ארגון שורת הדין דורש מהבנק השוודי SEB לבטל משכנתאות שניתנו לספינה מאריאן מגטבורג ולפעול לעצירת המשט לעזה באמצעות הספינה

Trawler Marianne of Gothenburgבעבר הצליח ארגון שורת הדין במהלך דומה לבטל את משט המרמרה 2  בכך שאיים לתבוע את חברות הביטוח וחברות שהעניקו שירותים לספינות אשר ביקשו להשתתף במשט, מה שפגע אנושות במהלך. ארגון שורת הדין, שלח מכתב אזהרה לבנק השוודי SEB (Skandinaviska Enskilda Banken) בדרישה להפסיק את תמיכתו באמצעות אספקת שירותים פיננסיים לספינות לעזה, המסייעות להכנת משט שמטרתו פריצת המצור הימי החוקי של ישראל על רצועת עזה.

למעשה, SEB מחזיק בשעבוד ימי של הספינה מריאן, המיועדת להיות הספינה המרכזית במשט המתוכנן לעזה. הבנק הנפיק משכנתא לבעל הסירה, צ'ארלס ברטל אנדרסון, שהיה מעורב בעבר בפעילות בלתי חוקית כנגד מדינת ישראל.

במכתב לנשיא SEB ומנכ"ל הקבוצה, אניקה פוקנגרן, הבהירה יו"ר ארגון שורת הדין, ניצנה דרשן-לייטנר, כי ספינת המשט עלולה להיהרס או להיות מוחרמת על ידי צה"ל, וכי הבנק, הממוקם בשטוקהולם, מצוי בסיכון רציני לאובדן הבטוחה שלו: הספינה. בנוסף, עלול הבנק למצוא עצמו בפני סנקציה משפטית במקרה שימשיך לספק שירותים פיננסיים למר אנדרסון וחבריו, משום שאלו מספקים תמיכה חומרית לארגון הטרור חמאס, כך לדבריה של עוה"ד דרשן-לייטנר במכתבה.

מריאן וספינות אחרות הודיעו שהן מתכננות לנסות ולפרוץ את המצור הישראלי על עזה ולהיכנס לקרב בלב הים עם צה"ל, כך בהתאם להודעות שפרסמו בימים האחרונים. זהו איננו הניסיון הראשון של אנדרסון לעשות זאת. לדבריה של דרשן-לייטנר, ב-31 במאי 2010 פרצו אנשים המזוהים עמו, את מצור החוף של ישראל על הרצועה הנשלטת בידי חמאס, באמצעות משט ימי לרצועה. בעימות שהתפתח עם צה"ל, נהרגו תשעה מחבלים חמושים וכמה חיילים ישראלים נפצעו קשות. "המפר סגר ימי חוקי יהיה חשוף לתפיסת כליו בכוח, להתקפה כדין ולפוטנציאל להיזק או הרס כליו", מצטטת גב' דרשן-לייטנר את מדריך סן רמו למשפט בינלאומי החל על סכסוכים מזויינים בים, מ-12 ביוני 1994. "המצור הימי של ישראל על רצועת עזה שבשליטת חמאס הוא חוקי", אמרה, בהתייחסה לדו"ח המזכיר הכללי, סר ג'ורג' פאלמר, מ-31 במאי 2010.

בנוסף הוסיפה עו"ד דרשן לייטנר כי: "כבנק הפועל גם בארה"ב, כפוף SEB לחוק הפלילי האמריקני". חוק זה אוסר על מתן תמיכה למי שעוסקים בפעולות איבה כנגד מדינות זרות ידידותיות. ועל כן, "כל פעילות שמסייעת או מאפשרת מסע ימי עוין זה, לרבות מתן שירותים פיננסיים לשם כך, עלולה להוות הפרה של החוק הפלילי בארצות הברית. כמו כן, מוסדות בנקאיים ופיננסיים רבים שסיפקו שירותים פיננסיים והעברות בנקאיות לארגוני הצדקה המזוהים עם ארגוני טרור כבר נתבעו בהצלחה על ידי נפגעי טרור ובני משפחותיהם, בגין סיוע לטרור פלסטיני."

דרשן-לייטנר ציינה במכתבה כי גם החוק השבדי אוסר על אזרחים שבדים להשתתף בפעולות איבה נגד כוח זר אחד בשמו של אחר. "מאז הכירה שבדיה ב'מדינת פלסטין' כמעצמה זרה, אנשים הכפופים לכתר השבדי אינם רשאים לעסוק בפעולות איבה מטעם אותו גוף בסכסוך שלו עם ישראל" אמרה. "אם SEB מספק שירותים פיננסיים ביודעין למר אנדרסון, תוך תמיכה במאמציו להפרת החוק השבדי, עלול SEB לשאת באחריות פלילית ואזרחית כתוצאה מסיוע שכזה"

"המלחמה בתשתית הפיננסית של הטרור היא מלחמת הליבה של שורת הדין," כך דרשן-לייטנר. "כסף מזומן הוא החמצן המחזיק מחבלים בחיים ומאפשר להם לגייס אחרים למטרותיהם הברבריות. כתוצאה, ניתו הזרמת הכספים חונק את תעשיית הטרור וכל העוסקים בה. זוהי שערוריה, שמוסד שבדי נכבד כ-SEB נעשה שותף לקיצוניים ולאלימים ביותר, ותומך במסע ימי עוין זה כנגד המדינה היהודית".

השארת תגובה