משרד הכלכלה עצר את ההתקשרות בין רכבת ישראל לחברת בומברדייר לאספקת 62 קטרים חשמליים

rakevet_israelבתחילת החודש הודיעה רכבת ישראל על זכייתה של חברת בומברדייר במכרז לאספקת 62 קטרים חשמליים, בהיקף של כ- 200 מיליון יורו, כחלק משדרוג מערך הרכבות בישראל. על פי המכרז, מחויבת חברת בומברדייר לבצע רכש גומלין בישראל בהיקף של כ-40 מיליון יורו, מתוכם כ-20 מיליון בקבלנות משנה מקומית וכ-20 מיליון נוספים ברכש של מוצרים ושירותים ישראליים.

רכש הגומלין (ofset) הינו כלי רגולטורי מקובל בעולם במינוף ההוצאה הציבורית לעידוד התעשייה המקומית. החברות הזרות מהן רוכשת ישראל שירותים, פרויקטים או מוצרים מחויבות לרכוש בחזרה, בהיקף המוגדר בחוזה, מוצרים ושירותים מתוצרת ישראל. הרכישות שמבצעות החברות הבינלאומיות המחויבות ברכש גומלין, מביאות לקידום התעשייה הישראלית, ליצירת הזדמנויות עסקיות, להגדלת הייצוא וליצירת מקומות עבודה בפריפריה.

במהלך בחינת תוכנית המימוש של רכש הגומלין שהוגשה על ידי חברת בומברדייר למשרד הכלכלה (על פי הסמכות המוקנית לו בחוק חובת מכרזים), נמצא כי תוכנית רכש הגומלין לה מחויבת החברה אינה ברת יישום. אי לכך, הודיעה המשרד לרכבת ישראל, כי עד שתוגש תוכנית מתוקנת וישימה, העומדת בתקנות ומקדמת את סדרי העדיפויות הלאומיים לטובת גידול הפריון והצמיחה הכלכלית, לא תאושר ההתקשרות של רכבת ישראל עם חברת בומברדייר.

במסגרת רכש הגומלין נחשפות החברות הזרות למגוון רחב של שירותים ומוצרים המיוצרים על ידי התעשייה הישראלית בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, ומרוויחות משיתוף הפעולה איתן. רכש גומלין והשקעות זרות ישירות בתעשייה, על פי המחויב בחוק, מאפשרים לתעשייה הישראלית להרחיב את פעילותה ולגייס עובדים נוספים, ומכאן חשיבותם.

ועכשיו רק נשאלת השאלה, מדוע הנהלת רכבת ישראל לא שמה לב לתנאים אלו במכרז שהוציאה (ועוד במכרז כה גדול), כמובן שאת העיכובים ברכבות יספוג ציבור הנוסעים….

בהקשר זה ניתן לציין גם את נושא הרכש המקומי ואת עמדת התאחדות התעשיינים בנושא הרכש המקומי הגורסת כי "יהיה זה מחדל ממשלתי ובכי לדורות, אם הממשלה תזניח במהלך המו"מ עם חברות הגז את נושא הרכש המקומי. אסור למדינה להפקיר את אזרחיה".

רכש מקומי – בדומה לחובת רכש הגומלין – הוא דרישה מחברות הגז כי במהלך פיתוח שדות הגז העתידיים יהיה שימוש משמעותי ברכש ישראלי של מוצרים ושירותים לטובת עידוד הכלכלה המקומית ולטובת יצירת גוף ידע מקומי בנושא הגז הטבעי.

ראש מטה מיוצר בישראל בהתאחדות התעשיינים ובעלי חברת "אוניפארם", ד"ר רון תומר, שלח מכתב נוקב לשר האוצר, משה כחלון ושר הכלכלה, אריה דרעי, בו הוא תוקף את משרדי הממשלה על כך שהזניחו במשא ומתן על מתווה הגז, את אחד הנושאים החשובים ביותר במתווה, בשל תרומתם העצומה לכלכלה הישראלית-רכש מקומי.

במכתב טוען תומר, כי בניגוד למדינות אחרות העולם המערבי אשר דורשות כי חברות הגז הפועלות בתחומן יקיימו רכש מקומי באחוזים גבוהים למען רווחת אזרחיהן וחיזוק הכלכלה המקומית, בישראל מזניחים סעיף חשוב זה הזנחה פושעת. על פי מתווה הגז הקיים הרכש המקומי עומד על 500 מיליון דולר בלבד, שהנו אחוז נמוך מאוד, רק כ- 8%, מהצפי לרכש הכללי של חברות הגז מדי שנה.

NaturalGasד"ר רון תומר מסר כי: "זה יהיה מחדל ממשלתי ובכי לדורות, אם במהלך המשא ומתן של הממשלה עם חברות הגז, היא תזניח את נושא הרכש המקומי. לרכש המקומי של חברות הגז הטבעי יש תרומה חיובית עצומה וחד פעמית למשק הישראלי– אם חברות הגז יפנו לתעשייה הקומית אף רק רבע מהרכש, הן יזרימו למשק הישראלי למעלה מ- 2 מיליארד דולר (!), שיובילו להיווצרות של "תעשייה תומכת" חדשה לגז הטבעי, שגם תוכל להפוך לענף יצוא חדש של ישראל למקומות אחרים בעולם בהם קיימת תעשיית גז. לא פחות חשוב מכך- מפת התעסוקה בישראל תשתנה וייווצרו 20 אלף מקומות עבודה חדשים במשק (כל מיליארד דולר השקעה, משמעותו כ- 10 אלף מקומות עבודה חדשים). על כן אסור לנו לתת לממשלה להפקיר את אזרחיה ולדרוש ממנה לחייב את חברות הגז במתווה הגז להפנות לפחות רבע מתוך מיליארדי הדולרים לרכש מקומי, לעומת כ- 8% בלבד כיום- שהנו אחוז מגוחך וחסר משמעות ממשית לכלכלה המקומית. בכך נהיה כמו מדינות מערביות אחרות בעולם, כמו נורבגיה וארצות הברית, אשר כבר הכירו בתרומה הענקית של רכש מקומי לכלכלתן ועל כן חייבו את חברות הגז הפועלות בתחומן לרכש זה באחוזים גבוהים".

