השפעת המתיחות על יחסי המסחר שבין רוסיה וטורקיה והאם מדובר בהזדמנות לישראל?

הפלת המטוס הרוסי על ידי טורקיה הציתה משבר ביחסים בין המדינות, כפי הנראה בימים אלו המשבר 'לוקח כיוון' כלכלי מסחרי וכבר הוכרזו ברוסיה הגבלות שונות על סחר ויחסים כלכליים אחרים – כגון תיירות ואנרגיה – עם טורקיה. מעניין לסקור את היחסים הכלכליים בין המדינות.

בשנת 1992, לאחר נפילת בריה"מ, ביקר ראש ממשלת טורקיה דאז דמירל (Demirel) ברוסיה. במהלך ביקורו נחתם הסכם בין המדינות, המהווה בסיס ליחסים בין המדינות עד היום. בשנת 1997 היה צ'רנומירדין (Chernomyrdin) ראש הממשלה הרוסי הראשון המבקר בטורקיה. ב-2007, הוכרזו פעילויות "שנת התרבות הרוסית" בטורקיה ובשנה שלאחריה "שנת התרבות הטורקית" ברוסיה, מה שהביא לידי ביטוי את התפתחותה יחסי התרבות, המדע והחינוך בין המדינות.

היחסים בין המדינות, הממוקמות באזור האירו-אסיאתי (Euroasian) ובאזור הים השחור הם יחסים מתקדמים בשלל תחומים. טורקיה מפעלה שגרירות במוסקבה וקונסוליות בערים קאזאן (Kazan), נובורוסיסק (Novorossisk) וסנט פטרבורג (St.Petersburg). רוסיה מפעילה שגרירות באנקרה (Ankara) קונסוליות בערים איסטנבול (Istanbul), טרבזון (Trabzon) ואנטליה (Antalya).

russia_Turkey_tradeסך ייצוא הסחורות הטורקי בשנת 2014 לכל העולם היה 106.93 מיליארד דולר, מתוך סכום זה 4.87 מיליארד דולר המהווים 4.6% מכלל הייצוא הטורקי הופנו לשוק הרוסי. מנגד 4.87 מיליארד דולר אלו מהווים 2.1% מכלל היבוא לרוסיה שעמד על 231.3 מיליארד דולר בשנת 2014.

סך ייצוא הסחורות הרוסי בשנת 2014 לכל העולם היה 387.57 מיליארד דולר, מתוך סכום זה 25.29 מיליארד דולר המהווים 6.5% מכלל הייצוא הרוסי הופנו לשוק הטורקי. מנגד 25.29 מיליארד דולר יבוא מרוסיה היוו 13.7% מתוך 184.26 מיליארד דולר שהוא סך היבוא של טורקיה מכל העולם.

בנוסף צוטטו כלי תקשורת רבים בעולם המעריכים כי כ 4.5 מליון תיירים רוסיים פוקדים את טורקיה מדי שנה. בהנחה שחבילת תיירות בסיסית הכוללת טיסה לינה ארוחות, וקניית מזכרות וכו' עומדת על סכומים של כמה מאות דולרים ועד כמה אלפי דולרים בודדים, אפשר להעריך כי התיירים הרוסיים "משאירים" בטורקיה מדי שנה סכום מהותי של כמה מיליארדי דולרים.

ומה לגבי הזווית הישראלית?

על פי פרסומים בתקשורת שר החקלאות הרוסי אלכסנדר טקאצ'ב הזכיר מפורשות יבוא רוסי של ירקות ומוצרים חקלאיים מישראל ואמר כי " 20% מהירקות המיובאים לרוסיה מגיעים מטורקיה, והוסיף כי המדינה יכולה להשלים את החסרים באמצעות קניה ממדינות אחרות, כמו ישראל, איראן, מרוקו, אזרבייג'ן ואוזבקיסטן". אלו חדשות טובות מאד שכן הייצוא הישראלי לרוסיה חווה נפילה משמעותית בסוף 2014 ומאז אינו משתפר. הנפילה בעיקר עקב קריסת הרובל, שגרמה ליצוא החקלאי למדינה לחזור לרמותיו לפני 4 ו 5 שנים.

 

השארת תגובה