כמה פיגועי התאבדות היו בשנת 2014 בעולם

ב-2014 בוצעו ברחבי העולם 592 פיגועי התאבדות – עלייה של 94 אחוזים לעומת השנה הקודמת – אשר גרמו למותם של כ-4,400 אנשים (כ-3,200 הרוגים ב-2013). כך מדווחים יורם שוייצר, אריאל לוין ועינב יוגב מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. לדברהם מגמה זו הושפעה משלושה גורמי רקע מרכזיים: גלי ההדף של הטלטלה במזרח התיכון, הגורמים אי-יציבות שלטונית ומאפשרים התחזקות של ארגונים לא-מדינתיים; עלייתו המטאורית של ארגון 'המדינה האסלאמית' – דאע"ש – כשחקן בעל השפעה אזורית וגלובאלית; והנסיגה האמריקאית מאפגניסטן.

מאז ראשית המילניום הפכו פיגועי ההתאבדות לדפוס פעולה של ארגוני טרור רבים בעולם ונעשו שיטת פעולה שכיחה במיוחד ברפרטואר של ארגוני הג'האד הסלפי הסוני, המזוהים עם מחנה הג'האד העולמי. פיגועי התאבדות מהווים עבורם לא רק טקטיקה יעילה ביחס למטרה של גרימת הרס והרג והטלת מורא, אלא גם סמל מסחרי והוכחה לנכונות פעיליהם להקריב את עצמם בדרך האל ('פי סביל אללה'). כמו בשנים קודמות, גם בשנה החולפת היו ארגונים אלה אחראיים לרוב פיגועי ההתאבדות שבוצעו ברחבי העולם. פיגועים אלה הוכיחו (שוב), כי טענה, שלפיה רוב פיגועי ההתאבדות מתבצעים נגד כובשים זרים, אינה תקפה. רק כשלושה אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות בוצעו נגד צבאות זרים, בעוד רובם בוצע נגד יעדי ממשל, צבא וכוחות ביטחון מקומיים, או על רקע יריבות דתית ועדתית ומרבית הנפגעים מהם היו מוסלמים בעצמם.

בסך הכול כאמור, ב-2014 בוצעו ברחבי העולם ג 592 פיגועי התאבדות יצויין שב-2014 בוצע בעיראק מספר פיגועי ההתאבדות הגבוה ביותר מאז 2008,  והם היוו כ-45 אחוזים מכלל פיגועי ההתאבדות שבוצעו בשנה זו בעולם.
ניתן להעריך, כי בשל חוסר היציבות המתמשך במדינות שונות ברחבי העולם – ריבוי העימותים על רקע דתי-עדתי – וכן התחזקותם של גורמי ג'האד עולמי, ובראשם דאע"ש, אל-קאעדה ושותפיהם לדרך, הרואים בפיגועי התאבדות אמצעי מאבק, שיעילותו מוכחת, השימוש בטקטיקה זו יימשך גם בשנה הבאה, ולהבא. ישראל, אשר במדינות הגובלות עימה התחזקה נוכחותם של ארגוני טרור, הנמנים על זרם הג'האד העולמי ומשתמשים בטרור מתאבדים, חייבת להיערך לאפשרות, כי חלק מפעילותם יופנה גם נגדה. התפתחות בכיוון זה עלולה לדרבן הצטרפות לזירת לחימה זו מצד יריביה המסורתיים של ישראל – חמאס, הג'האד האסלאמי, והתארגנויות מקומיות נוספות – הפועלים בהשראת הג'האד העולמי ו'המדינה האסלאמית'.

השארת תגובה