מה בין הדרכונים האוסטרליים בפרשת מבחוח והציתותים לנשיא אינדונזיה

האינדונזים רותחים ועולם המדיה האוסטרלי כמרקחה, מסתבר ששירות המודיעין החשאי האוסטרלי צותת לטלפון הסלולארי של נשיא אינדונזיה סוסיליו במבנג, של אשתו ובכירים נוספים בממשל האינדונזי. אינדונזיה אולי רחוקה מהעין והלב של הציבור הישראלי אך בטח שאינה רחוקה מהאוסטרלים, כאחת המדינות הגדולות בעולם (כ 220 מליון נפש) ובעלת האוכלוסייה המוסלמית הגדולה בעולם (סביב 200 מליון, ומתחרה בהודו בגודל האוכלוסייה המוסלמית) וכן בעלת גבול ימי משותף עם אוסטרליה היא נמצאת בצמרת אינטרס יחסי החוץ האוסטרלים אחרי ארה"ב והמולדת הישנה בריטניה. אינדונזיה היא שותפה קריטית בתוכניות האוסטרליות למיגור תופעת ההגירה הבלתי חוקית למדינה דרך הים (אנשי הסירות) במלחמה בהברחות סמים לאוסטרליה ועוד.
נדמה כי מערכת היחסים בין המדינות טובה מאד, ציי המדינות ערכו תרגולים משותפים, התיירות האוסטרלית לאינדונזיה מרקיעה שחקים והמסחר פורח, אולם איש אינו שוכח את התקפות הטרור בבאלי ובג'קרטה שבה נהרגו קרוב למאתיים אוסטרליים.
בנוסף לאינדונזיה נראה כי האוסטרלים צותתו גם לממשל מזרח טימור, אחת המדינות הצעירות בעולם ומהעניות שבהן (קיבלה את עצמאותה בתחילת שנות האלפיים מאינדונזיה ונמצאת בסכסוך גבולות ימי עם שכנתה מדרום – אוסטרליה -בנושא הריבונות על מאגרי גז שתחת קרקעית האוקיאנוס).
יש היגידו שהרי ברור שכולם מצותתים לכולם ואין בפרסום הידיעות הללו כל חדש, אבל לי הפרשה מזכירה פרשה אחרת מתחום המודיעין ויחסי החוץ של אוסטרליה, פרשת הדרכונים האוסטרליים בחיסולו של הטרוריסט מבחוח.
להלן מבחר אמירות והכרזות של פוליטיקאים ומנהיגים אוסטרליים שנאמרו עלנו, על ישראל, לאחר שהתברר כי דרכונים אוסטרליים שימשו את המתנקשים וכי החשודה המידית היא ישראל:
רוה"מ קווין ראד: לא נוותר בקלות כזו לישראל
השר החוץ סטיבן סמית: פעולה כזאת היא לא פעולה חברית, מורה לגרש דיפלומט ישראלי
אוסטרלים יקרים, די לצביעות ולצדקנות שהבאתם במורשת הבריטית שלכם, הגיע הזמן לקצת אומץ ודיבור דוגרי מחוספס – אוסטרלי אמיתי! גם אתם, כמו כולם, פוגעים בריבונות של מדינות אחרות וגם אתם מרגלים לטובת האינטרסים שלכם ובני בריתכם ובמקרה של מזרח טימור מדובר באינטרסים כלכליים, רחמנא ליצלן, אפילו לא אינטרסים בטחוניים.
אנא לימדו משהו מהפרשות האינדונזית והטימורזית שלכם לגבי ביקורת על ישראל, על שיתוף פעולה מול הגורמים הרוצים לפגוע בנו, ישמו זאת גם על איראן ועל אירועים עתידיים שעוד יעמידו את מערכ היחסים ביננו במבחן. העלהום שהונהג על ישראל באותה פרשת דרכונים לא היה מוצדק ולא היה חברי. אנו בעלי ברית, בעלי ברית לעיתים טועים אבל אנו עדיין שותפים ובעלי אינטרסים משותפים מאותו צד של המתרס, פרשת הציתותים באינדונזיה צריכה ללמדכם צניעות וענווה ובעיקר די עם הצביעות והדיבור הדו ערכי בכל הקשור לישראל.
ausei indo

תגובה אחת

  1. יואל הגב

    ניתוח רדוד של הדומה והשונה בין שתי הפרשיות ובעיקר התעלמות מהעיקרית שבהן: גם במידה ונעשה שימוש בדרכונים, ישראל לא ביקשה 'לחפור' את אוסטרליה ולא אספה מידע על אוסטרליה זאת, בשונה מאוסטרליה שביצעה איסוף מודיעין אקטיבי וחודר נגד מדינות ידידותיות, בדגש על אינדונזיה.

השארת תגובה