למה העולם באמת רוצה את העסקה עם איראן? רמז זו הכלכלה טמבל!

אי אפשר שלא לגחך במרירות לקריאת המבוא בדוח השנתי של הבנק המלכותי של סקוטלנד (RBS). ראשית צריך להבהיר למי שאינו מכיר כי לא מדובר בבנק שולי, הבנק הזה מחזיק בכ 50% משוק הבנקאות הקימעונאית בבריטניה עם מעל 700 סניפים ועשרות אלפי עובדים ונחשב למוסד בנקאי מהמכובדים בעולם.

אז מה כל כך מריר בדוח השנתי של הבנק ואיך זה קשור אלנו? האנליסט הראשי של הבנק מכתיר את איראן כמפתח לכלכלת אירופה בשנת 2014, לא פחות, תחת פרק מאלף בשם Iran, the 'key' that unlocks 2014 מתאר את הדמוגרפיה של איראן, עתודות הנפט שלה והרעב העצום שלה לסחורות מערביות. נתונים אלו נראים כנקודות אור בוהקות בכלכלה האירופאית המדשדשת והבנק צופה כי הסחר עם איראן יכול להיות אחד ממנועי הצמיחה של היבשת בשנה הקרובה. הבנק של סקוטלנד אולי מסונוור מהאיראנים שכן נשיאם רוחנאי הוא בוגר אוניברסיטת גלסגו שבסקוטלנד אשר גם בירכה אותו באופן אישי לאחר היבחרו, אבל עדין רואה בעסקה עם איראן כפרמטר שיוריד באופן דרסטי את מחירי הנפט בעולם מצד אחד ואת השוק הצעיר, הדינאמי והמשכיל למוצרים מערביים מהצד השני.

פורטל הלוגיסטיקה והספנות port 2 port מדווח כי לאור ההקלות בסנקציות הבינלאומיות, לאחר ההבנות על הקפאת תוכנית הגרעין של איראן למשך שישה חודשים, תוכל המדינה לחדש את גישתה לסחר הגלובלי בנפט. על פיה תחזיות, איראן תוכל להגביר את קצב יצוא הנפט שלה מ-700 אלף חביות באוקטובר השנה לסביבות מיליון חביות ביום. אולם החלק החשוב ביותר, מבחינת איראן, הוא הגישה המחודשת לשוק הביטוח הימי. לדברי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, מאז הטלת הסנקציות הורידה איראן משמעותית את הסחר בנפט גולמי והחלה לאחסן אותו, עד שכיום יש לה, על פי ההערכות, בסביבות 37 מיליון חביות נפט גולמי מאוחסנות. מומחים לאנרגיה הוסיפו, שייקח זמן להפעיל מחדש את חברת המכליות הלאומית של איראן, בכדי להפיץ את הנפט הגולמי המאוחסן לשוק הגלובלי. הם הוסיפו, שספק רב אם תחול השפעה, הן על שוק הנפט העולמי והן על תנועת המכליות, בששת החודשים הקרובים.

אם זה מריר אז למה הגיחוך? כי תקיפה ישראלית בעוד חצי שנה או מלחמה עתידית עם איראן גרעינית תעלה לאירופאים הרבה יותר מהרווח שלהם בשנה שנתיים הקרובות. הציניות בעמדות המערביות מטריד.

ואולי אני טועה, אולי הכלכלה היא המפתח לשלום כפי שראינו במקומות אחרים בעולם, זה כמובן תלוי עד כמה האיראנים נישארו קיצוניים בעמדתם או שמתקפת החיוכים של רוחנאי מלמדת גם על התרככות בעמדות, לאיטולות פתרונים.

בכל מקרה כמה נתונים על כלכלת איראן מדוח RBS:

  • איראן מחזיקה ב10.4% מרזרוות הנפט העולמיות (המוכחות) – מספר 4 בעולם ויש לאיראן את מאגרי הגז הטבעי השניים בגודלם בעולם (אחרי רוסיה).
  • יצוא הנפט האיראני מהווה 80% מכלל היצוא האיראני וכשני שליש מהתקבולים הממשלתיים.
  • שני שליש מאוכלוסיית איראן תחת גיל 30 מתוכם רבע תחת גיל 15, תוחלת החיים כיום כ 70.3 שנים
  • ידיעת קרוא וכתוב כ 85% מהאוכלוסיה  ובשכת הגיל של 15-24 שנים עומדת על 97%.
  • 31% מבעלי התארים המתקדמים במדינה מחזיקים בתואר בהנדסה או בניין.

 

 

 

 

השארת תגובה