סנקציות נוספות של מדינות המערב על רוסיה יביאו לפגיעה של למעלה מ 150 מיליון דולר ביצואנים הישראלים ? ממש לא בטוח

סנקציות נוספות של מדינות המערב על רוסיה יביאו לפגיעה של למעלה מ- 150 מיליון דולר בהיקף הייצוא הישראלי למדינה. כך עולה מניתוח שנערך על ידי חברת בסס"ח, החברה הישראלית לביטוח אשראי כפי שפורסם אתמול בעיתונות היומית. אני באופן אישי חושב שזה אינו נכון- אבל תחילה לניתוח מבסס"ח.

על פי הניתוח בסס"ח שהועתק  מנתוני ענקית ביטוח האשראי העולמית Euler Hermes, מבעלי השליטה בבססח, עולה כי במידה והמשבר יוחרף ורוסיה תחצה קווים אדומים שהוצבו לה על ידי מדינות המערב, יופעלו על מדינות המערב סנקציות כלכליות משמעותיות שצפויים לפגוע בכלכלה הרוסית, אך גם במדינות אירופה. סנקציות אלו צפויות לכלול, בין השאר, אמברגו על ייצוא נשק, מגבלות ייצוא וייבוא של רשימת מוצרים שתיקבע ומגבלות על הזרמות הון לרוסיה. מתמונת המצב העגומה שמתארים בבססח לגבי המצב הכלכלי ברוסיה והשפעתו על אירופה עולה כי במקרה של החמרה בסכסוך על אוקראינה בין רוסיה למערב, הייצוא הישראלי לרוסיה עלול להיפגע באופן משמעותי.

על פי ההערכות בין לאומיות אלו, התוצר ברוסיה בשנת 2014 צפוי לרדת ב-2.5% לעומת עלייה צפויה של 0.7% ללא החרפת המשבר. שער החליפין של הרובל אל מול המטבעות המערבים צפוי להיחלש בשיעור של 30%, האינפלציה צפויה לעלות לרמה של 12%, הייצוא הרוסי צפוי לרדת ב-20% והייבוא יירד ב-15%. בבססח מעריכים כי הענפים שיושפעו במיוחד מהסנקציות הינם: תרופות, ציוד תקשורת ומכונות וכי מחיר חבית נפט עלול לטפס לרמה של 130 דולר, תוך פגיעה של 0.4% תוצר בכלכלה האירופאית. לגבי התשלומים הסדירים ליצואנים מחו"ל עבור סחורות שסופקו ללקוחות ברוסיה צפויים עיכובים בתשלומים לספקים בהיקף של 18 מיליארד יורו בעיקר ליצואנים בגרמניה, איטליה, הולנד וספרד, זאת לאור קשיי מימון של החברות ברוסיה.

עוד אומרים בבסס"ח כי "יכול שמאזן האימה שבין רוסיה לבין מדינות המערב ייצור התייצבות במצב ולא נחזה בהחרפת המשבר, אך ייתכן מצב שתסריט החרפת המשבר יתממש, תוך פגיעה בייצוא הישראלי לרוסיה" כאילו דה? יש מצב שאתם עומדים מאחורי הניתוחים שלכם ולא הולכים סחור סחור?

הייצוא הישראלי לרוסיה עמד בשנת 2013 על כמיליארד דולר, ועל פי הערכות בססח, סנקציות כלכליות נוספות יביאו לירידה שנתית של כ-15% בהיקף הייצוא הישראלי למדינה, וזאת בדומה להשפעה שתחול על מדינות אירופה לרוסיה. המשמעות היא ירידה בהיקף של כ-150 מיליוני דולר במידה שיוטלו על רוסיה סנקציות משמעותיות נוספות על ידי מדינות המערב.

אני חושב שהסיכון היחידי הוא סיכון של שערי מטבע שכן עקב המשבר יש ירידה בערך הרובל הרוסי בשווקים הבין לאומיים. הממשלה הרוסית תעמוד בהתחייבותה לספקים ישראלים ובין לאומיים והסקטור הפרטי ינהג כאילו אין משבר – קרי מוסר תשלומי רוסי אופייני לטוב או לרע. הייצוא הישראלי לרוסיה כמעט ואינו ייצוא רגיש שיושפע מאמברגו מערבי וירידה של 15% אינה מתאימה לפרופיל הסחר לנו מול רוסיה בהתחשב בעוצמת המשבר הנוכחי.

Russia

השארת תגובה