האם אנו משלמים יותר מדי מיסים בהשוואה בין לאומית

הפרק האחרון בדוח הסיכום לשנת 2013 של מינהל הכנסת המדינה במשרד האוצר עוסק בהשוואה בין לאומית של נטל המס הישראלי. מתוך שלל הגרפים ההסברים והערות השוליים נדמה כי תרשים אחד בלבד מסכם עבורנו את מה שאנו כישראלים יודעים מזה שנים: נטל המס בישראל גבוה מהממוצע של המדינות המפותחות (OECD) והתל"ג לנפש נמוך מהממוצע במדינות אלו.
המשמעות של תל"ג לנפש נמוך היא כי ההכנסה לנפש נמוכה יחסית (בעיקר עקב בעיות פריון עבודה) ולכן שני הפרמטרים הללו יחד נותנים הן הכנסה חפשית נמוכה יותר (בגלל המס הגבוה) והן כוח קניה נמוך של ההכנסה שנותרה חופשיה לציבור. כלומר ביחד = ישראל מדינה יקרה יחסית למדינות OECD (וזה לא חדש לאף אחד).

על פי ההשואה של משרד האוצר מתוך 34 מדינות OECD רק 4 נמצאות במקום גרוע יותר מאיתנו בפרמטרים של גובה המס ביחס להכנסה (אלו מדינות מזרח ומרכז אירופה: סלובניה, הונגריה, צ'כיה ואסטוניה). בכל שאר 30 המדינות או שההכנסה גבוהה יותר או שנטל המס נמוך יותר.

יש לציין כי נתוני האוצר אינן כוללים את ההפרשות למס בריאות שלמרות שהוא מס שחובה לשלמו על פי חוק הרי שהוא הולך לקופות החולים ולא לתקציב המדינה ולכן על פי הכללים של OECD אינו נחשב כמס. אם האוצר היה מכליל גם את מס הבריאות הרי שבודאי היינו עוד יורדים במדד.

 

tax_and_GDP

 

 

השארת תגובה