קליידוסקופ מכני רומן חדש על העולם הפיננסי

Melerספר הפרוזה הראשון של שלמה מלר, “קליידוסקופ מכני”, עוסק במתרחש מאחורי הקלעים של העוסקים בתחום הפיננסים. תיק כלכלי של חטיבה בתוך קונצרן תעשייתי גדול נמסר ליועץ מקצועי ושלא כרגיל, הפעם עם רמזים לרעש וצרות. גיבור הספר מגבש סביבו צוות קטן שיעזור לו לפענוח החידות שבתיק וככל שאלו נכנסים עמוק יותר, הם מבינים כי מי שעומדים מולם הם אנשים האוחזים במשרות הבכירות ביותר ובדרך נחשפות גם שלל פרשיות אישיות. התיק מאיים על שלום משפחתו הקרובה ומחבר את עולמו המקצועי והפרטי בחיבור מבשר צרות. הוא מוכרח לנהל מאבק אישי צמוד, מתוח ומפחיד ולהתעמת עם יריבים רבי כוח, שיש להם יותר מדי מה להפסיד.
למתבונן מן החוץ, נדמה עולם המספרים הכלכליים כמו תחום המיועד למביני דבר בלבד, כאלו היושבים בכורסאות מנהלים מול מסכים וטבלאות ומתעסקים בנוסחאות. אלא שהאמת היא, שהמתרחש בעולם זה, אינו שונה ממה שקורה בכל יום בכל עולם אחר שאנו מכירים: ידידות ויריבות, אהבה ושנאה, תאוות בצע ויושרה ובעיקר משחקי כבוד וכוח, כל אלו מהווים את מכלול החומרים המרכיבים גם את העולם הכלכלי ובתוך זה גם את עולמם של גיבורי הספר.
“קליידוסקופ מכני” אם כן, אינו סיפור על מנהלים בכירים, המכיל קלישאות שחוקות וסיסמאות מטושטשות. למעשה, זוהי פרוזה, סיפור שפותח חלון לחיים, לצבעים שבין השחור והלבן, למה שנמצא בין התקווה והפחד. חלון לימים וללילות, לרוחות אביב מחליקות על לחי וגם לגלי הים העצומים בחורף. זהו סיפור על אנשים שלעולם אינם צפויים – לא כשהם נכשלים ובוודאי לא כשהם מצליחים.
הסיפור אינו אמיתי והדמויות בו אינן קיימות במציאות, אך הן אינן שונות מאלו שהקוראים מכירים, מקרוב או ממרחק, מחייהם שמחוץ לפרוזה, שכן בדרכים שלאורכן נפגשות הדמויות זו עם זו, הולכים כולנו.
הספר פותח לפני הקורא חלון מבפנים, שבעדו יכול להתבונן מי שאינו משתתף פעיל בעולם ההחלטות העסקיות על מה שמתרחש בפנים. בדיוק כמו בקליידוסקופ, מי שמציץ מבעד לחריר, יראה איך מתחלפות התמונות בכל פעם עם תזוזת אחד המשתתפים ואיך כל תזוזה יוצרת ריאקציות המשנות את התמונות הנחשפות לעין המתבונן.
הספר עוסק כאמור בתיק כלכלי שגרתי לכאורה, שנפתח עם רמזים לרעש וצרות ומתפתח לכיוונים לא צפויים. השחקנים בדרמת הפעולה הזו נחשפים, שכבה אחר שכבה, בפני הקורא. הזמן נע לאחור וחוזר להווה וככל שמעמיקה החשיפה, כך משתנה זווית הראיה ומואר מסתורין, הממחיש את המורכבות האנושית והעסקית ואת ההשפעות ההדדיות.
הקונפליקט הנצחי בין יושרה והגינות להיפוכן, מסתתר במעשיהן של הדמויות השונות לכל אורך הספר. הספק שמתגלגל כבר שנים לספם של החיים הכלכליים, הוא בדבר הדרכים להשיג את המטרות.
העלילה נפרשת מכיוונים שונים ופורסת בפני הקורא את החיים בישראל, משנות ה- 80 ואילך. תמונה של נופים רחבים ומקומיים, נופים ארציים ונופי נפש, חברויות לשעה ולחיים והחלטות המעצבות ומשפיעות על הקרובים להן.
הדיאלוגים הרבים שבספר ישירים ויומיומיים ומציגים לקורא את התהוות האירועים השונים כפי שקורה הדבר באמת ולא רק כסיפור שלאחר מעשה. הם מעמידים את המתבונן בקרבה ישירה ובלתי אמצעית לגיבורי הסיפור וממחישים בחיוניות את הקצב, המתח, החששות והתחושות האחרות המלוות כל אירוע.
וכמו בחיים שמחוץ לסיפור, יש הפתעות ואכזבות, אהבות וקנאה ובעיקר מאבק, שחלקו סמוי מן העין וחלקו גס, כמעט אלים, ישיר וגלוי. גם אלו היושבים “בקומות העליונות”, שההחלטות שהם מקבלים משפיעות בעוצמה על הנסיבות, גם הם אנשים ונשים שאוהבים ושונאים, מקנאים ומגלים אמפתיה, ונאבקים לשמור על מקומם והשפעתם. אך לא כולם מצליחים. סופו של הסיפור הוא רק סיומו של פרק. אין נוסחה שלפיה מתיישרים הדברים. אם נפתח חלון מתגלה גם דלת שנסגרת ולא כל הסירים מוצאים את המכסים שלהם בתום הספר.
זהו ספר פרוזה ראשון של המחבר, שלמה מלר, יליד הארץ, שמתגורר כל ימיו באותה מושבה שהייתה פעם ישוב מוקף פרדסים ולולי תרנגולות בכל חצר כמעט. מזה כשלושים שנה הוא עוסק בניהול פרוייקטים וייעוץ כלכלי עצמאי, מה שפטר אותו מן הצורך לעשות תחקירי עומק וללמוד פרטים, שכן הוא חי, פועל ומצוי היטב בעולמות שאותם הוא מתאר. הבחירה להוציא את הספר דווקא בהוצאה דיגיטלית, מבטאת את הכרתו של המחבר בעוצמתה של המדיה החדשה, שנגישותה מתרחבת ומכסה חלקים רבים של חיינו.

השארת תגובה