האינטרס של כל הצדדים ממזרח וממערב הוא שאסד ישאר בכסאו

העולם חייב להתערב בנעשה בסוריה! מעל מאה אלף הרוגים, מליון וחצי פליטים חסרי בית נמלטו מהמדינה ועוד כשני מליון וחצי פליטים בארצם. סיפורי זוועה על  אוכלוסיה נטבחת בגזים, ילדים יתומים, נשים המוכרות עצמן במעברי הגבול – נורא.  נכון, סוריה היא מדינת אוייב, מדינה מולה נלחמנו 4 מלחמות קשות (48,67,73,82) אולם גם כלפי אוכלוסיית מדינת אוייב (להבדיל מצבאה ושליטיה) צריך לגלות רחמנות. אסור לעמוד מהצד כאשר דברים כאלו מתרחשים.

אם זאת כל התחזיות, השיעורים והלקחים מראים כי כל חלופה לאסד בטווח הקצר והבינוני גרועה יותר. סוריה תחת אסד הייתה אחת המדינות העניות בעולם, ענייה כמו המדינות העניות באפריקה, אולם היא הייתה יציבה. גבול הגולן היה הגבול השקט ביותר שלנו בארבעים השנה האחרונות (מאז הסכמי הפסקת האש של 1974). כל אלטרניטיבה: החל מכנופיות הגי'הד האיסלאמי דרך שלטון צבא סוריה החופשית (המורדים) גרועה יותר לישראל ולמערב.

הפיכות ומרידות בלוב, טוניס, ומצרים הראו כי אפילו לאחר התמיכה האמריקאית, הסנטימנט האנטי- אמריקאי חוזר – ובגדול – לאחר ההפיכה ובודאי ובודאי האנטי ישראליות – מגן דוד כיכב באביב הערבי מוטבע על מצחם של כל השליטים המודחים גם בהפגנות חילוניות.

כיצד מישבים את הסתירה הזו, הרצון לשלטון יציב בסוריה מצד אחד והפסקת הטבח באזרחים ומתן עונש הולם למבצעים מהצד השני?

ושי פן נוסף – תוכנית הגרעין של איראן. לא סתם הכריז אובמה על שימוש בגזים נגד אוכלוסייה כקו אדום שלא יעבור ללא תגובה. הרי מה "אכפת" לאמריקאים אם אלף אזרחים סורים נהרגו בהפצצת גז או חומר נפץ קונבציונלי, היכן הם היו עד היום?

התשובה כאמור היא איראן, האמריקאים מאותתים איתות שאינו משתמע לשני פנים – לא לנשק בלתי קונבציונלי.

אם ניקח את כל המרכיבים הללו ונזרוק לסיר הגדול של הפוליטיקה העולמית ההימור שלי שהאמריקאים יחד עם הבריטים והצרפתים ינחיתו מכה מאד כואבת על אסד, פגיעה אישית במשפחתו  (חלקם קצינים בכירים בצבא) פגיעה בבניני ממשל בדמשק, במעונו הפרטי, בתשתיות צבאיות כגון טילים ארוכי טווח, שדות תעופה, יחידות צבאיות בעלות יכולות כימיות אולם המטרה אינה להפילו אלא רק להענישו אך להשאירו בשלטון. הקרבות של צבאו המותש מול המורדים ימשיכו גם לאחר התקיפה.

2 תגובות

  1. mosheshy הגב

    אם ישראל מעוניינת לעזור,שתפתח את הגבולות לפליטים הסורים.ארדואן פתח את הגבול למען הפליטים כבר בתחילת הקרבות,.

  2. Udi Gonen הגב

    תודה, למען האמת איני בטוח שזה רעיון כה טוב.
    העיקרון בנושא פליטים אומר שיש לפתור את הסיבות לרצונם לעזוב ולא לתגמל את הרודן על ידי הכשרת מעשיו וטיפול בפליטים שיצר.
    ובמחינה עובדתית מרבית הפליטים הסורים עוברים לירדן, חלקם הקטן יותר לטורקיה איני יודע כמה עוברים לעיראק.

השארת תגובה