדיק את היבוא ומבקביל לפעול לייצרת סטנדרטים כמצופה מחקלאי ישראל על כל פרי וירק שנכנסים לצלחת שלנו".

"זה מה שנתנו בסיבוב הקודם לחיילי צה"ל בעוטף עזה לאכול, תוצרת מעזה שפרנסה את  חקלאי עזה ומשפחות התומכות בטרור, בעוד פה החקלאות נדרסת".

השארת תגובה