הפתרון לצפיפות הדיור במישור החוף – בניית איים מלאכותיים

"מדינת ישראל מתקרבת מאוד לגבול כושר הנשיאה שלה ומצוקת השטח ההולכת וגוברת עלולה לדרדר אותה לדרגה של מדינת עולם שלישית", כך מתריע פרופ' ארנון סופר במסמך חדש שמפרסמת קתדרת חייקין לגאו-אסטרטגיה, "האופציה הימית השדרה הכחולה" . הפתרון של פרופ' סופר: להשקיע כעת, מבעוד מועד בהקמתם של איים מלאכותיים.

מדינת ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם המערבי, תופעה שבולטת בעיקר במישור החוף, שמוקדו בעיר תל אביב-יפו.כבר כיום שני שלישים מאוכלוסיית ישראל מתגוררים על קו המים של הים התיכון.

מהמסמך החדש, אותו מפרסם פרופ' סופר יחד עם עם פרופ' מיכאל בורט ששימש בעבר  כדיקן הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, מתברר שצפיפות זו רק הולכת לגדול בשנים הקרובות. הצפיפות העומדת כיום על 357 נפש לקמ"ר צפויה לעמוד על 450 נפש לקמ"ר בעוד כ-20 שנים, כשאוכלוסיית ישראל אמורה להגיע למספר של 11 מיליון נפש בשנת 2034. לדבריו של פרופ' סופר, גידול זה יצריך גידול ניכר במערכות התחבורה, במערכות להתפלת מים, בתחנות כוח והולכת חשמל ועוד. משמעות של צרכים אלה היא שטחים נוספים, מה שיגדיל עוד יותר את מצוקת השטח.

"במדינה צפופה נלחמים על כל פיסת שטח ריקה ומחירי הקרקע מאמירים והולכים. המחסור בקרקע יביא לניצול יתר של האדמות, תוך כדי תוך הזנחת הפיתוח הסביבתי ויביא ליצירת ערים ללא ריאות ירוקות. מדינה צפופה היא מדינה אלימה המידרדרת לעולם שלישי, אם מדינת ישראל תמשיך במגמה זו, הנוער החזק ימשיך לעזוב אותה ונוער יהודי מהתפוצות לא ירצה לחיות בה", אמר.

הפתרון האפשרי והיעיל לדבריו של פרופ' סופר הוא הקמת איים מלאכותיים בים, שיהוו בשלב הראשון שטח עבור מתקני תשתיות כמו שדות תעופה, מתקני התפלת מים, תחנות כוח, נמלים וכד'. בשנים האחרונות עלה כבר הרעיון של הקמת איים מלאכותיים, אולם הוא נתקל בשתי טענות מרכזיות: טענות על חוסר כדאיות כלכלית וטענות על פגיעה בסביבה.  אולם בפרסום הנוכחי מציג פרופ' בורט שורה של טכנולוגיות חדשות להקמת איים מלאכותיים, שנותנים מענה לשתי טענות אלה. טכנולוגיה אחת מבוססת על שוברי גלים ספוגיים "נושמים" הבנויות מבטון המותאם לעמידות בתנאי הקורוזיה של מי הים. טכנולוגיה שנייה, מתבססת על פלטפורמת מֵיכל מודולאריות המתפקדות כקרקע של האיים ובנויה מבטון מזוין. "אחד היתרונות הבולטים של הטכנולוגיות האלה הוא העובדה שניתן לייצר אותם במפעל תעשייתי-חופי,כרכיבים צפים, ולהשיט אותם ואת מרבית תכולתם לאתרים הסופיים, מה שמוריד באופן משמעותי מן העומסים ומן השחיקה של תשתיות התחבורה היבשתית. כמו כן, הפתרונות המוצעים אטרקטיביים מאוד הן מבחינה טכנו-כלכלית והן מהבחינה הסביבתית.

בדיקת עלויות הייצור של רכיבי שוברי הגלים במפעלים על קו הים, הובלתם בים ופריסתם בים לאחר הכשרת קרקעית הים נכון לתקופה זו מגיעה ל-1,700,000 ₪ לדונם כולל עלויות שובר הגלים וגשרי החיבור בין הפלטפורמות.סכום זה נמוך בהרבה מעלויות הייבוש והפיתוח בשיטות הקונבנציונליות המוכרות כיום."עלויות הפיתוח לאי בהיקף של כ-2000 דונם ויותר,כולל שטחי שובר הגלים, הם כ-20%-10% מערך הקרקעות המוצעות לבנייה במישור החוף כיום" טוען פרופ' בורט.

לדבריו של פרופ' סופר ישנם בישראל גופים רבים מאוד המעורבים בנושאי חופי הים והים. החל ממשרדי ממשלה רבים, דרך רשויות מקומיות, רשויות נמלים, גופים ירוקים ועד אנשי המגזר הפרטי ובהם תעשיינים,יבואנים,יצואנים קבלנים ועוד." הזמן דוחק מאוד, ולכן בטרם יוחלט על התחלת מבצע לייבוש קטעים יש צורך להכין גוף לאומי מתאם בין כל הגופים הרבים. זהו גוף חיוני בכדי לקדם את המפעל החדשני הזה ובה בעת לשמור על חופי הים גם לדורות הבאים. מהלך דרמטי שכזה יזעזע את כל המערכות. גורמים רבים ירוויחו מייבוש הים ורבים יפסידו בחלקתם הקטנה, אבל מדינת ישראל תרוויח מכך " סיכם פרופ' סופר.

3 תגובות

  1. ערן הגב

    שטויות. בשביל מה להקים איים מלאכותיים שפוגעים בסביבה אם יש מספיק פוטנציאל בנייה במרכז והם ממילא יסבלו מאותם תחלואים שגורמים לבעיית הדיור?

    במקום עשרות מגדלי יוקרה מיותרים במרכז שחלקים גדולים מהם הם דירות רפאים לתושבי חוץ, אפשר לחלק כל דירה כזו לחמש ולהוסיף כמות דירות אדירה. אפשר במקום לבנות רק דירות של 5 חדרים ומעלה לבנות 1-3 חדרים שהם המבוקשות על ידי צעירים וקשישים. אפשר לעשות פינוי-בינוי, אפשר להפסיק לבנות בתים פרטיים ויותר מדי בנייני משרדים שעומדים ריקים.

    • Udi Gonen הגב

      תודה ערן. הכוונה היא הוצאת תשתיות לאיים מלאכותיים בשלב הראשון ולא בניה למגורים. מודל זה של הרחקת תעשייה מאזורי מגורים על ידי העברה לאי מלאכותי או אזור מיובש עובד זה שנים במדינות קטנות כגון סינגפור, הונג קונג ועוד. למעשה המצב הזה כבר החל בישראל כאשר הנמלים החדשים המתוכננים יבנו פנימה לתוך הים על ידי יבוש שטחי הרציפים ולא על ידי פינוי שטחי חוף לטובת הנמל

  2. אורי הגב

    בהחלט מקום לדאגה

השארת תגובה