מגוונים את יעדי הייצוא הישראלי  – מעודדים יצוא למדינות מתפתחות

eye_pyramidבסיס הפירמידה  BOP – Bottom of the Pyramid הוא כינוי לשוק של כ-4 מיליארד איש ברחבי העולם החיים מהכנסה השווה או הנמוכה מ- 2.5 דולר ליום. במהלך העשור האחרון התחזקה המודעות בקרב חברות ותאגידים בזירה הגלובאלית לחשיבות השווקים במדינות המתפתחות כפוטנציאל צרכני ובתוך כך – פותחו שיטות חדשניות ואסטרטגיות שיווקיות מתקדמות המאפשרות ליזמים גישה חסרת תקדים לעשיית עסקים עם אוכלוסייה זו, שהכנסתה זעירה אך היקפה עצום.

חברות רבות מנסות למצוא שווקים צומחים והזדמנויות מצד אחד וגם לאמץ מודל עסקי העושה טוב, תומך בקהילה ומסייע לזולת מהצד השני. מנגד מבינים ארגוני הסיוע הפילנתרופיים כי ללא מודל בר קיימא המבוסס על עקרונות השוק הפרטי לעולם לא ימוגר העוני. הסקטור הפרטי נתפס מזה תקופה כחלק מפתרון בר קיימה למלחמה בעוני ולא כאופורטוניסט המנסה להרוויח גם מפלח שוק זה.

ההזדמנויות העצומות בשוקי בסיס הפירמידה נובעות מכמות הצרכנים הגדולה. לדוגמא, כלכלת הודו, עם אוכלוסייה של מעל מיליארד איש, נאמדת בכטריליון דולר  ובניגוד לשווקים בעולם המפותח, שווקים במדינות מתפתחות צפויים להמשיך ולגדול בשיעורי שיא בעשורים הקרובים. תוך ארבעים שנה, קרוב ל 4 מיליארד האנשים אשר מהווים כיום את בסיס הפירמידה צפויים להגיע לכ- 6 מיליארד.

צפריר אסף, הנספח המסחרי של משרד הכלכלה לוויטנאם: "היצואנים הישראליים הורגלו לעבוד מול שווקים מפותחים אך אסטרטגיות השיווק והמכירה בשווקים אלו שונים בתכלית מהאסטרטגיות הנדרשות ליישום בשווקי ה – BOP. בויטנאם כ-20 מיליון בתי אב המשתייכים לבסיס הפירמידה. השיווק, יצירת שיתופי פעולה עם חברות פרטיות, ממשלה ועמותות  והאסטרטגיה להצלחה עסקית בשוק זה מצריכים תכנון והעמקה בזיהוי ההזדמנויות העסקיות. הנספחות המסחרית בויטנאם חברה למכון היצוא על מנת לסייע לחברות הישראליות המעוניינות לפעול בשווקים אלו לבחון את הביקוש למוצרים ולשירותים שהן מייצאות. אוכלוסיית בסיס הפירמידה בויטנאם מתפרנסת ברובה מחקלאות, אך ההזדמנויות פתוחות לחברות מתחומים מגוונים כמו טכנולוגיות מידע, מכשור וציוד רפואי, חינוך, תחבורה, אנרגיה ושירותים פיננסים"

לדברי אפרת בן יחזקאל, מנהלת היחידה הכלכלית במכון היצוא: "שוקי בסיס הפירמידה אינם שם נרדף לשווקים מתפתחים אלא דרך לפילוח שוק על פי רמת ההכנסה של צרכני הקצה. בתקופה האחרונה אנו עדים להתעניינות גוברת בשווקים אלה מצד החברות הישראליות שעושות שינוי בחשיבה ומוצאות דרכים למקסם את הפוטנציאל העסקי שלהן ולהרוויח מהשוק העצום הזה.  החברות לומדות על ההזדמנויות העסקיות הטמונות בשווקים אלה וחותרות לצמיחה ושגשוג עתידיים בשווקים בהם קצב הצמיחה צפוי להיות מהיר בהרבה מזה של העולם המפותח. אנו במכון היצוא מאמינים כי החברות הישראליות יכולות להיות מובילות דרך בשוקי בסיס הפירמידה וגאים לשלב כוחות עם מנהל סחר חוץ ותוכנית פירס באוניברסיטת תל אביב ולסייע לחברות הישראליות להגיע גם לשווקים אלה"

השארת תגובה