אוסטרליה מפעילה תוכנית יצירתית למלחמה בהגירה הבלתי חוקית

אוסטרליה חוזרת למדיניות העברת מבקשי מקלט למדינה שלישית, האם זה יעבוד? האם זה חוקי? האם זה הגיוני כלכלית? וכמה זה עולה למשלם המיסים האוסטרלי.

כמו מדינות מפותחות רבות בעולם, אוסטרליה (וגם ישראל) מתמודדת עם הגירה בלתי חוקית. כאחד מיעדי ההגירה המבוקשים ביותר בעולם, מהגרים רבים מתדפקים על שערי ה'אומה ברת המזל' על מנת להתחיל חיים חדשים ביבשת השישית.

אוסטרליה מצידה, על מרחביה האין סופיים, ההזדמנויות שבה ואוכלוסייתה (הלבנה) המזדקנת, מעודדת הגירה שכזו שכן ברור לכל מי שעיניו בראשו שהגירה של האנשים הנכונים (צעירים בריאים ובעלי מקצוע מבוקש) פירושה שגשוג כלכלי והפקדות בקרנות הפנסיה הלאומיות והמדוללות שתומכות בשכבת האוכלוסיה שפרשה.

לצד תוכניות הקליטה הרבות שמפעילה הממשלה ישנה תעשייה ענפה של הגירה בלתי חוקית אשר חלקה הקטן נעשה באמצעות הפלגה בספינות רעועות  דרך הארכיפלג האינדונזי אל עבר חופי הזהב של צפון אוסטרליה- מה שנקרא 'אנשי הסירות' (ראו פוסטים מורחבים בלינק כאן וגם בלינק כאן). כאשר הצי האוסטרלי מאתר ספינה כזו של מבקשי מקלט בדרכה לאוסטרליה הוא עוצר אותה ומבקשי המקלט משוכנים במתקן מעצר באיי חג המולד. מדובר באיים תחת ריבונות אוסטרלית אך הרחוקים אלפי קילומטרים מהיבשת.

עד היום היו העצורים במתקן ממתינים לעיבוד בקשת המקלט שלהם (תהליך היכול לארוך מעל שנה) ומי שלא נמצא מתאים היה מוחזר (לפחות תיאורטית) למדינת מוצאו. במשך כל אותו זמן שהו מבקשי המקלט על אדמה אוסטרלית עם האפשרות והתקווה שהם יעברו ליבשת עצמה בשלב כל שהוא וזאת כאשר בעצם נוכחותם שם מקבלת אוסטרליה על עצמה אחריות למבקשי מקלט אלו (אחריות רפואית, חינוך, לידות וכו).

ג'וליה גילארד ואחריה ראש הממשלה החדש/ישן קווין ראד החייו תוכנית ישנה של האופוזיציה המדברת על עיבוד בקשת ההגירה במדינה שלישית, וככה זה עובד:

ספינות מבקשי המקלט יועברו למדינת פפואה ניו גיני  החדשה (פנ"ג) ומדינת פנ"ג תקבל את האחריות עלהם ותשכנן במחנות מעבר. במחנות אלו יבדקו התנאים והזכויות של כל מבקש מקלט באופן אישי על מנת להחליט על התאמתו לקבלת מעמד של 'פליט'. אותם אלו שיקבלו מעמד פליט ישוכנו דרך קבע בפנ"ג ואותם אלה שלא יקבלו מעמד שכה (מהגרי עבודה) יוחזרו למדינת מוצאם.

הרעיון כאן ברור, מבקשי המקלט לא יגיעו אפילו לתחנת מעצר בריבונות אוסטרלית ואוסטרליה בשום שלב אינה לוקחת אחריות על מבקשי מקלט אלו. במקרה הטוב עם קבלת מעמד של פליט הם ישוכנו דרך קבע במדינת פנ"ג ובמקרה הרע יוחזרו למדינתם וזאת לאחר תקופה ארוכה במחנה מעצר פנ"ג ולא אוסטרלי. אוסטרליה מצידה תסיע בבניית המחנות ותפעולן שאלו מילים נאות לתשלום לפנ"ג עבור כל ראש שהם מוכנים לקלוט.

הרעיון הזה של הקמת מחנות מעצר במדינות שלישיות עלה כבר מספר פעמים, דובר למשל על הקמת מחנות באיי נארו ואף בבמלזיה. עם זאת עקב לחץ ציבורי אוסטרליה אינה יכולה להקים מחנות כאלו במדינות שאינן צד לאמנת הפליטים של האו"ם. מלזיה אינה צד לאמנה שכזו, פנ"ג כן. כמה זה עולה אתם אולי תוהים? ובכן לא מצאתי מספר בשום פרסום רשמי (כצפוי) אבל להערכתי הפרטית מדובר על כמה עשרות אלפי דולרים עבור כל טיפול במבקש מקלט, תכפילו בכמה אלפי מבקשי מקלט- עסק לא רק עבור כלכלת פנ"ג.

תופעת פליטים ומהגרים הינה תופעה גלובלית שצריכה להיות מטופלת ברמה הגלובלית! מדובר באנשים מסכנים הראויים לחמלה ורחמים שאין להם הרבה מה להפסיד. עם זאת אין זה הוגן להטיל את הבעיה לפתחן של המדינות המפותחות שכיום נאבקות בבעיות חברתיות אחרות עקב משבר החובות  (בעיקר באירופה). אין זה פשוט לעזוב את מקום הולדתך ומרבית בני האדם היו שמחים להשאר במקום שבו נולדו בקרב התרבות שבה גדלו – אם התנאים הפוליטיים והכלכליים סבירים ומאפשרים זאת. לכן יש לטפל במשבר בשורשו ובסיבות להגירה (עוני, רדיפות פוליטיות) ולא להטיל את האחריות באופן בלעדי על המדינות קולטות ההגירה, כן מדינות OECD כנראה ישלמו את החשבון, אבל את הדרישות הפוליטיות המוצדקות למניעת רדיפות פוליטיות, למניעת שחיתות ולמלחמה בעוני יש להפנות גם למנהיגי המדינות המתפתחות, כל עוד הקהילה הבין לאומית 'מוותרת' להם- לעולם לא תפתר הבעייה.

 

 

 

 

2 תגובות

  1. קרפלאך הגב

    בתור אחד עם חברים בחיל הים האוסטרלי – אני חייב לומר שיש שתי מדיניויות נפרדות לגבי ההגירה הלא חוקית באוסטרליה: אחת לפני המצלמות ואחת הרחק מהן. וכשאין עיתונאים בשטח, ספינות המהגרים נוטות להתאדות… כאילו מעולם לא היו שם! משהו שכל חובל מאחורי וולקן יודע למה אני מתכוון.
    אשרי חופש המידע!

    • Udi Gonen הגב

      קרפךאך, זה לא רק בנושא ההגירה בחיל הים האוסטרלי, כמעט בכל נושא בעולם ובטח במדיניות חוץ ובטחון יש שתי מדיניויות נפרדות מול המצלמה ונסתר מהמצלמה

השארת תגובה