טורקיה ודאע"ש תנאים של חיבה

טורקיה הפכה – בין כמדיניות מכוונת או מתוך השתלשלות העניינים – לתומכת של הארגון הרצחני דעא"ש. הסיוע הטורקי לדעא"ש מתבצע בשלושה מישורים עקריים:

1. מעבר של מתנדבים ג'הדיסטים לתוך סוריה משיטחה של טורקיה תוך כדי העלמת עין טורקית.

2. טורקיה רוכשת נפט במחירים מוזלים מדעא"ש ועל ידי כך מסייעת לו לממן את מכונת המלחמה הרצחנית שלו.

3. תמיכה מוראלית ובין לאומית ברעיון האיסלאם הסוני הקיצוני

הגבול הטורקי – סורי משמש על פי כל הדיווחים כשער העיקרי לכניסת מתנדבים לדעא"ש לתןך סוריה. המתנדבים מגיעים לאחד מנמלי התעופה הבין לאומיים של טורקיה ומשם בדרכי היבשה מזרחה אל ערי הגבול הטורקיות, שם ממתינים למתנדבים מבריחי גבול העוזרים להם לעבור את הגבול לתוך סוריה.

דוגמא לתיעוד של מסע כזה מבריטניה לתוך סוריה דרך טורקיה ובחזרה ניתן לראות בסרטון התיעודי של ערוץ הטלביזיה האוסטרלי המלווה פושע בריטי ממוצא מוסלמי המבקש לכפר על חטאיו כסוחר סמים על ידי התנדבות לדעא"ש (הציניות חוגגת). על הקשר הזה שבין הפשע לדעא"ש עוד נדון בהמשך.

"ממשלת טורקיה מוטרדת יותר ביחס לאופוזיציה הכורדית מאשר הלחימה נגד ארגון המדינה האסלאמית." כך מסר לאחרונה מנהל המודיעין הלאומי (National Intelligence) ג'יימס קלאפר (James Clapper). "אני סבור כי לטורקיה סדרי עדיפות אחרים ותחומי עניין שונים," אמר קלאפר לוועדת הכוחות המזויינים של הסנאט (Senate Armed Services Committee).

על פי דיווח של השבועון ניוזוויק, כאשר נשאל קלאפר האם אנקרה צפויה לנקוט עמדה פעילה יותר ביחס לדאע"ש, השיב קלאפר כי מעייניה של טורקיה נתונים למצבה הכלכלי ולגורמים הכורדים המתנגדים לה מאשר לנושא המאבק בארגון המדינה האסלאמית.

 

השארת תגובה