תומר כותב לשרים כי על מנת להכניס את התעשייה הישראלית למעגל הספקים יש לקבוע כללים מחייבים למתן הזדמנות שווה למוצרים מקומיים בגישה למכרזים. כמו כן, יש לקבוע הוראות באשר לביצוע הליכי מעקב, בקרה ודיווח אודות רכש ממפעלים תעשייתיים מקומיים; לקיים הכשרה לספקים מקומיים כך שיוכלו להשתלב בתכניות רכש ולעמוד בסטנדרטים הגבוהים ולהתחבר לשרשרות האספקה הגלובליות של תעשיית הגז והנפט, כולל השתתפות בכנסים, תערוכות, סדנאות מומחים וכדומה.

כמו כן מציין ד"ר תומר במכתב כי במתווה הגז הקיים, הרכש המקומי כולל את עלות העסקת עובדים ישראליים. לדבריו יש להוציא עלות זו מהרכש המקומי, כך שהרכש יופנה אך ורק לפיתוח התעשייה והכלכלה המקומית.העסקת עובדים ישראליים תתקיים גם בלי שהממשלה תבטיח זאת.

ביום 9.9.15 פרסם משרד הכלכלה את ההודעה להלן:

בשבוע שעבר הודיע משרד הכלכלה על הקפאת המכרז לרכישת 62 קטרים חשמליים עבור רכבת ישראל, בעקבות אי-שביעות רצון מתכנית המימוש לרכש הגומלין, אותה הגישה החברה הזוכה במכרז – בומברדייר. לאחר ההודעה, נוצר קשר מחודש בין הצדדים והחברה הקנדית הגישה למשרד הכלכלה תכנית מימוש חדשה ומשופרת, הכוללת התחייבות לרכש מוגדל של מוצרים "כחול לבן", הכשרה מקצועית למפעילי קטרים חשמליים ויצירת כ-130 מקומות עבודה חדשים. סך המימושים הצפויים של בומברדייר ב-5 השנים הקרובות יעמדו על 106 מיליון יורו שיוזרמו לתעשייה הישראלית.

 

היום (רביעי) הודיעה מנהלת היחידה להשקעות זרות ושיתוף-פעולה תעשייתי, זיוה איגר, על אישור תכנית המימוש החדשה, ובכך נתנה את האות לחתימה הרשמית על החוזה בין רכבת ישראל לבומברדייר. "אני שמחה להכריז כי הגענו להבנות מול חברת 'בומברדייר'. תוכנית המימוש כוללת הסכם עם חברת 'פולירית' מקיבוץ זיקים לייצור כיסאות לקרונות ולהכשרתם כספק מוכר של 'בומברדייר' בעולם, מהלך שיוביל להגדלת הייצור והייצוא של החברה. בנוסף, התוכנית כוללת הכשרה של 100 עובדים ל-'דור הבא' של הרכבות, הקמת מרכז שירות לקטרים, והרחבת מתקן ההרכבה של הרכבות החשמליות כך שיעסיק כ-30 עובדים נוספים".

שר הכלכלה, אריה דרעי: "כשר הכלכלה אני עושה שימוש בכל הכלים העומדים לרשותי כדי לקדם את התעשייה הישראלית. כל חברה זרה שמשקיעה בישראל מחויבת בביצוע רכש גומלין בתעשייה המקומית. במשך שנים לצערי לא נעשה שימוש מספק בכלי זה ואנחנו נחזור לנצל אותו בצורה יעילה. ההסכם החדש של משרד הכלכלה מול 'בומברדייר' יגדיל את מספר ההכשרות המקצועיות, ייצר מקומות תעסוקה חדשים בפריפריה וירחיב משמעותית את פוטנציאל הייצוא והייצור של התעשייה הישראלית, ובדגש על חברות מאזור עוטף עזה".

מנכ"ל משרד הכלכלה, מר עמית לנג: "שמנו לעצמנו למטרה להפוך את כלי רכש הגומלין לכלי אפקטיבי ומותאם לקידום יעדי המדיניות של המשרד לטובת חיזוק התעשייה והכלכלה בישראל,  וזוהי סנונית ראשונה המשקפת את אופי ההסכמים העתידיים שבכוונתנו לדרוש מהחברות המחויבות".

מנכ"ל בומברדייר ישראל, מר יוסי דסקל: "אנו שמחים על הסיכום שהושג מול משרד הכלכלה, בנוגע לרכש הגומלין המתחייב מהמכרז בו זכינו, לאספקת קטרים חשמליים עבור רכבת ישראל. חברת 'בומברדייר' שמחה להשקיע בישראל ומאמינה בתעשייה הישראלית". המשנה למנכ"ל, מר ערן כהן: "'בומברדייר' רואה בישראל שוק בעל חשיבות ופוטנציאל אדירים ותמשיך להשקיע בתעשייה הישראלית, כפי שעשתה ב-12 שנות פעילותה בארץ". עוד הוסיף כהן: "אנו מודים לגב' איגר על שיתוף הפעולה ועזרתה בפיתוח תעשיית רכבות מקומית".

השארת תגובה