מה חיפש נשיא סיירה לאון בארץ? הישראלים דיברו על הי-טק והאפריקאים על יהלומים

נשיא סיירה לאון נפגש בישראל, בין היתר, עם שני נשיאים: נשיא המדינה ריבלין ונשיא בורסת היהלומנים יורם דבש, ניתן רק לשער איזה ביקור היה יותר חשוב בעיניו של האורח.

נשיא הרפובליקה של סיירה לאון, ארנסט ביי קורומה (Ernest Bai Koroma), סיים בסוף השבוע ביקור רשמי בישראל. מדובר באחת המדינות הנחשלות בעולם (שאף זכתה בתואר המפוקפק המדינה הנחשלת ביותר בעולם על פי מדד הפיתוח האנושי של האו"ם בשנת 2004). סיירה לאון הייתה גם אחת המדינות שהיו מוקד התפרצות האבולה במערב אפריקה (2014–2015). בהתפרצות חלו בסיירה לאון מעל 14,000 בני אדם, וכ 4,000 מהם מתו מהמחלה. אז מה – מכל המקומות בעולם -יש לנשיאה מה לחפש בישראל? התשובה היא ככל הנראה במה שנקרא על ידי הנשיא: "…מתת אלוהים לסיירה לאון" – יהלומים.

אני מאד מסופק אם היהלומים הללו הם אכן ברכה או למעשה קללה. כנראה שהתשובה היא באיזה צד של הפוליטיקה המקומית נמצא השואל, האם בצד המורדים או הממשלה, האם בצד עבדי המכרות או הנהגת השבטים המקומיים. בכל מקרה, הנושא של מימון פעילות של קבוצות מורדים וטרור על ידי כריית יהלומים די הופסק לפני כעשור ונמצא תחת בקרה בין לאומית באמצעות תהליך קימברלי שגם ישראל חברה בו ואף כיהנה כיושבת ראש של התהליך (2010, בועז הירש). מאז מנסה המדינה להתאושש משנים של אלימות פוליטית והיה נראה שהכלכלה על הדרך הנכונה – ואז הגיע האבולה.

נשיא סיירה לאון נפגש בישראל, בין היתר, עם שני נשיאים: נשיא המדינה ריבלין ונשיא בורסת היהלומנים יורם דבש, ניתן רק לשער איזה ביקור היה יותר חשוב בעיניו של האורח.

אז נתחיל מתוך כבוד עם נשיא המדינה ריבלין, הוא ברך את נשיא סיירה ליאון על הגעתו, ציין את היחסים הטובים בין המדינות והדגיש שהיחסים עם מדינות אפריקה חשובים לישראל, וכי: "לישראל יש יכולת להציע לסיירה ליאון עזרה בפיתוח וטכנולוגיה. דוגמה אחת לכך אפשר למצוא בהשתתפות של אזרחי סיירה ליאון בתכנית מש"ב של משרד החוץ." עוד אמר הנשיא: "לחברות ישראליות יש הרבה לתרום לסיירה ליאון במיוחד בתחומי המים, התקשורת, מיחזור האנרגיה, בטחון ועוד – זה חשוב לביטחון בטווח הארוך ולרווחת העמים שלנו".

פוטנציאל למוצרים ישראלים בטוח יש בסיירה לאון, השאלה אם יש באפשרותם לשלם עלהם? אני משער שתוכניות פיתוח של גופים בין לאומיים כגון האו"ם הן הערוץ הנכון לעשות עסקים עם המדינה בשלב זה.

בכל מקרה, נשיא סיירה ליאון הודה לנשיא המדינה על דבריו החמים וביקש להודות על הסיוע שהעניקה ישראל למדינתו עם התפרצות האבולה בארצו ואמר: "תודה לכם מקרב לב על העזרה במאבק באבולה, היה זה רגע קשה עבורנו, והתמיכה שלכם שכללה עזרה טכנית, רפואית וכלכלית באותו הזמן סייעה לנו להתגבר. נזכור את עזרתכם במאבקנו זה לעד."

לאחר מכן המשיך האורח לרמת גן לביקור בבורסת היהלומים הישראלית, והתארח אצל נשיא בורסת היהלומים הישראלית, יורם דבש, וחברי הנהלת הבורסה. קורומה הגיע לבורסה מלווה בפמליית שרים עמה הגיע לביקור בישראל, ועם צוות של משרד החוץ, בראשות שגריר ישראל לסיירה לאון, פול הרישזון (Paul Hirschson).

הנשיא קורומה ופמיילתו התארחו בחדר הישיבות של בורסת היהלומים, שם נערך טקס שהנחה מנכ"ל בורסת היהלומים, אלי אבידר .
נשיא הבורסה, יורם דבש, קיבל בברכה את הנשיא קורומה, והודה לו על שכיבד את בורסת היהלומים בביקורו. "לישראל ולסיירה ליאון מסורת משותפת ארוכה בתחום היהלומים. סיירה לאון היתה מדינת מפתח שעזרה בפיתוח וקידום תהליך קימברלי (KP), ואנו מודים לה על כך.

חברי בורסת היהלומים שמגיעים לסיירה לאון מרגישים בטוחים, ואני מתייחס לזה כמובן מאליו. הזמנו אותך, הנשיא קורומה, עוד ב-2008 לכנס הגלם שהתקיים בישראל, אולם אז נבצר ממך להגיע וסגנך ייצג אותך. אנו רוצים להזמינך שוב לקונגרס העולמי שיתקיים בישראל בשנת 2018. נשמח אם תגיע ותהיה אורח הכבוד בכנס. תודה שפינית זמן לבקר בבורסת היהלומים הישראלית".

הנשיא קורומה הודה לנשיא דבש על האירוח, ואמר: "אנו שמחים להיות כאן היום. ההזמנה ב-2008 הגיעה 45 יום בלבד לאחר שנבחרתי לנשיאות, ולא יכולתי להגיע. הפעם הגעתי בעצמי. היהלומים בסיירה לאון הם מתנת האל למדינה, ואנו שמחים שיש לנו שותפים לעסקי היהלומים. סיירה לאון ידעה קשיים, אך יצאנו מהם מחוזקים ואנו שותפים מלאים בתהליך קימברלי, והמסחר מתנהל בהצלחה".

נשיא סיירה לאון הוסיף כי "יש הזדמנויות לפיתוח מרבצי יהלומים במדינה. מרבצי הכרייה האלוביאלית אמנם מצטמצמים, אך יש עדיין יהלומים בארובות קימברליט, שניתן לחקור ולמצוא. אנו רוצים להמשיך ולהיות פעילים בענף היהלומים, ולשווק את היהלומים המיוחדים שלנו. נבטיח כי משקיע בסיירה לאון יקבל החזר על ההשקעה שלו, אך גם סיירה לאון תקבל את חלקה ההוגן ביהלומים. זה מצב שבו כולם מרוויחים. אנו, כממשלה, באנו לישראל כדי לקדם ולבסס את היחסים שלנו עם מדינת ישראל בכל התחומים".

פול הירשזון, המשמש כשגריר ישראל בסיירה לאון, וליווה את פמליית הנשיא בביקורה בישראל, אמר כי "בסיירה לאון יש הזדמנויות עסקיות, ובעיר הבירה פריטאון מרגישים בטוח ונעים להסתובב. השגרירות וצוותה מוכנים לעזור לכל יזם המעוניין בכך".
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=sLnaGBqVcS4]

השארת תגובה