עמים יכלים להשלים – אידאולוגיות ודתות קצת פחות

Bismarkההיסטוריה של עמים רבים רצופה מלחמות ארוכות ושנאה עזה. יבשת אירופה ידעה מאות רבות שפיכות דמים איומה ומתמשכת, ממלכות קטנטנות נלחמו אלו באלו במשך דורות עד לאיחודן של גרמניה תחת ביסמרק או איטליה על ידי גריבלדי. שיאה של המלחמה הגיעה כמובן במלחמות העולם הראשונה והשניה שבהן במשך דור אחד נהרגו קרוב למאה מליון נפש במלחמות שהיום נראות לנו שהיו על נושאים ברי פיתרון.
שבעים שנה אחרי סיומן של שרשרת המלחמות האחרונה קיים האיחוד האירופאי, בו יושבים זה לצד זה גרמנים וצרפתים, איטלקים ורומנים. בריטים נוסעים לצרפת וההפך וזאת לאחר מאות שנים של הרג הדדי באירופה ובקולוניות הרחוקות. אולי הדוגמא הטובה ביותר היא אצלנו, אם סבי ז"ל הסכים לדרוך שנית על אדמת גרמניה אזי כל אחד יכול לסלוח וכל עם יכול להשלים עם השכן לו.
לא כך אידאולוגיות! ובטח שלא אידאולוגיות הרואות עצמן "כאמת" היחידה והאבסולוטית, אידאולוגיות של אימפריות. בקיצור: עמים יכלים להשלים – אידאולוגיות לא.
היוונים הקדמונים חיו בעולם שבו היו אלים רבים ולכן היו סובלניים יחסית מבחינה דתית לעמים אותם כבשו והרשו להם להמשיך בדרך כלל בפולחניהם, זה לא שהם האמינו בדת היהודית או המצרית, הם ראו את האולימפוס על מגוון אליו כאלים החזקים יותר ולא האמתיים יותר.
בסיפור יונה כתוב :"… וַיְהִי סַעַר-גָּדוֹל, בַּיָּם; וְהָאֳנִיָּה, חִשְּׁבָה לְהִשָּׁבֵר  וַיִּירְאוּ הַמַּלָּחִים, וַיִּזְעֲקוּ אִישׁ אֶל-אֱלֹהָיו …"
כל מלח זעק לאלוהיו הוא, אם האלוהים שלי לא יכול לעזור אולי יוכל לעזור אלוהים אחרים, זה היה הלך הרוח בעולם העתיק.
הרומאים גם כן היו סובלניים מבחינה דתית אך ברגע שרומא קיבלה על עצמה את הנצרות אי שם במאה השלישית לספירה היא החלה לטבוח בעמים שהיו משועבדים לאימפריה ולא הכירו בנצרות (יוצא מהכלל הזה היה כיבוש ירושלים במסגרת דיכוי המרד היהודי במאה ה I – כנראה שהרגזנו אותם ממש ממש).
מהבחינה הפסיכולוגית/ חברתית, דתות ואידאולוגיות הן שני צדדים של אותו מטבע, אמונה בסדר על-אנושי ואל- אנושי כדי לקבוע סדר אנושי. בחינה של הקומוניזם מדגימה זאת היטב, הקומוניזם היא דת בעלת נביא (מארקס) מנהיגים מיתיים (לנין וסטלין) כתבי קודש (הקפיטל) מסדר כוהנים או נזירים (חברי מפגה וקומיסרים) סמלים, מנהגים וחגים (1 במאי) בקיצור דת לכל דבר.
הנצרות והאיסלאם בצורתן הקיצונית ואחר כך הקומוניזם הפאשיזם לא יכלו לסבול אידאולוגיות מתחרות. אלו דתות ואידיאולוגיות אבסולוטיות המאמינות באמת אחת בודדה ואבסולוטית אינה יכול להכיר, להכיל ולסבול את האחר.
ובחזרה אלנו, מלחמת דת ביננו לבין הפלשתינאים תהיה אסון כי היא בלתי מתפשרת ולכן בלתי נגמרת. העמים (ישראלים ופלשתינאים) יכולים להתפשר, להסכים ולהשלים אך האידיאולוגיות והדתות שאנו משרתים אינן יכולות לעשות כן.

השארת תגובה