הנתיב הצפוני לאירופה מסין פתוח

הנתיב הצפוני אינו שם פרק בסידרה משחקי הכס וגם לא קשור לתוכנית חדשה של שר התחבורה כץ. מדובר על הוכחה לאסון האקולוגי שבפתחו אנו עומדים עם התחממות כדור הארץ, על העובדה שבכל רע יש לעיתים קורטוב של טוב וגם על שינוי מהותי במפת נתיבי הסחר העולמיים.

 האתר "gcaptain"  המצוטט באתר פורט2פורט דיווח שהאונייה "MVYoung Sheng" הגיעה לרוטרדם במסע של 33 יום לאחר שיצאה מנמל דליאן בצפון סין. אוניית מכולה סינית זו היא הראשונה מבין אוניות הסוחר שהגיעו לנמל רוטרדם מאסיה דרך המעבר בים הצפוני ולא דרך תעלת סואץ.

עקב ההתחממות הגלובלית והצטמקות כיפות הקטבים נוצר מעבר ימי באזור שבין כיפת הקרח של הקוטב הצפוני ובין היבשת (בעיקר חופי רוסיה בצד האחד וקנדה בצידו השני של הקוטב) קיומו של המעבר היה ידוע כמובן מזה מאות שנים אולם רק שינויי האקלים של השנים האחרונות איפשרו בו שיט מסחרי . הפלגה דרך הים הצפוני אפשרית מסחרית כמובן רק בימות הקיץ והיא חוסכת כשבעיים מסך המסע בהשוואה להפלגה מאסיה לאירופה דרך האוקיאנוס ההודי ותעלת סואץ.

הקוטב הצפוני נמצא מזה מספר שנים במרכזו של מאבק בין גושי שעיקרו שליטה על המחצבים הנמצאים תחת כפת הקרח ועל נתיבי השיט החדשים (למידע נוסף)

 ואיך זה קשור אלנו? המעבר מאפשר לאוניות להימלט מסכנת הפיראטים במעבר ליד מפרץ עדן ומי אפריקה וגם מהווה פוטנציאל להורדת הפידיון של תעלת סואץ. פדיון תעלת סואץ מהווה כ 50% מסך הכנסות הממשלה המצרית – -את המשמעות הגיאופוליטית של פוטנציאל  ירידה כזו בהכנסות מצרים אני משאיר לדימיונו של הקורא.

תגובה אחת

  1. Udi Gonen הגב

    הבהרה: לאור הפניית תשומת ליבי על ידי אחד הקוראים אני מבקש להבהיר כי הכנסות מצרים מתעלת סואץ עומדות על סדרי גודל של רבע עד שליש (ולא מחצית) מהכנסות ממשלת מצרים ממסים

השארת תגובה