בסך הכל די טוב פה והעתיד יכול להיות מבטיח

israeli_flag_smiley_faceעל אף כל האתגרים, מצבו של המשק הישראלי טוב, וצפוי שיהיה אף טוב יותר. למשק הישראלי ארבעה יתרונות יחסיים ושלוש מהפכות בהתהוות. לכשיגיעו כל אלו לאפקט המלא שלהם, צפויה כלכלת ישראל להגיע להצלחה גדולה אף יותר מההצלחה הנוכחית:

מצבה הכלכלי של ישראל 2016, טוב:

  1. המשק הישראלי צמח ב- 20 השנים האחרונות בכ- 180% בעוד מספר תושבי ישראל עלה רק בכ- 45%.
  2. תוצר לנפש של כ- 35 אלף דולר בשנה מעמיד את ישראל במקום ה- 24 מבין 187 מדינות.
  3. בשנת 2000, פרסם בנק ישראל תחזית לפיה נגיע לתוצר של 750 מיליארדי ₪ תוך 15 שנים. בפועל, בשנת 2015, התוצר הגיע ל- 1,030 מיליארדי ₪, שיעור הגבוה ב- 37% מהתחזית הזו.
  4. רמת הגמישות של היצוא הישראלי המורכב מאלפי חברות שמתמחות ברובן בתחומי נישה, וכן הפיזור הענפי והתת ענפי, מאפשרים למשק להתמודד טוב יותר עם ההאטה העולמית.
  5. ישראל היא אחת מתוך קומץ מדינות מפותחות בהן יחס החוב לתוצר מתכווץ.
  6. שיעור האבטלה בישראל נמוך ממוצע ה-OECD וממשיך לרדת. שיעור ההשתתפות בכח העבודה בישראל, גבוה מהממוצע ב-OECD וממשיך לעלות.

לישראל ארבעה יתרונות יחסיים:

  1. היתרון הטכנולוגי – מקום 1 בעולם בהוצאה על מו"פ, מקום 1 באבטחת סייבר, מקום 2 במחקר מדעי, מקום 2 בהוצאה ציבורית על חינוך, מקום 3 בשיעור המהנדסים בכוח העבודה – כך מתוך IMD competitiveness yearbook, 2014. ישראל היא מובילה עולמית במועסקים במו"פ לנפש, עם 140 על כל 10,000. ארה"ב במקום השני עם 85. ישראל ממוקמת במקום השני בעולם בביטחון המשקיעים בקרנות ההון סיכון.
  2. היתרון היזמי – "בישראל פעילות יזמית גבוהה בצורה יוצאת דופן. מטרת הפעילות ברובה היא לנצל הזדמנויות והיא מוטת יצוא" כך עולה ממחקר ה-GEM – Global Entrepreneurship Monitor 2013, הממקם את ישראל במקום הראשון בעולם בהיקף היזמויות.
  3. היתרון הגלובלי – משק קטן ומבודד יצליח רק אם יהפוך לגלובלי. הסיבות ליתרון הגלובלי של ישראל: שלושה עד ארבעה דורות של מהגרים שהגיעו מכל העולם, בעלי ידע נרחב בשפות ובתרבויות זרות, יהודים פרושים ברחבי העולם, תרבות יזמית מפותחת ונועזת, מיקוד ארוך טווח על יצוא, תרבות "היהודי הנודד" ושיעור גבוה של תרמילאים ותיירים. 86 חברות ישראליות נסחרות ב- NASDAQ (המספר הגבוה ביותר אחרי ארה"ב וסין), בישראל פועלות יותר מ- 300 חברות בינלאומיות מובילות, אשר בחרו בישראל לבניית מרכזי מו"פ. כל התוצרים והשירותים המפותחים בישראל מיועדים לעולם. ישראל היא רק שדה הניסוי.
  4. היתרון הדמוגרפי – בישראל, האוכלוסייה הצעירה ביותר ב- OECD (גיל חציוני של 31 לעומת 42), האוכלוסייה ה-3 בעולם ברמת ההשכלה, בעלת הגירה חיובית, ובעלת הפריון הגבוה ביותר לאישה מכל המדינות המפותחות. מתחילת המאה ה- 21, נמצא עלייה של 10% בילודה במגזר החילוני, ירידה של 16% בילודה במגזר הערבי, ירידה של 15% בילודה במגזר החרדי, מגזר דתי לאומי – ללא שינוי. בשנת 2015, מספר הגברים החרדים המשתתפים בכוח העבודה קפץ ל- 49% לעומת 32% בשנת 2005, בקרב נשים חרדיות, שיעור ההשתתפות עלה מ- 40% ל- 71% (שיעור ההשתתפות הממוצע של נשים בישראל עומד על 58%), חל גידול בהשתתפות ערביי ישראל בשוק העבודה, במיוחד בקרב נשים ערביות, מ- 23% לפני עשור ל-32%. העלייה בשיעורי ההשתתפות תביא ערך למשק ושיעורי אי השוויון והעוני יקטנו ככל שיותר יהודים חרדים וערבים ישראליים יצטרפו לשוק העבודה וינצלו את מלוא הפוטנציאל שלהם.

