עושים עסקים באמריקה איך למכור סוס לקאובוי

"ברוכים הבאים לאמריקה. חלום הבלהות הישראלי: סדר, כללים, תכנון, חוקה. אין צורך בקשרים, אין קומבינות, אין אלתורים, החיים בשחור ולבן, בלי אפור ובלי בערך. מטר זה מטר, קילו זה קילו, ושעה תמיד תהיה שווה 3600 שניות".

כך כותב קובי רסנר בספר 'איך למכור סוס לקאובי', ספר המנסה לנתח, בשפה קולחת והרבה הומור, את הבדלי המנטאליות העמוקים בין הישראלים והאמריקנים וכיצד חוסר ההבנה הבסיסי של הבדלים אלה עשוי במקרים רבים להכשיל את הניסיון הישראלי לפלס דרך בעולם העסקים האמריקני. זהו ספר על אנשי עסקים, אבל בעיקר על בני אדם וכיצד לא רק השפה השונה אלא גם (ובעיקר) ההרגלים, הרקע החברתי והפוליטי, ואפילו שפת הגוף והמשמעות של מילים בסיסיות כמו "כן" ו"לא" הופכים לחומה המפרידה ביניהם.

עולם העסקים האמריקני הוא שוק פנימי, עצום מימדים, מרוכז בעצמו ונטול פתיחות לכל התנהלות שונה ממה שנתפס בעיניהם כדרך המקובלת. הישראלי תמיד יהיה חייב להתאים עצמו לדפוס החשיבה האמריקני, היות ואופציה הפוכה לא באה בחשבון. הבנת הרקע ההיסטורי הדתי והחברתי של ארה"ב הוא לפיכך חיוני להצלחה בעולם העסקים האמריקני. צריך להבין שבעולם העסקי האמריקני בפרט, ובמנטאליות האמריקנית בכלל, המונח "מועד ב'" אינו קיים. הזדמנויות לקידום, החל במבחן חשוב אליו צריכים להגיע ועד פגישת עסקים בה יקשיבו לרעיונות ולהצעות שלך, באות פעם אחת ובמועד אחד בו חייבים להתייצב מוכנים לחלוטין או שחלון ההזדמנויות נסגר. תפיסת החיים בשחור ולבן היא מראה לדימוי הטוב והרע בתרבות האמריקנית, הבאה לידי ביטוי גם בז'אנר המערבונים הקלאסי. או שאתה בצד של הטובים, ואז תתוגמל בהתאם, או שאתה בצד הרעים ואז אבדנך הוא רק עניין של זמן. אין שקרים לבנים או תחום אפור, רק אמת אבסולוטית. לכן גם תפיסת האמת והשקר של האמריקנים מחייבת דיוק מושלם ודבקות רק באמת טוטאלית ללא שימוש במונחי "בערך" או "פלוס מינוס".

רסנר עושה שימוש בדוגמאות מעולם העסקים, אך גם מזיכרונותיו האישיים ופרשיות אקטואליה ופוליטיקה, על מנת להבהיר לקורא את מהות הפער המנטאלי איתו מתמודד הישראלי המגיע לארצות הברית. כך למשל הוא מציין את פרשת ג'ונתן פולארד כדוגמה מייצגת לחוסר ההבנה של תושבי ישראל (וממשלתה) לגבי תפיסת החטא ועונשו, ומהי מהות קיומו של אסיר מורשע על פי חוק, בחשיבה האמריקנית.

"סוף המעשה הוא גם בחוסר ההבנה הבסיסית שלנו כיצד הם תופסים את המושגים טוב ורע, שכר ועונש", הוא כותב, "כשאנחנו אומרים: 'למה הם לא משחררים את פולארד?", 'כמה הם אכזריים', איננו מבינים שבית סוהר זה בדיוק המקום שנוצר לשלילת חופש מוחלט ולענישה פרופר – על גבול הנקמה – עין תחת עין. איך אמרה הילרי קלינטון בביקורה האחרון בארץ? 'למיטב ידיעתי הוא נידון למאסר עולם, מה לא ברור פה'"? הבנת קונצפט השכר והעונש חשובה גם בעולם העסקי שכן מערכת הענישה המשפטית בארה"ב פועל גם היא בהתאם ומשיטה קנסות וענשים כלכליים בסדרי גודל ענקיים – ללא קשר לגובה הנזק שנגרם.

אם במנטאליות הישראלית קשרים זה כסף, אצל האמריקנים זמן הוא כסף. הם חייבים להרגיש שותפים מלאים ושווים לכל פיתוח בו מעורבים, לא אוהבים את ההרגשה שגורם חיצוני יוצר משהו טוב יותר בלעדיהם, ומתייחסים בחשדנות גדולה למבטאים זרים, שפות זרות ובאופן כללי לכל מי שאינו אמריקני. כל אלה מחסומים אותם יש ללמוד לעקוף ואף לנצל במטרה להשתלב בכלכלה האמריקנית ואף ליהנות מפירותיה.

את הספר כתב רסנר אחרי שרכש 30 שנות ניסיון בעולם העסקים האמריקני. הוא אף התגורר 14 שנים בניו אורלינס שבארצות הברית, ורכש תובנות רבות אותן ריכז במהלך כתיבת הספר. חברת Synergy overseas limited בבעלותו עוסקת בגיבוש ויישום אסטרטגיות עסקיות כגון רכישת חברות, הקמת מפעלים והקמת מערכות שיווק מכירה והפצה. נסיונו כולל פעילות בענפים תעשייתיים רבים כגון פלסטיקה, בדים לא ארוגים, מזון, רכב, טקסטיל, צעצועים תכשיטים, תעשיות בתחומי החקלאות והמזון, תעשיות ביטחוניות והגנת המולדת.

rasnerUSA

השארת תגובה