הכדורגל – תיאוריה על הגלובליזציה

כדורגל הוא הרבה יותר ממשחק, ואף יותר מאורח חיים. זהו חלון מושלם המאפשר הצצה אל הזרמים הצולבים בעולם של ימינו, על כל נפלאותיו ומוראותיו. מועדוני כדורגל אינם מייצגים רק אזורים גיאוגרפיים; הם משקפים מעמדות חברתיים ותורות פוליטיות, ולעתים קרובות הדבקות בהם עזה יותר מכל אמונה דתית. הכדורגל הוא ספורט החורץ גורלות, שבכוחו להפיל משטרים ולחולל מהפכות עממיות.

בספר זה, המצטיין בחדות אבחנה וברוחב יריעה, לוקח אותנו פרנקלין פוייר למסע מפתיע בעולם הכדורגל, ובדרך מנתץ את המיתוסים שנקשרו בעידן הגלובלי החדש. הוא מגלה כי במקום להרוס תרבויות מקומיות, כמו שחזו מבקריה משמאל, הפיחה הגלובליזציה חיים חדשים בזהויות שבטיות. יתר על כן, גם תחזיות הימין התבדו, ובמקום לבשר את ניצחון הקפיטליזם העמיקה הגלובליזציה את השחיתות. במסעותיו נתקל פוייר באוסף של חובבי כדורגל שמוזרותם עולה על כל דמיון: עיתונאי שוודי שהקדיש את חייו למחקר על מועדון הכדורגל היהודי "הכוח וינה", שפעל באוסטריה לפני עליית הנאצים לשלטון; חוליגן אנגלי עם אמא יהודייה, אבא נאצי, וקריירה של שכיר-חרב; ומועדון אוהדי כדורגל בסרביה שהפך למיליציה אכזרית שטבחה במוסלמים.

באמצעות סיפורים הנעים בין פראות, אלימות, צחוק ודמע, מצליח הסופר להפנות זרקור אל התנגשות הציביליזציות, הכלכלה הבינלאומית, וכמעט כל מה שביניהן, ולפענח בהיגיון צרוף את העידן המבלבל שבו אנו חיים.

השארת תגובה