תעשיית השירותים הימיים – הים כמנוע צמיחה חדש למשק הישראלי

"פעם ראשונה בים?" שואל נער החופים הבלונדיני את מילי (סימה אליהו) בסרט הקאלט 'מציצים' , "לא, פעם שנייה" היא עונה. כנראה שעבור ישראלים רבים השגרה היומית תהפוך להיות קשורה לים יותר ויותר. בשקט בשקט צומח בישראל ענף כלכלי חדש – שירותים ימיים. כן ליצוא הגז, לא ליצוא הגז – זה ממש לא משנה, את הגז, גם אם ישאר בישראל, יצטרכו להוציא מבטן האדמה והמרוויחים בכל מקרה הם נותני השירותים הימיים.

לפני שנות דור הייתה בישראל תעשייה ימית צנועה למדי, כמה חברות שסיפקו שירותי חוף לנמלים ושירותי סוכנות לאוניות הזרות שעגנו בהם. מדובר בעיקר על אספקת מזון, תיקונים דחופים וכו', לא משהו  שמלחי הצי השישי האמריקאי שהתארחו בחיפה יכלו לכתוב עליו הביתה. התעשייה הימית היחידה באותו שנים הינה מספנות ישראל (אז בבעלות המדינה ושנמצאו בקשיים כרוניים והופרטו בשנות התשעים לעסק ריווחי ומצליח) וחברה או שתיים לעבודות ימיות פשוטות.

המצב הזה משתנה דרסטית בעשור האחרון ועתיד להשתנות עוד יותר בעתיד הקרוב מאד. הפקת הגז הטבעי על ידי קידוחים ימיים היא עסק מסובך טכנולוגית וסביב האסדות קמה תעשייה גדולה של שירותים, החל משירותי מזון ותחבורה (ספינות ומסוקים) וכלה בתיקונים טכניים מורכבים וריתוכים תת מימיים. זאת מבלי להזכיר את הצדדים הנהוליים,  גאולוגיים, אבטחה, מהנדסים ואנשי הלוגיסטיקה  – כל הללו מעורבים בתעשייה החדשה שקמה לה מול חופי ישראל.

ידיד בעל חברה לשירותים ימיים בחיפה מספר על גידול של מאות אחוזים בהיקף הפעילות ובמספר המועסקים בחברתו בחמש השנים האחרונות, הוא אף "נאלץ" להעביר את החברה למשרדים חדשים כי כבר לא היה מקום לעובדים בבניין הישן ברחוב העצמאות דאון-טאון חיפה.

גם בתחום התשתית  וההנדסה הימית יש התקדמות עצומה, לתייר המהלך עם שקיעה ברחוב יפה-נוף על הכרמל, מביט בכיפה המוזהבת של הגנים הבהאיים אני ממליץ להסיט מבטו ימינה לעבר הנמל המזרחי. רציפי ענק שיובשו מהים תופסים את המקום שלפני פחות מעשור היה ידוע כחוף שמן. גם בצידו החיצוני של הנמל קמו מתקנים חדשים של חיל הים .

כל עבודות התשתית הללו, ההנדסה הימית והנדסת אסדות הגז גרמה לטכניון בחיפה לצאת בתוכנית לימודים חדשה למהנדסי אנרגיה וכל זה מבלי לגעת עדיין בנמלים החדשים שאמורים לקום (בחיפה ובאשדוד).

***
ההחלטה האם להתחיל לבנות את הנמל החדש  באשדוד או בחיפה טרם נפלה וזו ההזדמנות להפציר בשר כץ להתחיל בחיפה ולהציל את הצפון שכלכלתו דועכת!
***

האביב הערבי משחק לידנו במקרה זה. תעשיית הנפט והגז במזרח התיכון מרוכזת בעיקר במצריים. המטה האזורי של החברות הרב לאומיות בענף נמצא בדרך כלל בקהיר או באלכסנדריה. מצריים אינה מקום טוב לעסקים בשנים האחרונות ויש הזדמנות פז להעביר חלק מחברות אלו לישראל. התחרות האמיתית שלנו היא מקפריסין שגם בה צומחת התעשייה הזו בקצב מהיר אולם לנו בישראל יש יותר מה להציע בתשתיות, בכוח אדם במימון וביזמות.

הים יכול לשמש כמנוע צמיחה מחודש למשק הישראלי, בניית נמלים חדשים  (שאחד מהם אמור להתחיל להבנות כבר בשנה הקרובה) לצד תעשיית השירותים הימיים שקמה יחד עם גילויי הגז הטבעי ייצרו בשנים הקרובות אלפי מקומות עבודה בישראל בכל הרמות – מהנהלה בכירה דרך מהנדסים ומדענים, פועלים ונותני שירותים. אנו נמצאים בימיו הראשונים של ענף כלכלי חדש במשק הישראלי – שירותים ימיים.

***
יש לזכור כי הים הוא סביבה רגישה מבחינה אקולוגית  וקשה מבחינת תנאי האקלים, כמובן שיש צורך ברגולציה המתאימה הם בהיבט הסביבתי והן בהיבט הבטיחותי.
***

השארת תגובה