העיר פתח תקווה היא היצואנית מס' 1 בישראל 17.2% מהיצוא הישראלי מקורו בפתח תקווה!

לראשונה ערך מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה סקר מקיף על מיקומם הגיאוגרפי של היצואנים בישראל. הניתוח התייחס גם לגודל היצואנים ומציין בנפרד יצואנים גדולים (המייצאים מעל 100 מיליון דולר בשנה). ממינהל סחר חוץ נמסר כי באופן לא מפתיע היקף היצוא מכל אזור בארץ עומד ביחס ישיר לפעילות הכלכלית שבו, לדוגמא היקף היצוא מאזורי הצפון והדרום יחדיו המהווים מבחינה גיאוגרפית את מרבית שטח המדינה, גדול אך במעט מהיצוא של אזור המרכז.

עוד עולה מהנתונים: חיפה היא היצואנית השנייה בישראל עם 15.6% מהיצוא, אשקלון במקום השלישי עם 12.7% מהיצוא ותל אביב תופסת את המקום הרביעי ברשימה עם נתח של 10.2% מהיצוא הישראלי בלבד. עם זאת, בהסתכלות אזורית, אזור ת"א והמרכז מחזיק בנתח היצוא הגדול ביותר עם 43.5% מהיצוא, אזור חיפה והצפון עם 30.2% מהיצוא ואזור הדרום, המתייחס לבאר שבע ואשקלון, ניצב במקום השלישי עם 20.7% מהיצוא.

עם זאת, ניתן לראות שמספר היצואנים הגדולים (מעל 100 מיליון דולר יצוא בשנה) בצפון הארץ ובדרומה גדול יותר באופן יחסי למספר הכולל של יצואנים באותו האזור. כלומר – היצוא מאזורי הצפון והדרום מבוסס יותר על יצואנים גדולים ומעטים בניגוד ליצוא מאזור המרכז, המבוסס על מגוון גדול יותר של חברות בינוניות. נראה כי הסיבה לכך היא כי במקרים רבים היצואנים הנמצאים בצפון ובדרום הינן מתעשיות עתירות השקעות הון (כגון במפעלי כימיה, זיקוק ותעשייה כבדה).

לפי מיפוי היצואנים בארץ, כ43.5% מהיקף היצוא ללא יהלומים מגיע מיצואנים הממוקמים באזור ת"א והמרכז. סך היצואנים באזור זה עומד על 7,883 ,ומתוכם 31 יצואנים גדולים (ייצאו השנה מעל ל- 100 מיליון דולר).

30.2% מהיקף היצוא שייך ליצואנים מאזור חיפה והצפון. סך היצואנים הממוקמים באזור זה הוא 2,401, ומתוכם פועלים 23 יצואנים שייצאו במהלך שנה זו מעל 100 מיליון דולר.

20.7% מהיקף היצוא מגיע מהיצואנים בדרום הארץ. מספר היצואנים באזור זה עומד על 968, ומתוכם 12 יצואנים גדולים.

5.6% מהיקף היצוא ללא יהלומים הוא מיצואנים הממוקמים באזור ירושלים. סך היצואנים באזור זה הוא 2,293 ומהם יצואן גדול אחד.

Exporters_by_area

השארת תגובה