הושלם המשא ומתן עם פנמה להסכם סחר חופשי

Panamaמשלחת  מישראל, בראשות מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, שמנתה שבעה אנשי צוות מהדרג המקצועי של משרדי הממשלה הרלוונטיים, קיימה בשבוע החולף בפנמה סיטי את הסבב הרביעי במשא ומתן על הסכם סחר חופשי בין המדינות והצליחה לגשר ולהשלים את הפערים בין הצדדים. ההסכם, שיכלול גם פרק בתחום השירותים, יהווה מקפצה עבור חברות יצוא ישראליות בתחומי השירותים – תוכנה, תקשורת, אבטחת מידע, הנדסה ומו"פ.

פנמה חתומה על הסכמי סחר חופשי עם מדינות רבות, ביניהן ארצות הברית, האיחוד האירופאי, קנדה, מדינות אפט"א, סינגפור, טאיוואן, פרו, קולומביה, צ'ילה ומקסיקו. הסכם סחר חופשי עם פנמה ישווה את מעמדה של ישראל, בהיבטים הנוגעים להטבות בסחר, למדינות אלה.

ההסכם, שיכלול גם פרק בתחום השירותים, יהווה מקפצה נוספת עבור חברות ישראליות בתחומי השירותים (תחום המהווה כ-30% מכלל היצוא הישראלי), שיוכלו להשתלב בפעילות המדינה – בדגש על תוכנה, תקשורת, אבטחת מידע, הנדסה ומו"פ  – ובכך יאפשר את מימוש הפוטנציאל הטמון בשוק זה ובשווקים שבסביבתו.

המשא ומתן בין הצדדים התקיים במסגרת מדיניות משרד הכלכלה להרחיב את היצוא מישראל לשווקים חדשים, וכחלק ממדיניות הממשלה המעוגנת בהחלטת הממשלה ממאי 2013, להידוק היחסים עם אמריקה הלטינית (אמל"ט).

בסבב השיחות האחרון התכנסו מספר קבוצות עבודה שדנו, בין השאר, בנושאים הבאים: גישה לשווקים, מכס וכללי מקור, שירותים, השקעות, נושאי הגנת הצומח ווטרינריה, חסמי סחר, ונושאים מוסדיים.

ההסכם כולל, בין השאר, הפחתת מכסים מלאה על מוצרי תעשייה (מיעוטם בהדרגה, על פני כמה שנים), הפחתת מכסים חלקית על מוצרי חקלאות, והקלות ביצוא שירותים בענפים שונים. ההסכם אמור להיכנס לתוקפו לקראת סוף 2016.

עם הסיכום המוצלח תצטרף פנמה לרשימת המדינות עימן חתומה ישראל על הסכמי סחר: האיחוד האירופאי, ארצות הברית, אפט"א (שווייץ, ליכטנשטיין, נורבגיה, איסלנד), קנדה, תורכיה, מקסיקו, מרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי), קולומביה (נחתם ב 2013, טרם אושרר בצד הקולומביאני ולכן עדיין לא בתוקף).

ראש מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה אוהד כהן: "משרד הכלכלה ממשיך לחזק את הקשרים הכלכליים של ישראל עם מדינות העולם, בדגש על כלכלות מתעוררות, שפוטנציאל הצמיחה שלהן רב. מדובר בחיזוק דריסת הרגל של ישראל באמריקה הלטינית, התואם את המדיניות אותה אנו מובילים, להרחבת אפיקי היצוא עבור התעשייה הישראלית ומגזרי השירותים השונים.

"ההסכם יפתח אפשרויות חדשות בפני התעשייה הישראלית, תוך הענקת יתרון תחרותי ליצרנים הישראלים. פנמה מועמדת להצטרף לברית הפסיפית, גוש מדינות באמריקה הלטינית המורכב ממקסיקו, קולומביה (עם שתיהן יש לישראל הסכמי אזור סחר חופשי), צ'ילה ופרו. בגוש כ-200 מיליון איש , תמ"ג משותף של מעל 3 טריליון דולר, הוא מכסה 35% מהתמ"ג של אמל"ט ומהווה מעל ל-50% מהסחר של אמל"ט".

יפעת אלון-פרל, מנהלת מחלקת הסכמי סחר בילטראליים במינהל סחר חוץ וראש צוות המו"מ הישראלי: "הסכמי סחר חופשי מהווים מסגרת תשתיתית משמעותית עבור היצוא הישראלי. כיום, כ-65% מהיצוא הישראלי מופנה למדינות עימן יש לישראל הסכם סחר חופשי, המקנה ליצואנים, בין השאר, הטבות מכסיות ויתרון תחרותי.

"מינהל סחר חוץ ממשיך לפעול לטובת היצואנים על ידי הבטחת התחרותיות של מוצריהם ויצירת גישה נוחה יותר לשווקים חדשים וזאת תוך חתירה להסרת חסמי הסחר השונים בהם הם נתקלים בעת היצוא לשווקים אלו. נכון להיום נהנית התעשייה בישראל מיתרון תחרותי באמריקה הלטינית ביצוא לגוש המרקוסור, הכולל את ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי, מתוקף היותה המדינה היחידה מחוץ לאמריקה הלטינית לה הסכם סחר חופשי בתוקף מול גוש חשוב זה. בנוסף, לישראל הסכם בתוקף עם מקסיקו ולפני כשנתיים נחתם הסכם הסחר החופשי עם קולומביה העתיד להיכנס לתוקף בשנה הקרובה.

"מטרתנו הינה להרחיב את היתרון של התעשייה הישראלית, כך שיכלול מדינות נוספות. ההסכם עם פנמה יהיה הרביעי באמריקה הלטינית ולהידוק היחסים הכלכליים עם פנמה ישנה חשיבות כפולה, הן מהיבט פתיחת שווקים חדשים עבור התעשייה הישראלית והן לאור חשיבות חיזוק מעמדה של ישראל בקרב מדינות אמריקה הלטינית".

ממינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר כי כלכלת פנמה מבוססת בעיקר על מגזר שירותים מפותח, שמהווה יותר משלושה רבעים מהתמ"ג של המדינה, וכולל, בין השאר, את הפעלת תעלת פנמה, לוגיסטיקה, בנקאות, אזור הסחר החופשי בקולון, ביטוח, תפעול נמלים, רישום בתחום הספנות ותיירות.

שיעור הצמיחה הכלכלית בפנמה ב- 2013 היה 8.4% וב- 2014 כ 6.2%, הרבה מעל שיעור הצמיחה הממוצע באמריקה הלטינית והקריביים (1.7% ב- 2014, מתוך נתוני הבנק העולמי), והיא מיוחסת, בין השאר, לפרויקט הרחבת התעלה, שהחל בשנת 2007 בעלות של כ-5.3 מיליארד דולר. פרויקטי פיתוח תשתיות נוספים הצפויים במדינה יכולים למשוך חברות ישראליות להן ניסיון בענף זה.

נתוני היצוא הצנועים של ישראל פנמה, העומדים על 25 מיליון דולר בלבד, צפויים לגדול לאור ההסכם והיותה של פנמה גשר למדינות נוספות באזור.

השארת תגובה