יחסי הסחר ישראל אמריקה הלטינית

לאחרונה התבשרנו כי ישראל התקבלה במעמד משקיפה לארגון 'הברית הפאסיפית'. המהלך הינו חלק מפעילות ארוכת טווח בדיפלומטיה והמסחר הישראלי שמטרתם גיוון שווקי היעד ליצוא הישראלי מעבר לארה"ב לכיוון אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית. אמריקה הלטינית ("אמל"ט") הינה יבשת עשירה במשאבים טבעיים (ההערכה היא שביבשת נמצאות 15% מעתודות הנפט, 25% מעתודות הקרקע החקלאית ו-30% מעתודות המים בעולם), אך בשנים האחרונות החלו מדינות היבשת לגוון במקורות ההכנסה שלהן. מקסיקו, למשל, הפכה מוכוונת יצור – בעיקר של מכוניות, ציוד תעשייתי ואלקטרוניקה; צ'ילה הפכה למובילה עולמית בתחום החקלאות וקוסטה-ריקה לבסיס הייטק ברמה עולמית. מדינות האזור גם החלו לגוון את שותפיהן העסקיים: לא עוד יצוא לארה"ב בלבד, אלא הסכמי סחר עם סין, קוריאה ומדינות באסיה ואירופה.

סחר בין ישראל לאמל"ט לשנים 2012-2013

ב-2012 היקף היצוא הישראלי לאמל"ט הסתכם בלמעלה מ-2.5 מיליארד דולר (כ-8% מסך היצוא), והיבוא בכ-2 מיליארד דולר. ברזיל ומקסיקו הובילו את רשימת המדינות המקיימות קשרי סחר עם ישראל, והיצוא הישראלי לברזיל לבדו עמד על היקף של יותר ממיליארד דולר בשנה.

במהלך החודשים ינואר עד אוקטובר 2013 הסתכם היצוא לאמל"ט בכ-2.3 מיליארד דולר, עלייה של כ-8% לעומת התקופה המקבילה ב-2012. היבוא מאמל"ט, הסתכם במהלך החודשים ינואר עד אוקטובר 2013 בכ-1.1 מיליארד דולר, עלייה של כ-37% לעומת התקופה המקבילה ב-2012.

הרכב היצוא למדינות אמל"ט מורכב בעיקר ממוצרים כימיים שונים, דשנים, כימיקלים אורגניים ואנאורגניים, פלסטיק, פרמצבטיקה, מכונות וציוד חשמליים, מכונות ומכשירים מכניים וציוד מחשבים.

 הסכמי אזור סחר חופשי עם אמל"ט

משרד הכלכלה רואה מזה שנים רבות חשיבות רבה בקידום הסחר והסכמי אזור סחר חופשי ("אס"ח") עם מדינות אמל"ט:

  • פנמה– התקיימו חלופי מידע ראשוניים לקראת תחילת מו"מ על הסכם אס"ח . צפוי סבב ראשון בתחילת 2014.
  • קולומביה– הסכם אס"ח נחתם בישראל בספטמבר 2013.
  • מרקוסור– גוש מסחרי אזורי שחברותיו הראשיות הן ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי ואורוגוואי. הסכם אס"ח מול המרקוסור נחתם בדצמבר 2007 באורוגוואי. ועדה מעורבת צפויה להתקיים ב-2014.
  • צ'ילה– סקר היתכנות משותף לאס"ח התבצע ב-2009. התוצאות היו חיוביות. לאחר סיומו הקפיאה צ'ילה את ההחלטה על כניסה למו"מ.
  • מקסיקו – הסכם אס"ח נחתם במקסיקו באפריל 2000. ועדה מעורבת להרחבת השת"פ המסחרי צפויה להתקיים ב- 2014.
  • פרו– האפשרות לחתימה על הסכם אס"ח נבחנת. הדבר לא נמצא בסדר עדיפות גבוה בשל המכסים הנמוכים במדינה.

הברית הפאסיפית

הברית הפסיפית הנה הסכם כלכלי בעל זיקה פוליטית בין ארבע מדינות פרו – אמריקאיות במרכז ודרום אמריקה: מקסיקו, קולומביה, פרו וצ'ילה.

להלן מטרותיה המרכזיות של הברית:

  1. ליצור אזור גאוגרפי של שת"פ ואינטגרציה בנושאי סחר בסחורות, שירותים, הון ותנועת אנשים.
  2. לקדם צמיחה כלכלית ופיתוח  יחד עם הגברת התחרותיות של כל המדינות החברות. מתוך רצון לקדם רווחה ושוויון בין תושבי האזור.

כל זאת כדי להוות:

פלטפורמה פוליטית, כלכלית ומסחרית לעולם באמריקה הלטינית, בדגש מיוחד על יחסי אסיה והפסיפיק.

 כפי שהוזכר לעיל, למדינת ישראל יש הסכמי אזור סחר חופשי עם קולומביה ומקסיקו. ראוי לציין כי מקסיקו הינה חברה באזור הסחר החופשי של צפון אמריקה (נפט"א) הכולל בנוסף גם את ארה"ב וקנדה. לישראל הסכם סחר חופשי נפרד עם כל אחת מחברות נפט"א.

בנוסף לברית הפסיפית ישנם באמריקה הלטינית שני גושי סחר (ופוליטיקה) נוספים:

  • גוש המרקוסור אשר לישראל הסכם סחר חופשי עימו והוא כולל את המדינות ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי, אורוגוואי וונצואלה. גוש זה הוא בהובלת הכלכלה המובילה ביבשת – ברזיל.
  • גוש הבוליבריאני הכולל את אנטיגואה וברבודה, אקוודור, בוליביה, דומיניקה, ונצואלה, ניקרגואה, קובה וסנט וינסנט והגרנדינים בהובלת ונצואלה.

השארת תגובה