איך הפך מיעוט נרדף ולא מוכר לסיכון החמור ביותר לסחר העולמי

מי בכלל שמע במערב לפני שנתיים על המיעוט החות'י בתימן? אני משער שמלבד מספר חוקרים באקדמיה ואולי כמה דיפלומטים העוקבים אחר הפוליטיקה של תימן – מעטים בכלל ידעו שיש קבוצה אתנית כזו.

מיעוט שיעי נידח ומדוכא במחוז מדברי באחת המדינות הנידחות והנחשלות ביותר בעולם – תימן. מדינה בעלת רוב סוני ושלטון דיקטטורי, אין פלא שמעטים בכלל ידעו שקיימת קבוצה אתנית שכזו. והנה המיעוט המדוכא הזה הגיע לשליטה צבאית מלאה על מיצר באב אל מנדב' בקצהו הדרומי של ים סוף. זהו אחד מנתיבי הספנות העמוסים ביותר בעולם, המוביל את תעלת סואץ ודרכו עובר שליש מהסחר העולמי.

מיצרי באב אל מנדאב דרכם עובר כשליש מהסחר העולמי

באמצעות לחימה נחושה והרבה סיוע איראני השתלטו מיליציות חות'יות על אזור עיר הנמל חדידה (Al Hudaydah)  צפונית למיצרי באב אל מנדב', משם באמצעות טילי חוף – ים ארוכי טווח שהם קיבלו מאיראן הם יכולים למעשה לשתק את תנועת האוניות בים סוף ואת הסחר בין אירופה וסין שיאלץ להפליג סביב לאפריקה מהלך אלפי ק"מ של הפלגה. (כפי הנראה מדובר בטילים מסוג c-802 הנמצאים גם ברשות חיזבאללה שכזכור ירה ופגע באמצעות טיל זה בספינת חיל הים 'חנית' במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006, הרג 4 חילי צה"ל וכמעט הביאו לטביעתה). טווח הטילים הללו 120 ק"מ שזה מעל לרוחב המיצריים כך שבפועל שולטים החות'ים על תנועת האוניות בים סוף וברצונם ביכולתם לעצור את תנועת האוניות לחלוטין ולשבש קשות את הסחר העולמי.

מרד החות'ים השיעים נגד המשטר הסוני בתימן החל ביוני 2004, ובנובמבר 2009, בתמיכה במשטר התימני, פתחה גם סעודיה במלחמה נגד המורדים. בינואר 2011 החלה בתימן הפיכה אזרחית (לאחר ההפיכה בתוניסיה וחלק מ"האביב הערבי"). בהמשך, בחודש מאי, פרצה למעשה מלחמת אזרחים במדינה, ובספטמבר 2014, לאחר סדרת הפגנות, כבשו המורדים החות'ים את הבירה.

במקביל שלחה ארצות הברית את נושאת המטוסים "רוזוולט" להצטרף לחמישה כלי שייט אמריקאים שכבר שייטו באזור במטרה לעצור כלי שייט איראניים נושאי נשק לתגבור המורדים. ואכן, ספינות איראניות שנשאו הספקה לחות'ים נאלצו לסוב לאחור ולחזור לאיראן, לאחר שארצות הברית איימה ליירטן.

החות'ים הוכיחו כי הם מסגלים לירות ולפגוע בכלי שייט העוברים במיצריים אולם לעת עתה היו אלו רק כלי שייט צבאיים. בשלוש הזדמנויות שונות ירו החות'ים טילי חוף- ים והשתמשו בספינות נפץ מונהגות מרחוק לשם פגיעה באוניות מלחמה זרות (סעודיות ואמריקאיות).

לאחרונה אירעו 4 אירועים של ירי טילי חוף – ים באזור מיצרי באב אל מנדב מצד המורדים החות'ים. במקרה הראשון במהלך אוקטובר 2016 נפגעה באופן קשה ספינה של איחוד האמירויות (תמונה) ובשני המקרים האחרים נורו טילים (בשני אירועים נפרדים) על המשחתת האמריקאית 'מייסון' שיירטה את הטילים ללא פגע. בינואר 2017 נפגעה ספינת מלחמה סעודית כפי הנראה מספינת נפץ נהוגה מרחוק (וידאו).

בתגובה תיגברו האמריקאים את כוחם הימי באזור בין השאר באמצעות המשחתת 'קול' שנפגעה בעבר (2000) במימי תימן על ידי סירת נפץ נהוגה בידי מתאבד. אולם אז היה זה ארגון אל-קעידה הסוני שלקח אחריות על התקיפה.

ונקודה ישראלית? כמובן שיש. החות'ים שאני מאמין שרובם ככולם לא ראו או דיברו עם ישראלי מעולם חרתו על דיגלם את המשפט מוות לאמריקה, מוות לישראל.

בקיצור, מיעוט נרדף ומדוכא שזוכה לסיוע איראני מאסיבי חמוש בטילי חוף – ים קטלניים שולט על מיצרים דרכם עובר שלישי מהסחר העולמי. זאת אינה בעיה של מצריים (ירידת תנועת אוניות בתעלת סואץ) זו בעיה עולמית שלדעתי תזכה בחודשים הקרובים לתשומת לב הולכת וגוברת מהקהילה הבין לאומית.

המשחתת האמריקאית 'קול' פגועה לאחר התקפת סירת נפץ של אל-קעידה
כלי שייט של איחוד האמירויות שנפגע מטיל חות'י

 

 

 

 

 

 

השארת תגובה