האם צפוי שינוי בטוגו?

הרפובליקה הקטנה והענייה במערב אפריקה נאבקת ליישום רפורמות פוליטיות וכלכליות ומגבירה את הקשר המסחרי עם ישראל. סך היצוא מישראל לטוגו בשנת 2011 הסתכם ב-4.3 מיליון דולר, כך על פי סקירה של חברת אשרא.

לאחר קרוב לארבעה עשורים של שלטון חד-מפלגתי ועוד כמה שנים של שלטון המתחזה לרב-מפלגתי, ישנם סימנים לשינוי פוליטי ברפובליקת טוגו במערב אפריקה.

בשנת 2005 ולאחר מותו של מנהיגה ההיסטורי של טוגו, גנאסינגבה איידמה (Gnassingbe Eyadema), ומינוי בנו על-ידי הצבא, התגבשה אופוזיציה קולנית ואלימה כנגד המצב במדינה. שילוב של הפגנות ומהומות, שדוכאו ביד חזקה, ולחץ בינ"ל גרמו לנשיא הממונה להסכים לקיים בחירות בהן זכה ברוב גדול. תוצאות אלה לא התקבלו כבחירות הוגנות על-ידי האופוזיציה ומדינות המערב ובאפריל 2012 התחדש גל הדרישות לרפורמות פוליטיות לקראת הבחירות לפרלמנט, שתוכננו לאוקטובר 2012 ובינתיים נדחו. הגל החדש כולל הפגנות, שביתות ואפילו קריאה מארגון זכויות נשים ל"שביתת סקס" במשך שבוע על מנת ללחוץ על בני זוגן להפעיל לחץ על הממשלה לביצוע רפורמות. הנשיא המכהן החליט לדחות את הבחירות למועד לא ידוע, אך ציין לאחרונה שיתקיימו לפני מרץ 2013. המצב הפוליטי במדינה אינו ברור ואין לדעת האם הנשיא ה"חדש" יצליח להמשיך בדרכו של אביו, או שייכנע לדרישות לרפורמות ולשינוי מהותי במדינה.

המצב הכלכלי איננו מזהיר. מדובר במדינה קטנה ומאוד ענייה עם תמ"ג של כ-3.6 מיליארד דולר בשנת 2011 ותמ"ג לנפש מהנמוכים בעולם, אשר עמד על כ-506 דולר באותה שנה. יחסיה המיוחדים עם צרפת ותלותה בארגונים מולטילטראליים משפיעים על רצונם של אזרחיה ואפילו מנהיגיה לביצוע רפורמות. המדינה חברה ב – ECOWAS , הקהילה הכלכלית של מדינות מערב אפריקה, ארגון אשר מונה 15 חברות ופועל לקידום אינטגרציה כלכלית בין המדינות. כמו כן, טוגו חברה ב – WAEMU (West African Economic and Monetary Union), ארגון המונה שמונה מדינות מתוך ECOWAS אשר מנהל איחוד מכס ומטבע בין המדינות. האיחוד המוניטארי, אשר מנהל מטבע משותף הנקרא CFA Franc ומונפק על-ידי בנק מרכזי אחד, נהנה מתמיכתה של צרפת אשר ערבה להמרה והעברה של המטבע.

כלכלת טוגו תלויה משמעותית במגזר החקלאות כאשר 72% מכוח העבודה מועסק בו, אך מהווה רק כ-40% תמ"ג. על-פי מדד השחיתות של ארגון Transparency International המדינה ניצבת במקום ה-128 מתוך 174 מדינות שנבדקו בשנת 2012. הסביבה העסקית של המדינה בעייתית מאוד, למרות שנרשם שיפור במדד Ease of Doing Business  של הבנק העולמי בשנתיים האחרונות ותזוזה ממקום 161 למקום 156 בקרב 185 מדינות. נקודת אור – טוגו היא אחת מיצרניות הזרחן הגדולות בעולם.

על-פי נתוני קרן המטבע, סך היצוא מישראל לטוגו בשנת 2011 הסתכם ב-4.3 מיליון דולר ולא נרשם יבוא מטוגו לישראל.

השארת תגובה