ברזיל עתיד כלכלת המדינה בספורט

ברזיל – המהפכה עוד לא הסתיימה. עם תוצר של כ-2.5 טריליון דולר ב-2012 ברזיל הינה הכלכלה השישית בגודלה בעולם במונחי תוצר, השמינית בגודלה בעולם בצריכת אנרגיה, והכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. לברזיל כלכלה מגוונת, היא עשירה במשאבי טבע חיוניים, והינה יצואנית משמעותית של כלי טיס וכלי רכב, דלק-אתנול, עפרת ברזל, מתכות, נפט וגז טבעי, טקסטיל, מוצרי הנעלה, מוצרי חשמל, קפה, סויה, חיטה, בשר משומר ועוד, כך מסקירה של כלכלני 'הראל'.

על אף המגוון הרחב והפיתוח הטכנולוגי בענפי הכלכלה, בברזיל קיימות גם בעיות מבניות עמוקות, הנובעות מהעדר פיתוח תשתיות במדינה וממעורבות ממשלתית מאסיבית בכלכלה, היוצרים עלות גבוהה לפעילות הכלכלית; היקף שחיתות נרחב במדינה, מדיניות מס מורכבת ונטל מס גבוה, עלות אנרגיה גבוהה לחברות ומשקי בית, עלויות לוגיסטיות גבוהות, עלויות שכר גבוהות ועלות פשיעה גבוהה. גורמים אלו יחד יוצרים צווארי בקבוק לפיתוח הכלכלי ומונעים מברזיל את מיצוי הפוטנציאל הכלכלי שלה. התוצאה היא שכלכלת ברזיל נותרת תלויה במידה רבה בכדאיות יצוא הסחורות שלה. יתר על כן, כששלוש שותפות הסחר העיקריות שלה מהוות כ-70 אחוזים מהיצוא, ברזיל גם חשופה לחוסר גיוון ביעדי היצוא, היוצרים תלות גבוהה בין הכלכלה הברזילאית לבין מצבן הכלכלי של שותפות הסחר העיקריות שלה: סין, ארה"ב ואירופה. התלות הגבוהה ביצוא והעדר הפיתוח הכלכלי, יוצרים גם תנודתיות גבוהה ברמת המחירים במדינה, הנגזרת מתנודתיות במחירים העולמיים של סחורות, ומחוסר היכולת של השוק המקומי לספק את צרכי הביקוש המקומי הגובר.

בשנים האחרונות הצמיחה בברזיל תנודתית ובשנתיים האחרונות הצמיחה רשמה התמתנות; בשנת 2011 צמח התוצר ב-2.7 אחוזים, ובשנת 2012 רק בכ-0.9 אחוזים. התמתנות זו בצמיחה שהייתה חזקה מהתחזיות הפסימיות ביותר, נובעת הן מההתמתנות בכלכלות המפותחות, שהן שותפות הסחר העיקריות של ברזיל, והן מיישום מדיניות מוניטרית ופיסקלית מרסנות בברזיל, שנועדו להחזיר את האינפלציה ואת הגירעון הציבורי חזרה לתחום היעד שנקבע להם.

ב-1 בינואר 2011 נכנסה לתפקידה הממשלה החדשה בראשות הנשיאה דילמה רוסף. לצד הנחישות בייצוב האינפלציה והגירעון, בשלהי 2011 ובמהלך 2012, אימצה הממשלה תוכניות מקיפות להשקעות במדינה בהיקף כולל של 583 מיליארד דולר, שיבוצעו בשנים 2015-2012; הרחבה ופיתוח כושר ייצור ותשתיות הובלה, הכוללות הרחבה ופיתוח של נמלי ים, כבישים מהירים ומסילות רכבת. השקעות אלו אמורות להגדיל ולטייב את איכות התשתיות במדינה, שיפעלו להפחתת עלויות ולהגברת היעילות בכלכלה.

כ-50 מיליארד דולר מיועדים לתת מענה לצרכי אירועי הספורט שיתקיימו בברזיל בשנים הקרובות: פיפא 2013, מונדיאל 2014 והאולימפיאדה ב-2016. אירועים אלו עתידים להתרחש במקביל ב-12 ערים בברזיל, ועל כן נדרשות השקעות ייעודיות להגדלת תשתיות התחבורה בין הערים, לשיפוץ שישה איצטדיונים שישמשו את התחרויות, וכן להשקעות בשירותי אירוח ותיירות לצרכי הקהל שצפוי להגיע לברזיל במסגרת אירועים אלו. ההערכה בממשל, שבשל מעמדה של ברזיל בתחום הכדורגל, היא צפויה להינות מהכנסות שיא של כ-90 מיליארד דולר במצטבר, מאירוח אירועי הספורט הללו. התחושה הכללית היא שעל אף האתגרים העומדים בפני ברזיל, הממשל הברזילאי בראשות הנשיאה רוסף, נחוש להצעיד את ברזיל קדימה, לגוון את יעדי היצוא והיבוא של המדינה, ולמקסם את הפוטנציאל הגלום בשיתופי פעולה עם מדינות בעולם. נראה שברזיל עומדת בפני האצה של הפעילות הכלכלית בה בשנים הקרובות, ותנופת ההשקעות במדינה עשוייה להוות פוטנציאל רחב ליצוא לברזיל ולהשקעות במדינה.

השארת תגובה