המרוץ אחר הטאלנטים – 21,400 אקדמאים ישראלים בחו"ל

academyבשנים האחרונות, אחרי מחאות הקוטג', המילקי והדיור, עלה נושא 'ההגירה הכלכלית' מישראל ועזיבת המוחות האקדמאיים מישראל לחו"ל ביתר שאת לראש הדיון הציבורי. כדי להתמודד עם המגמה, והוקמה תכנית ייעודית לטיפול בנושא – התכנית הלאומית להשבת אקדמאים – שהושקה ביוני 2013. במסגרת התכנית, נעשו מאמצים ממשלתיים משמעותיים לבלימת התופעה והחזרת אותם ישראלים, בעלי הון אנושי גבוה ורלוונטי הנמצאים בחו"ל.

התכנית להשבת אקדמאים, המשותפת למשרדי הכלכלה, העלייה והקליטה, האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה בישראל, ובראשה עומד המדען הראשי של משרד הכלכלה, מציגים נתונים חדשים הבוחנים את בריחת המוחות הישראלית לחו"ל. הסקר המקיף, שנעשה בשיתוף הלמ"ס, נעשה על אוכלוסיית האקדמאים הנמצאת בחו"ל שלוש שנים ומעלה, בהבנה שזו, בד"כ, תקופת השהות הראשונה לפוסטדוקטורט, התמחות, רילוקיישן וכו'. אומנם, ב-2014 נרשמו כ-21,400 אקדמאים ישראלים ששהו בחו"ל למעלה מ- 3 שנים, מתוכם כ- 2,100 בעלי תארים שלישיים ורופאים, אבל ישנה נקודת אור – מספר הישראלים השוהים בחו"ל לא גדל בין השנים  2012-2014.

על פי נתוני הלמ"ס, בסקר המקיף השני שערכה (הראשון נעשה בשנת 2013), אכן נמצאה בלימה של זליגת המוחות הישראליים לחו"ל. אומנם, אם מסתכלים על קבוצת האקדמאים שקיבלו תואר אקדמי בישראל בין השנים 1985 – 2007 מספר השוהים ממושכות בחו"ל עלה בכ-19%  בין השנים 2010-2012  (כזכור, המחאה החברתית בישראל הגיעה לשיאה בקיץ 2011). אולם, המספר לא גדל בין השנים 2012-2014.

יחד עם זאת,  אחוז גבוה יחסית, בין 8-10%, מבעלי תואר ראשון ו-  10-14% מבעלי תואר שני בתחומי המדעים המדויקים (המדעים הפיזיקליים, מדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה) נמצא בחו"ל תקופה ממושכת. האחוז הזה אף עולה בקרב בעלי תואר שלישי במדעי המחשב, הסטטיסטיקה והמתמטיקה הנמצאים בחו"ל תקופה ממושכת (כ- 20%).

עוד מראה הסקר כי אחוז השוהים בחו"ל, מכל שנתון, הולך וקטן באופן משמעותי כבר משנת  1996, כאשר החל מבוגרי שנתון 2003 נרשמת ירידה משמעותית ורציפה במספרי השוהים בחו"ל לתקופה ארוכה. יחד עם זאת, מספר בעלי תארי דוקטור במדעי החיים השוהים בחו"ל עלה משמעותית החל משנתון 1998 והחל להראות סימני ירידה רק בנתוני 2005-2008. עם זאת המספרים היו ועודם גבוהים יחסית לכל יתר התארים השלישיים. מספר סך האקדמאים הישראלים ששהו בחו"ל למעלה מ- 3 שנים בשנת  2014 עמד על כ – 21,400 מתוכם כ- 2,100 בעלי תארים שלישיים ורופאים.

משרד הכלכלה מסר כי "בעולם גלובלי, מעבר לחו"ל הוא שלב חשוב בפיתוח קריירה ובהתמקצעות מדעית וטכנולוגית. יחד עם זאת, אנו שואפים להחזיר את המוחות לישראל ועל ידי כך ליהנות מהידע והניסיון הנצבר בחו"ל. לתכנית הלאומית להשבת אקדמאיים רשומים כבר למעלה מ- 4400 אקדמאים הנמצאים בחו"ל ושותפים לה למעלה מ-180 מעסיקים המעוניינים בקליטתם ומהווה מרכז הקשר של האקדמיה המטפל בקליטת מדענים במוסדות להשכלה גבוה".

 

2 תגובות

  1. ערן הגב

    כרגיל החלמאות הישראלית מתמקדת בלבזבז כספים על לתקן דברים במקום למנוע אותם: במקום להשיב אקדמאים, נסו לשכנע את הקיימים לא לברוח מכאן. כל עוד הממשלה בזה למאבק ביוקר הדיור והמחייה, לא מטפלת בתחבורה ציבורית, לא מאפשרת לאנשים לחיות על פי רצונם (נישואין אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת וכו'), לא מטפלת במערכת הבריאות והחינוך וכו' – למה שמישהו ירצה לחזור, ובעיקר, למה שאנחנו שכאן נרצה להמשיך להישאר?

  2. הלה, סידני, אוסטרליה הגב

    ידיד שלי תכנן לחזור. מצא משרה באוניברסיטה, הוא ואשתו הודיעו לכולם, ואז בוטל התקן. הוא הפסיק לחפש באופן אקטיבי וכרגע, נשאר להרצות כאן.

השארת תגובה