הפוטנציאל הלא ממומש של הסחר עם אפריקה

אפריקה מסומנת כיעד הכלכלי הבא ולחברות ישראליות יש הרבה מה להציע לה בתחומים כמו תוכנה, תקשורת, קמעונאות, מים ואנרגיה. אור פרל, המרכז את פעילות הסחר עם היבשת השחורה בתמ"ת, מציב מטרה שאפתנית – להכפיל ואפילו לשלש את היצוא אליה.

יחסי ישראל אפריקה ידעו עליות ומורדות באופן קיצוני. הרומן הלוהט של שנות ה-60' של המאה הקודמת – אז ראתה ישראל בארצות אפריקה מדינות-אחיות ושימשה כחיל חלוץ מערבי בפיתוחן – פינה את מקומו לנתק מדיני גמור בשנות ה-70'. נתק זה, שנמשך שנים ארוכות על רקע הסכסוך הישראלי-פלשתיני, התגבר עם עליית האיסלאם באפריקה. בשנים האחרונות חל שיפור ניכר ביחסים, במיוחד ביחסי הסחר והכלכלה, וזאת לאחר חידוש היחסים הדיפלומטיים בשנות ה-90'. בינתיים  ישראל הפכה למעצמת היי-טק ואפריקה המתפתחת מגלה עניין רב במה שיש לה להציע.

אור פרל, מי שכיהן עד לאחרונה כנספח המסחרי שלנו בדרום אפריקה ומומחה ליחסי הסחר עם היבשת השחורה, שופך אור על המצב הכלכלי בה. פרל, בן 36, יליד צפת ובנו של ראש העיר לשעבר זאב פרל, הוא בעל תואר ראשון ושני במדע המדינה ויחסים בין-לאומיים ושימש בצבא כקצין מודיעין. בעבר כיהן כעוזר פרלמנטרי של ח"כ אהוד יתום וב-2003 הצטרף לשורות משרד התמ"ת, שם עבר קורס נספחים ועבד במחלקת אמריקה הלטינית ואפריקה. לאחר ארבע שנים ביוהנסבורג חזר פרל ארצה וכיום הוא מרכז את נושא הסחר עם אפריקה בתמ"ת.

דרא"פ לא עומדת בציפיות
על כלכלת דרא"פ אומר פרל, כי היא איננה מגיבה, בינתיים, לציפיות שתלו בה בעולם וביצועיה נופלים אפילו מתחת לאלה של יתר המדינות המתפתחות באפריקה. בעוד שמדינות שונות ביבשת השחורה צומחות בקצב שנתי של 5%-8%, דרא"פ צומחת בקצב שנתי של 2.5%-3.5% בלבד. אחת הסיבות היא דווקא זיקתה המובהקת לכלכלה הגלובלית והשפעות המשבר הפיננסי של 2008 עליה, שנמשכות עד היום. אחרי הכל, לדרא"פ מערכת פיננסית משוכללת והיא סוחרת עם מרבית השווקים בעולם. בכלל, המדינה שהשתחרה מעול האפרטהייד לפני עשרים שנה סובלת עדיין מבעיות רבות והדמוקרטיה לא הביאה עדיין לשינוי המקווה. השחיתות פושה והממשלה מגלה חוסר אונים, או חוסר רצון, לטפל בבעיה ברצינות.

לצד ההאטה הכלכלית, חווה דרא"פ עוני קשה וכרוני בקרב שחורים, שחיים עדיין במשכנות עוני, והגירה שלילית של לבנים מתוסכלים העוזבים אותה לטובת מדינות אנגלו-סקסיות, כמו אוסטרליה. כל אלה מעלים סימני שאלה קשים לגבי עתידה.
"בדרום-אפריקה פועלים כוחות מנוגדים" מסביר פרל. "מצד אחד, מתפתח בה מעמד בינוני שחור, בעל יכולת קנייה, שגם תורם ליציבות הדמוקרטית. מצד שני, פועלים בה כוחות פוליטיים רדיקליים הקוראים להלאמה וחלוקה מחדש של הקרקעות, שמחלחלים גם למפלגת השלטון. קשה לדעת לאן כל זה יילך".
בינתיים הסחר לדרא"פ הוא יציב. יש מאות חברות ישראליות שמייצאות למדינה זו בהיקף של כ-450 מיליון דולר בשנה, בעיקר תשומות חקלאיות, כמו דשנים וטפטפות, ותקשורת.

