סיפור על נפט, על כסף גדול ועל היחסים עם טורקיה וגם איך זה משפיע על זיהום האויר בחיפה

אם הייתי אומר לכם שאפשר להוריד את זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה ב 40% בכוחה של החלטת ממשלה פשוטה שלא הייתה עולה למשק הישראלי אפילו פרוטה, הייתם הולכים על זה? אם כן המשיכו לקרוא:

בתי הזיקוק בחיפה (בז"ן) קונים נפט גולמי, מזקקים אותו ומוכרים אותו לצרכי השוק המקומי ולייצוא. כ 40% מייצור בתי הזיקוק מיוצא מחוץ לישראל. מבט בדו"חות הכספיים של בז"ן לשנת 2014 מעלה כמה נתונים מדהימים, 51% מההכנסות של בז"ן לשנה זו הגיעו מחו"ל, מייצוא, כאשר 47% מכלל ייצוא הדלקים הגיע לטורקיה. אתם מבינים? חצי מהפעילות של בז"ן לא קשורה בכלל לישראל ולאספקת דלק לאזרחיה.

תושבי חיפה סובלים מזיהום אוויר כדי שקבוצת בז"ן תוכל לייצוא חצי מהתזקיקים שלה לטורקיה ועל הדרך לעשות מליונים (שחלקם לא מגיעים בכלל לישראל) ואחר כך אותם תושבים נוסעים לנופש 'הכל כלול' בחופים המדהימים של אנטליה כדי לברוח מזיהום האוויר. בטח שהחופים שם מדהימים – אין שם בתי זיקוק ותעשייה כבדה – הכל אצלנו, הטורקים לא פראיירים.

אנחנו מדינה מודרנית עם צריכה גבוהה של אנרגיה לנפש וכנראה שצריך בתי זיקוק בישראל, אם נהיה ראליים ולאור העלויות הקפיטליות העצומות של בניית מתקני זיקוק, סביר גם שהם ישארו באזור מפרץ חיפה, אבל מדוע לכל הרוחות אנו מזקקים נפט מעבר לצריכה המקומית שלנו של דלקים? מדוע זיקוק נפט הפך לענף יצוא כה משמעותי עבור המשק הישראלי כאשר יש לו השפעה שלילית כה גדולה על התושבים.

כל מה שבז"ן מזקקים מעבר לצריכה המקומית של המשק הישראלי הוא פגיעה שלא לצורך באיכות הסביבה בישראל – וכאן הממשלה צריכה ויכולה להתערב בקלות.

ישראל מדינה פתוחה מאד למסחר בין לאומי, במונחים של יבוא ויצוא מתוך התל"ג (פרמטר מרכזי בפתיחות לסחר) אנו מדורגים בתוך השלישיה המובילה בעולם, אבל גם לפתיחות הזו יש גבולות. על פי הוראות מנכ"ל משרד הכלכלה יש מוצרים (ולא מעטים) האסורים לייבוא או לייצוא מסיבות שונות של בטיחות הציבור, בטחון המדינה ועוד (רשימת מוצרים אסורים ליבוא , רשימת מוצרים אסורים ליצוא). לדעתי יש לאסור או לפחות להגביל ייצוא תזקיקי נפט מהמדינה על מנת להוריד באופן זה בצורה דרסטית את זיהום האוויר הנוצר בתהליכי הזיקוק. ברגע שנזקק נפט רק לצרכים המקומיים שלנו בישראל ולא נהפוך למאפרה של איכות האוויר בעולם – ירד זיהום האוויר ב 40% ואת זה אומרים הדוחות הכספיים של בתי הזיקוק ולא חבורת פעילים סהרוריים…

 

השארת תגובה