שלוש מהפכות בהתהוות:

  1. הניצחון על המדבר – לישראל, אשר על גבול המדבר, יש לראשונה בתולדותיה, יותר מים מכפי צרכיה. היא יכולה לייצא אותם, להשתמש בהם לצרכי שלום, צמיחה חקלאית והשבת מים לטבע. כמעט 100% מהמים העירוניים מגיעים ממתקני התפלה ענקיים, מהגדולים בעולם. ישראל הינה מובילה עולמית בהשבת מי קולחין בשיעור פנטסטי של 90% (אוסטרליה במקום השני עם 22%).
  2. מהפכת האנרגיה – ישראל תגיע לעצמאות אנרגטית תוך 4 שנים ותוך 7 שנים תוכל להפוך ליצואנית אנרגיה ב- 30 השנים הבאות, מדינת ישראל צפויה לקבל תגמולים, תמלוגים ומיסים מתגליות הגז בהיקף מוערך של 80 מיליארדי $.
  3. מהפכת התחבורה – הכוללת השקעות בתשתיות תחבורתיות בכל הארץ, תוך שימת דגש מיוחד על הפריפריה בכלל ועל הצפון בפרט, עליה בהיקף השימוש בתחבורה ציבורית ובכלל זה אוטובוסים ורכבת.

כמובן שלא הכל ורוד ולא חסרות בעיות. הבירוקרטיה, עלות המחיה, מחירי הנדל"ן וההוצאות הגבוהות על הביטחון – ימשיכו להוות אתגר למדינה ולמשק אולם היקף העוני ואי השוויון צפוים לקטון כתוצאה ממימוש העליה בהשתתפות בכוח העבודה ומהפכת התחבורה.

לאור כל המפורט מעלה, ניתן להבין את דירוגה הגבוה יחסית של ישראל בשלושה מדדים בינלאומיים מובילים:

מקום 11 במדד האושר העולמי של האו"ם לשנת 2016

מקום 18, במדד הפיתוח האנושי של האו"ם, הלוקח בחשבון תוחלת חיים, חינוך והכנסה.

מקום 20, במדד היכן כדאי להיוולד, מחקר שמטרתו להראות מי תהיינה המדינות הטובות ביותר לחיות בהן כאדם בוגר בשנת 2030 במונחי בריאות, שגשוג וביטחון ללכת ברחוב (על אף הכל, בישראל בטוח ללכת ברחובות הערים יותר מאשר ברוב העולם) וזאת לפני בריטניה, צרפת, איטליה ואפילו יפן.

ותודה לנגה קינן ואדם רויטר על המידע האופטימי

2 תגובות

  1. יונתן הגב

    קודם כל תודה על הנתונים. ממש מאיר עיניים ומסבר את האוזן.
    כמה טוב לראות עובדות נקיות- מאינטרס / הטייה / פרשנות מגמתית.
    אשמח לעוד ועוד נתונים ועובדות.

  2. Mosheshy הגב

    אין קשר בין מצבו של ה משק וביני.גם לא בין מצבם של ה שווקים וביני. חייתי שנים רבות בארה"ב, ושמעתי הלוך וחזור שארה"ב אמפרייה שלא הייתה דוגמתה מאז האמפרייה הרומית. הסתכלתי ימינה, שמאלה, קדימה ואחורה, מיששתי את עצמי, ולא ראיתי קשר ביני ובין האמרה הנפלאה שארה"ב היא מעצמה שלא הייתה כדוגמתה בהסטוריה.ראיתי שם, בארה"ב, וגם כאן, בישראל, שהמדדים יכולים להראות שהמצב מצויין, אבל המצב שלי רק מורע יותר ויותר. אני נחנק למוות .
    הבאתי את המצב האישי שלי, אבל זה מצבם של מליונים הסובלים מחוק הצטברות ההון ,ועוד כמה דברים. סיפור אשי. המכונאי המצויין שהיה לי בארה"ב , נתין של ארה"ב , היה חי בקרוואן ללא מים זורמים ,ללא חשמל וכד'. יום אחד ,במהלך עבודתו הוא חתך את כף ידו באופן רציני ביותר. לקחתי אותו לבית החולים של המחוז ,האמור להיות מסובסד. מכיוון שלמכונאי לא היה כסף לשלם עבור טיפול, לא היה לו ביטוח רפואי, ולא היה לו יכולת התחייבות לשלם עתידית עבור הטיפול ,הוא נדחה ע"י בית החולים ,ולא קיבל את ניתוח התפרים שיסגור את החתך המסוכן שנחתך בכף ידו. חזרנו לקרוואן. המכונאי חיטה את החתך באלכוהול,לקח מחט וחוט תפירה חזק ,ותפר את החתך בעצמו. לאחר שנים, כף ידו נשארה מעוותת, ואת הצלקת המכוערת רואים למרחקים.
    כל המקרה הזה קרה כאשר המדדים הראו שהמצב בארה"ב מצויין,ושארה"ב היא אמפריה.

    http://www.politifact.com/wisconsin/statements/2015/jul/29/bernie-s/bernie-sanders-madison-claims-top-01-americans-hav/

השארת תגובה