מאה שנים לאחר חתימת הסכם סייקס-פיקו וכלום נדמה לא השתנה

מSykes_Picotאה שנים חלפו מאז שדיפלומט בריטי ודיפלומט צרפתי ניסחו יחדיו את "הסכם סייקס-פיקו", שחילק את המזרח התיכון לשני אזורי השפעה. הסכם זה הפך לאחד מיסודותיו המרכזיים של האזור במתכונתו המוכרת לנו מאז תום מלחמת העולם הראשונה. הסדר הפוליטי שעיצבו במזרח התיכון מי שהיו אז שתי מעצמות העל בריטניה וצרפת.

אנו נוטים לחשוב על מלחמות אתניות פוסט – קולונאליסטיות דווקא בהקשר האפריקאי ולא בהקשר המזרח תיכוני, אולם הסיפור באזורנו אינו כה שונה. הנפט המזרח תיכוני מחליף את המחצבים האפריקאיים והילידים, "הנייטיבס", ממשיכים להילחם ולשפוך דם לאורך אותם גבולות ששורטטו על ידי כוחות זרים שלא הבינו את הפסיפס האתני תרבותי של האזור וחצו באבחת סרגל גושים אתניים ושבטיים מסורתיים.

ליהודים לא ניתנה מדינה לפי הסכם סייס פיקו. האזור שאז נקרא פלשתינה היה אמור להיות אזור בין לאומי אולם לאחר מלחמת העולם הראשונה היה תחת מנדט בריטי דווקא – כפי שכולנו יודעים  -מטעם חבר העמים (שהיה המוסד הבין לאומי לפני הקמת האו"ם). גם לכורדים לא ניתנה מדינה לפי אותו הסכם וגם הם ממשיכים במאבקם לעצמאות כבר מאה שנה.

הקמת לבנון 'הגדולה' (לעומת האופציה של לבנון 'הקטנה') הכוללת מבנה פוליטי מורכב האמור להביא לידי ביטוי את 5 הקבוצות האתניות במדינה הינה עוד טעות שאינה מפסיקה לדמם מאז 1974 ומלחמת האזרחים במדינה.

אילו דברים לא השתנו במאה השנה האחרונות? המעצמות הגדולות ממשיכות לבחוש. הנשיא אובמה אולי הכריז שמגפיים צבאיות אמריקאיות לא ידרכו על אדמת סוריה אולם מטוסי הקואליציה המערבית לצד כוחות רוסיים ממשיכים לתמוך בבעלי בריתם המקומיים.

ומה צופן לנו העתיד? הסדר הישן במזרח התיכון קרס! מדינות מרכזיות כגון עיראק, סוריה או לוב חדלו למעשה להתקיים באופן ובגבולות שהיו בהן עד סוף המאה ה 20 אולם יעובר עוד זמן רב וסבל אנושי עצום עד שהגבולות ייתיצבו מחדש באופן שיהיה מקובל על הצדדים המרכזיים הסכסוכים האתניים והדתיים השוטפים אותנו.

כמו לפני מאה שנה, סדר חדש לא יוכל לקום לא תמיכת המעצמות אולם היום בניגוד ללפני 100 שנה הנכונות של מעצמות לאכוף את השפעתן בכוח ממשי הולכת ויורדת.

ומה אנו צריכים לעשות בישראל? להתכונן לבלתי ידוע, להמשיך ולשמר צבא חזק וגמיש היכול לתת מענה בעיקר ללוחמה א-סימטרית ולא ללחימה מול צבאות סדירים ולטפח קשרים הדוקים עם כל המעצמות ובראשן ארה"ב אך גם רוסיה והכוח העולה של סין.

 

 

 

השארת תגובה