אוסטרליה וסין קשרים של ברזל ושל פחם וחיטה ואורניום

ההודעה המשותפת האוסטרלית – סינית אתמול בדבר המרה ישירה של מטבעות המדינות (היואן הסיני והדולר האוסטרלי) אינה באה בהפתעה. יחסי הסחר בין המדינות הינם יחסים משמעותיים ואסטרטגיים כבר שנים רבות והמרה ישירה של מטבעות ללא תיווך של דולר ארה"ב הינה שלב הכרחי בפיתוח הסחר עבור שני הצדדים.

הסינים אישרו עד כה המרה ישירה של יואן לדולר ארה"ב וליין היפני ולאחרונה כאמור לדולר האוסטרלי, ואילו היורו אגב עדין נסחר מול המטבע הסיני שלא באופן ישיר.

אוסטרליה היא המדינה המערבית בעל הקשרים הטובים ביותר עם סין! פעמים רבות כאשר רמת המתח עולה בין ארה"ב או בריטניה וסין,  הדיפלומטים האוסטרליים נשלחים לישר את ההדורים עם המשטר בבייג'ינג. יחסים מיוחדים אלו נשענים בעיקר עם יחסים מסחריים מפותחים בתחומי הסחורות (קומודטי).

אוסטרליה וסין – קשרים של ברזל: הברזל האוסטרלי נכרה במדבריות האדומים של מערב המדינה רק כדי להיות מוחדר חזרה למעבה האדמה בצורת יסודות של גורדי השחקים הרבים בשנחאי ובבייג'ינג. אלפי אוניות בשנה המובילות מליוני טון של פחם מפליגות מנמל ניו-קאסל צפונית לסדני על מנת להזין את הרעב הסיני לאנרגיה. עשרות הכורים הגרעיניים להפקת חשמל שבסין (16 כורים פעילים ועוד כ 26 בשלבים שונים של תכנון) בשלוב עם העובדה כי שליש ממצבורי האורניום בעולם נמצאים באוסטרליה – מבטיחים כי היחסים האסטרטגיים המיוחדים ימשיכו גם בעתיד הנראה לעין.

מפתיעה אולם העובדה כי רק שניים משלושת הבנקים האוסטרליים קיבלו רישיון פעולה בסין. הבנקים המדורגים מספר 2 ו 3 באוסטרליה (מבחינת גודל) ANZ וWestpac  קבלו את האישור הסיני בעוד הבנק הגדול CommonWealth עדין אינו רשאי לבצע עסקאות ישירות בין היואן לדולר האוסטרלי. אין ספק כי עובדה זו מעמידה אותו בעמדת נחיתות מול מתחריו בכל הקשור לסחר עם סין, אני משער שנדע את הסיבות לכך בשבועות הקרובים.

למרות הבידוד הגאוגרפי אוסטרליה ממשיכה למצב עצמה כמדינה מרכזית מבחינה כלכלית באזור האסיאתי/פאסיפי

השארת תגובה