מה אומרים בפייסבוק על רצח רבין?

לרגל ציון 20 שנה לרצח רבין, דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון, היוצא כנגד תופעות של הסתה וגזענות, מנטר אחר השיח ברשתות בשנה האחרונה סביב יצחק ראש הממשלה רבין ז"ל. ציון שני עשורים מאז הרצח הוביל לעלייה דרמטית באזכורים לרבין ומורשתו ברשתות. 30 אלף שיחות, פוסטים וסטטוסים נספרו בחודש האחרון בלבד, כאשר מתחילת השנה נרשמו סה"כ 90 אלף שיחות ברשתות, רובן בתקופת הבחירות.

במסגרת ניתוח השיח ברשת העוקב בזמן אמת אחר חצי מיליון שיחות מדי יום, ב-7 מיליון פלטפורמות בעברית, באמצעות חברת המחקר Vigo,  עולה כי תיאוריות הקונספירציה ממשיכות להדהד, זאת לצד הסתה כנגד רבין לצד תמיכה ביגאל עמיר. מתוך 90 אלף שיחות, 41% מהגולשים עסקו בתיאוריות קונספירציה לעומת 17% בלבד שעסקו במורשת רבין וחסרונו במפה הפוליטית ובחברה הישראלית.

22 אלף שיחות ופוסטים ברשת תמכו בתיאוריות קונספירציה והעלו שאלות סביב הרצח, מתוכם כ-9000 גולשים חושבים שיגאל עמיר חף מפשע ורובם אף טוענים כי על הרצח אחראים השב"כ, המאבטח של רבין או טוענים למעורבות ישירה של פרס ברצח. 200 גולשים סבורים כי רבין עדיין חי. 1,800 גולשים קוראים לשחרורו של יגאל עמיר, או מדברים בשבחו ומציינים את הרצח כהישג חיובי.

20 שנים חלפו וההסתה הישירה נגד רבין ממשיכה. 4,000 גולשים העלו פוסטים, סטטוסים או תגובות מסיתות או אלימות כלפי רבין וקראו לו פושע, בוגד או שתיין. 500 גולשים שיבחו מפורשות את הרצח וחלקם אף קראו לרצוח גורמים נוספים כמו פרס, אנשי שמאל או את צאצאיו של רבין. הביטוי "פושעי אוסלו" אוזכר ברשתות 5,000 פעמים בשנה האחרונה.

דורון אלחנני, יו"ר קרן ברל כצנלסון מסר כי: "אם חשבנו שרצח ראש ממשלה בישראל יהווה נקודת מפנה בהסתה, בגזענות ובאלימות בשיח הישראלי, אנו מתבדים כיום אל מול נתוני הדו"ח אשר מציבים מראה מול החברה הישראלית. מטרת פרוייקט דו"ח השנאה, הינה למנוע מביקורת לגיטימית להפוך לגזענות לשמה, להסתה ולאלימות נוראית. בעקבות הנתונים המדאיגים אנו קוראים לחשבון נפש וטיפול מיידי בתופעות הקשות של הסתה, בהן הסתה לרצח, כאשר מנהיגי הציבור מחוייבים לדוגמא אישית לריסון ולאיפוק".

BerlRabin

2 תגובות

  1. אלעד הגב

    עצוב, מזעזע- אך ממש לא מפתיע.
    אלו פני החברה הישראלית.
    שהאחרון יכבה את האור כאן…

  2. משה הגב

    ולמה בעצם להסתיר את שמות הכותבים ?

השארת תגובה