טביעה בים הורגת אותנו יותר מהטרור

במה שנקרא 'אינתפדת הסכינים' מספטמבר 2015 ועד אוקטובר 2016 נרצחו 39 אזרחים ישראלים. באותה התקופה (עונת הרחצה של 2016 ) טבעו למות 48 איש.

בעוד שכנגד פיגועי הטרור מופנים משאבי עתק ותשומת לב ציבורית תקשורתית המלחמה במקרי הטביעה מסתיימת במספר תשדירים של משרד הפנים ברדיו.

חוסר המודעות לסכנות בים הורג אותנו יותר מהטרור אולם המשאבים המופנים לבעיה (בעיקר הסברה מול קהלי היעד הרלוונטיים) זעירים!

הרוגים בישראל מפעולות טרור (נתוני שב"כ)
מקרי טביעה למוות בישראל (מתוך אתר המצילים הישראלי)

יש סטטיסטיקות ברורות על מקרי הטביעה בארץ, יוצאי אילו קהילות מועדים לטרגדיה (ילידי הארץ טובעים פחות). הקשר בין אלכוהול וטביעה, תאריכים מסוכנים, אזורים אדומים ועוד.

אפשר לעצור את מחול המוות הזה באמצעים פשוטים יחסית :

  1. הסברה, הסברה, הסברה: קודם כל הסברה בבתי הספר. אי אפשר ללמד את תלמידי ישראל לשחות שחיה מקצועית כנגד זרמים וגלים אולם אפשר ללמד את כל התלמידים בארץ במשך 30 דקות מה הסכנות שבים התיכון (זרמי מים חוזרים) כיצד לנהוג בהן (לא להתנגד ולשחות לאורך החוף עד ליציאה מהזרם ולא כנגדו) והכי חשוב להיכנס לים רק בחופים בהשגחת מציל.
  2. ריכוז מאמץ בחופים המסוכנים: יש  להתרכז באותם אזורים אדומים הידועים ומוכרים לכולם: חוף הסטודנטים בחיפה לדוגמא, חוף פלמחים ועוד. מרבית מקרי המוות מתרחשים בחופים אלו.
  3. ריכוז מאמץ בימים מסוכנים: מרבית מקרי הטביעה מתרחשים בסופי שבוע סוערים של קיץ. יש סופי שבוע בודדים כאלו בשנה בהן מגיעה סערת קיץ לחופי הארץ במהלך סוף שבוע. מרבית הטביעות מתרחשות בימים בודדים אלו בשנה. כאשר יש סופי שבוע סוערים בקיץ על הרשויות המקומיות להוציא סיורים לאורך החופים הלא מוכרזים בשיטחן שיקראו לרוחצים לא להיכנס למים.
  4. מודל תחנות ההצלה: בסופי שבוע של עונת הקיץ (בסה"כ מדובר על 8-10 סופי שבוע בשנה). אפשר להקים תחנות הצלה ניידות על גבי משאיות שיתפרסו באזורים האדומים. יש מודלים נוספים של תחנות הצלה כגון באוסטרליה שאפשר לבחון (שתפ בין כוח לאומי וכוח עירוני כולל צוותי תגובה מהירה אזוריים וכו').
  5. תשדירי בטיחות לקהל הרחב בשפות שונות (רוסית, ערבית, אמהרית) לגבי כללי התנהגות בטוחה בים.

בטווח הרחוק יותר – הכרזת חופים נוספים וחדשים כחופים מוכרזים והקמת תחנות הצלה באופן פרופורציונלי לגידול באוכלוסייה – חלק מהבעיה הינה צפיפות בחופי הרחצה הקיימים הן צפיפות בחוף או במתקניו כגון חוסר בחניה, השתלטות לא חוקית על אזורי חוף על ידי מפעילי בתי קפה וכו'  – כל אלו דוחפים את הרוחצים לעבר החופים הלא מוכרזים.

 

 

 

השארת תגובה