המתיחות בין רוסיה וטורקיה עלולה לפגוע ביצואנים הישראלים לטורקיה

conteiner.smallהמתיחות בין רוסיה וטורקיה עלולה לפגוע ביצואנים הישראלים לטורקיה. כך מתריעה היום ענקית ביטוח האשראי הבינלאומית Coface שנכנסה לאחרונה לפעילות בישראל. בקופאס מתריעים כי הענפים שצפויים להיפגע בטורקיה, כתוצאה מהסנקציות הרוסיות, הם בעיקר חקלאות, מזון, תיירות ובנייה.

בקופאס מציינים כי המצב הנוכחי בטורקיה והחשש גם מפגיעה ביצואנים הישראלים בא על רקע ירידה חדה של כ-40% בהיקף הייצוא הישראלי למדינה מתחילת השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בקופאס מדרגים את רמת הסיכון לטורקיה ברמה B הנחשב לסיכון משמעותי.

מנתוני הלמ"ס עולה כי במהלך עשרת החודשים הראשונים של השנה צנח היקף הייצוא הישראלי לטורקיה בכ-40% מהיקף להיקף של כ-1.4 מיליארד דולרים, לעומת כ-2.3 מיליארד דולרים בתקופה המקבילה אשתקד. צניחה גדולה במיוחד נרשמה בתחום התעשיות הכימיות שצנחו מהיקף ייצוא ישראלי של כ 1.7 מיליארד בחודשים ינואר-אוקטובר 2014 להיקף של כמיליארד דולר בתקופה המקבילה השנה. לדברי כרמינה מנדולה מנכ"ל קופאס ישראל, אם ימשך המשבר בין טורקיה לרוסיה והדבר יפגע בכלכלה הטורקית קיים חשש שתימשך הירידה בהיקף היצוא הישראלי לטורקיה. יחד עם זאת, המשבר בין המדינות והפסקת הייבוא לרוסיה מטורקיה יכול להוות הזדמנות ליצואנים הישראלים לרוסיה שיהוו תחליף לספקים הטורקים, בעיקר בתחומי המזון, הפירות והירקות.

כזכור, בעקבות הפלת מטוס קרב רוסי ב -24 בנובמבר, הנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הטיל שורה של סנקציות כלכליות נגד טורקיה והצעדים צפויים להכביד על שתי המדינות. היצוא הרוסי לטורקיה עומד על כ -25 מיליארד דולרים בשנה, ואילו הייצוא הטורקי לרוסיה עומד על כ- 5 מיליארד דולרים. בנוסף, לחברות טורקיות השקעות כוללות בהיקף של כ-10 מיליארד דולרים ברוסיה בעיקר בתחומי הבניה והטקסטיל. במקביל, חברות רוסיות מושקעות בטורקיה בהיקף של כ-5 מיליארד דולר. עיקר הייצוא הטורקי לרוסיה הוא בתחום הגידולים החקלאיים: היקף ייצוא הירקות מטורקיה לרוסיה מהווה כ-35% מכלל ייצוא הירקות הטורקי וייצוא הפירות לרוסיה מהווה כ-14% מכלל הייצוא בתחום. בתחום הבנייה, חברות טורקיות מבצעות ברוסיה פרוייקטים בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד דולר. נזק נוסף צפוי להיגרם בענף התיירות בטורקיה היות והתיירות מרוסיה מהווים את הקבוצה השניה בגודלה בתיירות הנכנסת למדינה ובסך הכל למעלה מ-10% מכלל התיירות בטורקיה.בשנת 2014 טורקיה משכה 4.4 מיליון תיירים רוסים שבזבזו כ-2.7 מיליארד דולרים, הכנסות שעלולות לרדת לטמיון בשל סנקציות.

בקופאס מעריכים כי היקף הנזק לכלכה הטורקית כתוצאה מהפגיעה במסחר ובתיירות צפוי לעמוד על 5-10 מיליארד דולר בשנה.

השארת תגובה