האירועים בתימן – מצריים מגינה על האינטרסים שלה – תעלת סואץ

yemenמבחינה מדינית וכלכלית תימן אינה מדינה ערבית חשובה במיוחד, אולם חשיבותה היא במיקומה – מיצרי באב אל-מנדב, השער הדרומי לתעלת סואץ וגם לישראל וגם קירבתה לערב הסעודית, שעמה יש לה גבול שארכו 1,800 ק"מ.
בראיית הסעודים, אם איראן תבסס את השפעתה בתימן, הם יהיו מוקפים משני צידיהם על-ידי איראן, העלולה להתסיס ביתר קלות את השיעים הזיידים בערב הסעודית גופא. יתירה מכך, תימן היא זירה גלובלית למלחמה בטרור הסוני הרדיקאלי, לאחר שאל-קאעדה הקים בה את בסיסו העיקרי בחצי-האי ערב.
בראיית המצרים שליטה שיעית במיצרי מיצרי באב אל-מנדב משמעו שליטה בכלכלה המצרית שכן סדרי גודל של שליש מתקציב המדינה המצרית מגיע מתעלת סואץ.
אפשר שפעולת הקואליציה הערבית בתימן הינה רק ההתחלה במלחמה רחבה יותר בתוך עולם האיסלאם בין הסונים לשיעים, אולם כבר כעת ניתן להסיק מסקנות ראשונות ולהעריך את משמעויותיהן, כך אומרים יואל גוז'נסקי ואפרים קם מהמכון למחקרי בטחון לאומי.
ראשית, מזה שנים התקשו מדינות ערב להתאחד לפעולה ממשית, ובעיקר למהלך צבאי, להגנה על אינטרסים שלהן. אולם כיום, מאמציה של איראן לחדור לזירות שונות ברחבי האזור ולהרחיב את השפעתה בהן, הם האיום החמור ביותר – לפחות על חלק ממדינות ערב. לפיכך, כבר כעת ניתן לדבר על הישג לקולקטיב הערבי לאור יכולתו להתלכד במהירות וביעילות חסרות תקדים להסרת האיום הגלום, בראייתו, בהגברת ההשפעה האזורית האיראנית.
שנית, הקולקטיב הערבי גילה נכונות לצאת לפעולה צבאית משמעותית גם ללא הובלה אמריקאית, כפי שקרה בעבר גם כשהיה מדובר בהגנה על אינטרסים ערביים (כגון התוקפנות של סדאם חוסין נגד כוויית או כנגד האיום של דאע"ש). כיום, בלית ברירה, יצאו ממשלות ערביות בראש המחנה כשנוצר בראייתן איום ממשי וחמור על ביטחון מדינותיהן. עם זאת יודגש, כי עדיין מדובר במאבק עם ארגון לא-מדינתי שכוחו אינו כשל מדינה, ובזירה קרובה ומוכרת לסעודים (החות'ים אומנם נהנים מסיוע איראני לא-מבוטל, אך הם רחוקים מרחק רב מהיכולות אליהן הגיע, למשל, חזבאללה).
שלישית, ארצות-הברית עברה גם הפעם למושב האחורי. זאת, בשל רצונה לבודד את המשא ומתן המתנהל עם איראן בנושא הגרעין מקשיים נוספים ולהביאו לסיומו בקרוב, ומעורבותה הצבאית היתה "בחתימה נמוכה": מתן סיוע מודיעיני ולוגיסטי (חילוץ והצלה) לכוחות הערביים.
לבסוף, במהלך הקולקטיבי בהובלת ערב הסעודית גלום פן חיובי ניכר לישראל. המהלך ממקד את תשומת הלב במעורבות האיראנית במדינות אחרות במזרח התיכון ובהשפעתה הגוברת במרחב, והוא מלמד כי האיום הנובע מאיראן אינו קשור רק במאמציה להשיג נשק גרעיני, אלא גם בחתירתה הבוטה להפוך למעצמה האזורית המובילה באזור. אין זה מן הנמנע, שהמהלך יסייע ליצירת אינטרסים משותפים בין ישראל למדינות חברות בקואליציה הסעודית.

השארת תגובה