שיחות עם בתי על כלכלה

ספר כלכלה פופולרי המנסה להסביר שאלות גדולות בדוגמאות יום יומיות ולעיתים מצליח.

המחבר, יאניס וָרוּפאקיס נולד ב-1961 באתונה. הוא למד מתמטיקה וכלכלה באנגליה, ולאחר מכן לימד כלכלה באוניברסיטאות באנגליה, בסקוטלנד ובאוסטרליה. בשנת 2000 חזר ליוון והתמנה לפרופסור לתיאוריה של הכלכלה באוניברסיטת אתונה. מאז 2012 לימד באוניברסיטת טקסס באוסטין. ב-2015 מונה לשר האוצר של יוון, מישרה בה כיהן כחמישה חודשים. כתב ספרים על כלכלה ביוונית ובאנגלית.

יאניס וָרוּפאקיס מצא דרך לספר את סיפורה של הכלכלה בדרך מקורית ורעננה. המיתולוגיה היוונית, דיקנס, גתה, רוּסוֹ ואפילו סרטים כמו מטריקס ומסע בין כוכבים משמשים אותו כדי לתאר איך צמח העולם של ימינו, ולחשוף את האמת המסתתרת מאחורי אופן הפעולה של חברוֹת השוּק. ורופאקיס דן בסוגיות הגדולות של הכלכלה החברתית, שנוגעות לכל בני האדם בכל מקום. הוא מאפשר לקורא להביט בעיניים אחרות בסיבות שבגללן מסרבים האוחזים בהגה השלטון לקבל החלטות, שיש בכוחן לחלץ ממצוקה את החברה האנושית בעולם כולו.

בקריאה יש לזכור את הרקע של יאניס, רקע יוני אקדמי. ליונים יש חולשה לתיאוריות פוליטיות של השמאל עוד הרבה לפני מפלגת סיריזה ודחיית תוכניות החילוץ והצנע של האיחוד האירופאי. היסודות של השמאל היווני נעוצים עוד בסוף המאה ה 19 ובאהדה די רחבה לרעיונות הקומוניסטים. תוסיפו על זה איש שבילה רבות מזמנו באקדמיה ותקבלו פילוסופיית חיים המעוגנת חזק בצד השמאלי של המפה הפוליטית. זה לא טוב או רע, פשוט צריך לזכור זאת ולקרוא את הספר עם טיפת ביקורת מקצועית.

 

 

 

 

השארת תגובה