עליית מחירי סחורות ופיתוח תשתיות
אשר לאפריקה, פרל מצביע על מספר תהליכים חיוביים, שפוקדים את היבשת בשנים האחרונות, לאחר שמלחמות אזרחים ממושכות הגיעו סוף-סוף לקיצן ומרבית המדינות מגבשות משטר דמוקרטי יציב. שחקנים גלובליים, כמו סין, הודו וברזיל, גילו את הפוטנציאל האפריקני והם מייחסים חשיבות עצומה למשאבים הטבעיים שהיבשת מייצרת, משאבים שחיוניים להמשך צמיחתם-הם. שחקנים אלה ואחרים משקיעים כיום הון רב בפיתוח התשתיות באפריקה וכסף רב החל לזרום אליה.

לדברי פרל, "אפריקה היא יבשת של סחורות והיא נהנית כיום משגשוג הודות לעליית מחירי חומרי הגלם, כמו נפט, זהב ופחם, שעלו כולם בקצב מסחרחר בעשור האחרון. בד בבד היא רושמת שיפור משמעותי באיכות וביציבות השלטון ובניהול הכלכלה". הוא מוסיף ואומר, כי יצרניות נפט חשובות כגון גאנה, אנגולה וניגריה נהנות במיוחד מעליית המחירים והצמיחה הכלכלית בהן מחלחלת, למרבה ההפתעה, גם לשכבות היותר נמוכות באוכלוסייה. כל זה קורה במקביל לפיתוח מאסיבי של התשתיות הפיזיות באפריקה ועליית מעמד בינוני שמונה 200-300 מיליון בני אדם.

דרושה – נוכחות מקומית
חברות ישראליות הרוצות לסחור עם אפריקה יכולות למצוא בה כר פורה לפעילות בתחומים כמו תקשורת, תוכנה, חקלאות, מים, אנרגיה ואפילו היבטים מסויימים של תפעול רשתות טלוויזיה. תחום בלתי מפותח בכלל בסחר עם אפריקה הוא תחום הקמעונאות, שפרל מייחס לו חשיבות ורואה בו פוטנציאל צמיחה. "מדינה כמו ניגריה, למשל, מייבאת 80%-90% ממוצרי המזון שהיא צורכת ומדובר על 160 מיליון בני אדם. כל התחום איננו מנוצל על-ידי יצואנים ישראלים", מדגיש אור פרל ומוסיף, כי "מי שירצה לפעול באפריקה יהיה חייב להיות נוכח בה, שכן לנוכחות פיזית במקום יש חשיבות רבה בפיתוח יחסי אמון עם המקומיים, תוך יצירת היכרות אישית והבנת התרבות העסקית המקומית".

אור פרל מסכם ואומר, כי "יידרש עוד זמן רב עד שאפריקה תהפוך לגן עדן למשקיעים. יש בה עדיין סיכונים וחריקות, שחיתות וחוסר בשלות של ממשלות בלתי יעילות, אבל יש בה כיום גרעין שיכול לנבוט ולהצמיח שפע של הזדמנויות כלכליות ומסחריות מעניינות". הוא עצמו הציב מטרה שאפתנית – להכפיל ואפילו לשלש את הייצוא ליבשת השחורה העומד כיום על שני מיליארד דולר לשנה. כדי להגשים מטרה זו הוחלט בתמ"ת לפתוח נציגויות כלכליות נוספות ביבשת והנציגות ביוהנסבורג, שנפתחה מחדש, הייתה רק הסנונית הראשונה, מבטיח פרל.

השארת תגובה